Joop van den Ende opnieuw met paginagrote advertentie voor NPO

Ondernemer hekelt populistische kletspraat en wil actie voor Nederlandse media, taal en cultuur

Media- en theaterondernemer Joop van den Ende heeft voor de tweede keer dit jaar via een paginagrote advertentie in dagbladen opgeroepen tot actie tegen wat hij noemt de sloop van het omroepbestel en journalistieke waarden. Na zijn eerste advertentie die in februari 2025 geplaatst werd, valt het hem op dat er veel kritiek is op de NPO. Ook hijzelf heeft kritiek op het huidige functioneren van de NPO, maar dat is voor hem geen reden om het af te schaffen.

Daarbij wordt de vergelijking gemaakt met de FNV als vakbond, waarbij je de vakbond ook niet afschaft als er intern gedoe is. Joop van den Ende wijst naar de Verenigde Staten waar president Donald J. Trump mediabedrijven onder druk zet door te dreigen vergunningen in te trekken en overnames en fusies te blokkeren.

PVV

Joop van den Ende hekelt het verkiezingsprogramma van de PVV, de enige partij die hij bij naam noemt en de enige partij die de landelijke publieke omroep wil opheffen. Het is niet duidelijk wat Joop van den Ende precies wenst.

Wel stelt hij dat het van belang is dat de NPO Ster-reclames behoudt, al zouden er wel maxima moeten komen (Die bestaan in minuten per uur overigens al). Ook noemt hij het een zegen dat er meerdere omroep(vereniging)en bestaan, waarmee hij in feite pleit voor ee behoud daarvan in plaats van een unitair publiek omroepstelsel zonder omroepverenigingen.

Verder verwijt Joop van den Ende de overheid (cq de ACM) ervan dat de overname van RTL Nederland door DPG Media lang duurde, terwijl ondertussen Amerikanen en Chinezen hun voorsprong op het gebied van AI en sociale media konden vergroten en noemt Europa als hopeloos achterlopend. Hij roept de politiek in Den Haag op om wakker te worden en de Nederlandse taal te beschermen, de kunst en cultuur en de vrije meningsuiting.

Populistische kletspraat

De politiek zou moeten stoppen met populistische kletspraat en werken aan een toekomstvisie waarmee Nederland weerstand kan bieden aan de overmacht van mediabedrijven uit de Verenigde Staten en China, zo concludeert de (gepensioneerde) ondernemer.

Iris van den Ende, dochter van Joop van den Ende, is in navolging van haar vader actief met een eigen productiebedrijf: Medialane die ook voor de NPO en omroepverenigingen actief is.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Naomi Aalbers: kinderen snappen meer dan we denken

17-11-2025 | 14:49:00
Naomi Aalbers is maker van een van de geselecteerde pilots van de 3Lab Serie Contest van Zapp.

NPO krijgt in 2026 gevraagd recordbudget van 1 miljard euro; bezuinigingen per 2027

17-11-2025 | 13:46:00
De NPO krijgt van Gouke Moes (BBB), de demissionaire minister van OCW de gevraagde 1 miljard euro aan budget. Dit blijkt uit de mediabegrotingsbrief die naar de Eerste en Tweede Kamer is gestuurd

Publieke omroep bereikt 10 miljoen mensen met verkiezingen

30-10-2025 | 13:05:00
Het best bekeken moment was woensdagavond rond 21.26 uur, vlak voor de tweede exitpoll. Toen keken 2,7 miljoen mensen naar Nederland kiest de uitslagen

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Minister Gouke Moes (BBB) geeft definitieve toestemming voor NPO Blend

08-10-2025 | 18:18:00
Minister Gouke Moes (BBB) van  OCW heeft de NPO definitieve toestemming gegeven voor NPO Blend. De radiozender is op 6 november 2023 gestart op experimentele basis om biculturele 35- tot 54-jarigen te bereiken en wordt online en via DAB+ verspreid
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.