Joop van den Ende opnieuw met paginagrote advertentie voor NPO

Ondernemer hekelt populistische kletspraat en wil actie voor Nederlandse media, taal en cultuur

Media- en theaterondernemer Joop van den Ende heeft voor de tweede keer dit jaar via een paginagrote advertentie in dagbladen opgeroepen tot actie tegen wat hij noemt de sloop van het omroepbestel en journalistieke waarden. Na zijn eerste advertentie die in februari 2025 geplaatst werd, valt het hem op dat er veel kritiek is op de NPO. Ook hijzelf heeft kritiek op het huidige functioneren van de NPO, maar dat is voor hem geen reden om het af te schaffen.

Daarbij wordt de vergelijking gemaakt met de FNV als vakbond, waarbij je de vakbond ook niet afschaft als er intern gedoe is. Joop van den Ende wijst naar de Verenigde Staten waar president Donald J. Trump mediabedrijven onder druk zet door te dreigen vergunningen in te trekken en overnames en fusies te blokkeren.

PVV

Joop van den Ende hekelt het verkiezingsprogramma van de PVV, de enige partij die hij bij naam noemt en de enige partij die de landelijke publieke omroep wil opheffen. Het is niet duidelijk wat Joop van den Ende precies wenst.

Wel stelt hij dat het van belang is dat de NPO Ster-reclames behoudt, al zouden er wel maxima moeten komen (Die bestaan in minuten per uur overigens al). Ook noemt hij het een zegen dat er meerdere omroep(vereniging)en bestaan, waarmee hij in feite pleit voor ee behoud daarvan in plaats van een unitair publiek omroepstelsel zonder omroepverenigingen.

Verder verwijt Joop van den Ende de overheid (cq de ACM) ervan dat de overname van RTL Nederland door DPG Media lang duurde, terwijl ondertussen Amerikanen en Chinezen hun voorsprong op het gebied van AI en sociale media konden vergroten en noemt Europa als hopeloos achterlopend. Hij roept de politiek in Den Haag op om wakker te worden en de Nederlandse taal te beschermen, de kunst en cultuur en de vrije meningsuiting.

Populistische kletspraat

De politiek zou moeten stoppen met populistische kletspraat en werken aan een toekomstvisie waarmee Nederland weerstand kan bieden aan de overmacht van mediabedrijven uit de Verenigde Staten en China, zo concludeert de (gepensioneerde) ondernemer.

Iris van den Ende, dochter van Joop van den Ende, is in navolging van haar vader actief met een eigen productiebedrijf: Medialane die ook voor de NPO en omroepverenigingen actief is.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

BM: Niels van der Laan en Jeroen Woe Mediapersonen van het Jaar 2025

09-12-2025 | 23:06:00
Niels van der Laan en Jeroen Woe zijn door mediavakblad BM (Broadcast Magazine) uitgeroepen tot Mediapersonen van het Jaar 2025

NPO: Draadstaal, Kassa, Flikken Rotterdam, 3op Reis en Groenteman & Van Roosmalen weg per 2027

25-11-2025 | 17:43:00
De NPO schrapt per 2027 programma’s als Draadstaal, Flikken Rotterdam, Kassa, Groenteman & Van Roosmale, 3opReis, First Dates en andere populaire programma's

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

NPO Radio en NPO Luister: 2026 laatste jaar met groot budget

21-11-2025 | 15:59:38
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) presenteerde zijn audioaanbod voor het jaar 2026, met een budget van 103,8 miljoen

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.