Herziene Code Telemarketing in werking getreden

Na goedkeuring door Stichting Reclame Code is de vernieuwde Code Telemarketing per 15 oktober 2024 in werking getreden. De herzieningen zijn gericht op het aanpakken van zorgen die door consumenten en de overheid zijn gesignaleerd. De bepalingen gelden voor alle organisaties in Nederland die gebruikmaken van telemarketing om consumenten te benaderen.

DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing hebben samengewerkt met vertegenwoordigers van telemarketingbureaus, commerciële opdrachtgevers, Goede Doelen Nederland en de Klantenservicefederatie om de Code Telemarketing te herzien en de sector toekomstbestendig te maken. Sinds de invoering in 2004 heeft de code bijgedragen aan transparantie en verantwoorde wervingspraktijken. Met de aanpassingen worden de behoeften van zowel consumenten als bedrijven beter bediend.

Belangrijkste wijzigingen

De belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde Code Telemarketing omvatten:

  • Duidelijke definities: De definities van ‘Telemarketing’, ‘Adverteerder’, en ‘Intermediair’ zijn verduidelijkt om meer transparantie te bieden. Daarnaast is de term ‘Concrete terugbelafspraak’ verwijderd en het nieuwe begrip ‘Schriftelijkheidsvereiste’ toegevoegd, wat beschrijft dat bepaalde diensten alleen schriftelijk kunnen worden vastgelegd.
  • Vereisten toestemming: Er zijn nieuwe kwaliteitscriteria opgenomen voor het verkrijgen van toestemming, zodat consumenten duidelijk begrijpen waarvoor en aan wie zij toestemming geven. Organisaties zijn verplicht om bewijs van toestemming op verzoek binnen vijf werkdagen aan consumenten te verstrekken.
  • Afkoelperiode: Organisaties moeten consumenten de tijd geven om na te denken over het aanbod voordat een schriftelijke bevestiging wordt gevraagd, waardoor er geen onnodige druk wordt uitgeoefend.
  • Minimale bereikbaarheid: Er geldt nu een minimumtermijn van zes maanden waarin het gebruikte telefoonnummer voor telemarketinggesprekken bereikbaar moet blijven. Dit vergemakkelijkt klachtenafhandeling en maakt het voor consumenten makkelijker om te zien wie hen heeft gebeld.

Verboden dagen en tijdstippen: Naast feestdagen zijn ook specifieke herdenkingsdagen en nationale rouwdagen aangewezen als momenten waarop telemarketing verboden is. Dit zorgt voor een betere afstemming met de Winkeltijdenwet.

Foto: Depositphotos.com

www.ddma.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

DDMA benoemt Annemarie Nijhoff tot bestuurslid

28-08-2025 | 15:09:00
Annemarie Nijhoff treedt per direct toe tot het bestuur van DDMA en service en neemt de portefeuille Legal op zich

DDMA-whitepaper over post als marketingkanaal

27-05-2025 | 16:50:00
DDMA heeft een whitepaper gepubliceerd waarin het het volledige proces van postcampagnes inzichtelijk maakt.

Influencerregels.com vernieuwt e-learning

22-04-2025 | 12:17:13
Influencerregels.com heeft een vernieuwde versie gelanceerd van de e-learning voor het certificeringsprogramma Certified by influencerregels.com.

Transparante informatievoorziening delen loont

20-02-2025 | 13:49:00
Nederlandse consumenten zijn steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data

Inschrijving DDMA EMAS Awards 2025 geopend 

06-02-2025 | 11:17:03
De inschrijvingen voor de EMAS Awards 2025 zijn geopend. Deze prijzen worden uitgereikt tijdens de DDMA Email Marketing Automation Summit op 26 juni 2025
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.