
Jildou van der Bijl en Michiel Couzy gaan Het Parool leiden
Redactie stemt in met duo-hoofdredacteurschap
Het Parool krijgt een hoofdredactie bestaande uit twee personen: Jildou van der Bijl en Michiel Couzy gaan samen leiding geven aan de Amsterdamse krant. De redactie is tijdens een plenaire vergadering akkoord gegaan met de benoeming.
De selectie is gedaan door een commissie met vertegenwoordigers van Stichting Het Nieuwe Parool, de redactie en de directie van DPG Media. Volgens Heleen Beaart, voorzitter van de redactieraad van Het Parool en lid van de sollicitatiecommissie, was de keuze snel duidelijk: "Een plus een bleek in dit geval drie. We zagen tijdens de sollicitatieprocedure niet één maar twee hoofdredacteuren die we graag wilden hebben. Michiel Couzy werkt al lang bij Het Parool. Hij is volop bezig met toekomstplannen voor Het Parool, en zorgt voor continuïteit. Jildou van der Bijl weet hoe je op een creatieve en succesvolle manier een mediamerk neerzet, en kijkt met een frisse blik naar wat wij doen."
Ervaring in huis bij Het Parool
Michiel Couzy werkt sinds 2004 bij Het Parool en was de afgelopen vier jaar adjunct-hoofdredacteur onder Kamilla Leupen, die onlangs vertrok om directeur te worden van de Volkskrant, Trouw, Het Parool en NU.nl. Michiel Couzy: "Als middelbare scholier was het al mijn droom om voor Het Parool te werken, de krant waarmee ik ben opgegroeid. Ik ben dan ook erg blij dat ik hier al zo lang werk en dat ik deze stap kan zetten."
Jildou van der Bijl begon haar journalistieke loopbaan bij Nieuwe Revu en werd daar op haar 27ste hoofdredacteur. Daarna gaf ze zeventien jaar leiding aan LINDA. Jildou van der Bijl: "Ik heb een journalistiek hart en Het Parool is een prachtig nieuwsplatform met een enorm rijke geschiedenis, dat tegelijk jong van geest is. Het Parool heeft alles in zich om dat kwalitatieve, eigenwijze, vernieuwende, interactieve mediamerk te zijn. De lifeline van alle Amsterdammers met hun stad."
Steeds meer duo's aan het roer
Het Parool is niet de enige krant met een gedeeld hoofdredacteurschap. In 2023 maakte De Telegraaf die keuze, vorig jaar volgde Trouw.
Philippe Remarque, directeur journalistiek bij DPG Media en lid van de sollicitatiecommissie: "In dit tijdperk moet een hoofdredactie van zoveel markten thuis zijn, dat een combinatie van verschillende talenten en ervaringen het krachtigst werkt. Wij denken dat dit tweetal alles in huis heeft om Het Parool uit te bouwen tot een journalistiek sterk én aantrekkelijk stadsmerk voor alle Amsterdammers."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Effectieve display advertising: 7 trends onder autozoekers
TENA en Libelle doorbreken taboes met Menopower Shower
[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager New Business
[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur/ Producer Libelle - Reportage en Human Interest
Het einde van Googles Privacy Sandbox
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen