Jildou van der Bijl en Michiel Couzy gaan Het Parool leiden

Redactie stemt in met duo-hoofdredacteurschap

Het Parool krijgt een hoofdredactie bestaande uit twee personen: Jildou van der Bijl en Michiel Couzy gaan samen leiding geven aan de Amsterdamse krant. De redactie is tijdens een plenaire vergadering akkoord gegaan met de benoeming.

De selectie is gedaan door een commissie met vertegenwoordigers van Stichting Het Nieuwe Parool, de redactie en de directie van DPG Media. Volgens Heleen Beaart, voorzitter van de redactieraad van Het Parool en lid van de sollicitatiecommissie, was de keuze snel duidelijk: "Een plus een bleek in dit geval drie. We zagen tijdens de sollicitatieprocedure niet één maar twee hoofdredacteuren die we graag wilden hebben. Michiel Couzy werkt al lang bij Het Parool. Hij is volop bezig met toekomstplannen voor Het Parool, en zorgt voor continuïteit. Jildou van der Bijl weet hoe je op een creatieve en succesvolle manier een mediamerk neerzet, en kijkt met een frisse blik naar wat wij doen."

Ervaring in huis bij Het Parool

Michiel Couzy werkt sinds 2004 bij Het Parool en was de afgelopen vier jaar adjunct-hoofdredacteur onder Kamilla Leupen, die onlangs vertrok om directeur te worden van de Volkskrant, Trouw, Het Parool en NU.nl. Michiel Couzy: "Als middelbare scholier was het al mijn droom om voor Het Parool te werken, de krant waarmee ik ben opgegroeid. Ik ben dan ook erg blij dat ik hier al zo lang werk en dat ik deze stap kan zetten."

Jildou van der Bijl begon haar journalistieke loopbaan bij Nieuwe Revu en werd daar op haar 27ste hoofdredacteur. Daarna gaf ze zeventien jaar leiding aan LINDA.  Jildou van der Bijl: "Ik heb een journalistiek hart en Het Parool is een prachtig nieuwsplatform met een enorm rijke geschiedenis, dat tegelijk jong van geest is. Het Parool heeft alles in zich om dat kwalitatieve, eigenwijze, vernieuwende, interactieve mediamerk te zijn. De lifeline van alle Amsterdammers met hun stad."

Steeds meer duo's aan het roer

Het Parool is niet de enige krant met een gedeeld hoofdredacteurschap. In 2023 maakte De Telegraaf die keuze, vorig jaar volgde Trouw.

Philippe Remarque, directeur journalistiek bij DPG Media en lid van de sollicitatiecommissie: "In dit tijdperk moet een hoofdredactie van zoveel markten thuis zijn, dat een combinatie van verschillende talenten en ervaringen het krachtigst werkt. Wij denken dat dit tweetal alles in huis heeft om Het Parool uit te bouwen tot een journalistiek sterk én aantrekkelijk stadsmerk voor alle Amsterdammers."

www.dpgmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic

09-10-2025 | 16:51:00
René Zeedijk en Roger Verdurmen reflecteren op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: de impact van Google AI op websiteverkeer.

[Vacatures] Qmusic zoekt een Producer avondshow Joost Swinkels

09-10-2025 | 09:15:00
Qmusic is per direct op zoek naar Producer avondshow Joost Swinkels - Amsterdam

BusinessWise lanceert live visual radio met Paul van Riessen

08-10-2025 | 14:28:15
BusinessWise breidt zijn mediaplatform verder uit met een nieuw live visual radioprogramma. Vanaf vrijdag 24 oktober presenteert Paul van Riessen wekelijks

Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames

07-10-2025 | 16:51:00
Van begin juni tot half juli 2025 hebben Ad Alliance en RTL Nederland het fenomeen split screen-reclames getest tijdens reclameblokken van RTL Boulevard

DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op

07-10-2025 | 08:08:00
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.