[Grow by DPG Media] Een blik op wat Nederlanders echt blij maakt

Er zijn verschillende factoren die ons geluk brengen, maar er zijn ook dingen waar we minder blij van worden of die juist de druk op het moeten hebben van een live, laugh, love-leven opvoeren. De meeste Nederlanders worden gelukkig van zaken als eten, familie en vrienden, maar de meningen over het geluk dat social media hen brengen zijn verdeeld. Dit blijkt uit het grootschalige doelgroeponderzoek De hartslag van Nederland van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht en gepubliceerd op Grow van DPG Media. Het onderzoek biedt inzicht in wat Nederlanders het meeste geluk in hun leven brengt.

De geluksdriehoek: eten, familie en vrienden

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders het meeste geluk halen uit drie eenvoudige, maar essentiële aspecten: met stip op één staat lekker eten en dineren, gevolgd door familie en op de derde plek vrienden. Voor velen van ons zijn deze elementen de drijvende kracht achter ons geluk. Vooral 60- tot 70-jarigen voelen zich gelukkig bij een goede maaltijd, waarbij vrouwen dit nog meer waarderen dan mannen (82% vs. 76%), en ook dorpsbewoners behoren meer dan stadsbewoners tot het bourgondische ras.

Wat maakt Nederlanders ongelukkig

Aan de andere kant van het spectrum staan zaken die ons aantoonbaar minder gelukkig maken. Hier zien we sigaretten, alcohol en social media als de minst gelukbrengende elementen, waarbij het noemenswaardig is hoe de verschillende leeftijdsgroepen en geslachten hierover denken. Terwijl 30- tot 40-jarigen zich relatief gelukkig voelen bij sigaretten, hebben 60- tot 70-jarigen hier veel minder mee. Mannen lijken vaker gelukkig te worden van sigaretten dan vrouwen, en stedelingen meer dan dorpsbewoners. Alcohol is een ander controversieel element in dit onderzoek, daarover zijn de meningen het vaakst verdeeld. 50-plussers zijn het minst geneigd om geluk te ontlenen aan alcohol.

Een verdeeld gevoel over social media

Een bijzondere bevinding uit het onderzoek, is de verdeeldheid met betrekking tot social media. Hoewel ze tot de bottom 3 van geluksfactoren behoren, behoren ze ook tot de top 3 van factoren waarover men het meest neutraal oordeelt. 27 procent van de respondenten wordt wel gelukkig van social media, terwijl 36 procent dat niet wordt en 32 procent neutraal blijft. Social media zijn niet altijd een bron van geluk, maar kunnen ons ook niet per definitie ongelukkig maken.

www.dpgmediagroup.com/grow

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 
Lees ook:

Van TV tot TikTok: hoe Nederland sport beleeft

04-11-2025 | 17:26:00
DPG Media voerde in juni 2025 samen met Panel Inzicht een onderzoek uit naar de sportbeleving van 500 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.

Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

14-10-2025 | 15:09:01
In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.