Herziene Code Telemarketing in werking getreden

Na goedkeuring door Stichting Reclame Code is de vernieuwde Code Telemarketing per 15 oktober 2024 in werking getreden. De herzieningen zijn gericht op het aanpakken van zorgen die door consumenten en de overheid zijn gesignaleerd. De bepalingen gelden voor alle organisaties in Nederland die gebruikmaken van telemarketing om consumenten te benaderen.

DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing hebben samengewerkt met vertegenwoordigers van telemarketingbureaus, commerciële opdrachtgevers, Goede Doelen Nederland en de Klantenservicefederatie om de Code Telemarketing te herzien en de sector toekomstbestendig te maken. Sinds de invoering in 2004 heeft de code bijgedragen aan transparantie en verantwoorde wervingspraktijken. Met de aanpassingen worden de behoeften van zowel consumenten als bedrijven beter bediend.

Belangrijkste wijzigingen

De belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde Code Telemarketing omvatten:

  • Duidelijke definities: De definities van ‘Telemarketing’, ‘Adverteerder’, en ‘Intermediair’ zijn verduidelijkt om meer transparantie te bieden. Daarnaast is de term ‘Concrete terugbelafspraak’ verwijderd en het nieuwe begrip ‘Schriftelijkheidsvereiste’ toegevoegd, wat beschrijft dat bepaalde diensten alleen schriftelijk kunnen worden vastgelegd.
  • Vereisten toestemming: Er zijn nieuwe kwaliteitscriteria opgenomen voor het verkrijgen van toestemming, zodat consumenten duidelijk begrijpen waarvoor en aan wie zij toestemming geven. Organisaties zijn verplicht om bewijs van toestemming op verzoek binnen vijf werkdagen aan consumenten te verstrekken.
  • Afkoelperiode: Organisaties moeten consumenten de tijd geven om na te denken over het aanbod voordat een schriftelijke bevestiging wordt gevraagd, waardoor er geen onnodige druk wordt uitgeoefend.
  • Minimale bereikbaarheid: Er geldt nu een minimumtermijn van zes maanden waarin het gebruikte telefoonnummer voor telemarketinggesprekken bereikbaar moet blijven. Dit vergemakkelijkt klachtenafhandeling en maakt het voor consumenten makkelijker om te zien wie hen heeft gebeld.

Verboden dagen en tijdstippen: Naast feestdagen zijn ook specifieke herdenkingsdagen en nationale rouwdagen aangewezen als momenten waarop telemarketing verboden is. Dit zorgt voor een betere afstemming met de Winkeltijdenwet.

Foto: Depositphotos.com

www.ddma.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

DDMA Benchmark 2025: conversie keert terug in social ads

05-11-2025 | 14:14:38
De derde editie van het onderzoek toont dat Nederlandse adverteerders weer sterker inzetten op conversie en een bredere mix van socialmediaplatformen.

Brancheorganisaties ondertekenen Pitchcode 2025

30-09-2025 | 09:00:00
Het is de eerste keer dat brancheorganisaties gezamenlijk de regels onderschrijven die in de code zijn vastgelegd.

DDMA benoemt Annemarie Nijhoff tot bestuurslid

28-08-2025 | 15:09:00
Annemarie Nijhoff treedt per direct toe tot het bestuur van DDMA en service en neemt de portefeuille Legal op zich

DDMA-whitepaper over post als marketingkanaal

27-05-2025 | 16:50:00
DDMA heeft een whitepaper gepubliceerd waarin het het volledige proces van postcampagnes inzichtelijk maakt.

Influencerregels.com vernieuwt e-learning

22-04-2025 | 12:17:13
Influencerregels.com heeft een vernieuwde versie gelanceerd van de e-learning voor het certificeringsprogramma Certified by influencerregels.com.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] ACT.agency zoekt een Designer

01-12-2025 | 08:51:00
ACT.agency is per direct op zoek naar Designer - Amsterdam (hybride)

PRET Amsterdam maakt campagne voor Buurtteam Amsterdam

01-12-2025 | 07:15:00
Het creatieve bureau PRET Amsterdam heeft voor Buurtteam Amsterdam een campagne ontwikkeld om Amsterdammers met zorgen eerder te bereiken

Bob Koigi: Van AI-hype naar harde besluiten voor CMO’s

28-11-2025 | 11:51:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Campaign Manager bij Mediaplus

28-11-2025 | 08:46:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar Digital Campaign Manager bij Mediaplus

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.