[Grow by DPG Media] Een blik op wat Nederlanders echt blij maakt

Er zijn verschillende factoren die ons geluk brengen, maar er zijn ook dingen waar we minder blij van worden of die juist de druk op het moeten hebben van een live, laugh, love-leven opvoeren. De meeste Nederlanders worden gelukkig van zaken als eten, familie en vrienden, maar de meningen over het geluk dat social media hen brengen zijn verdeeld. Dit blijkt uit het grootschalige doelgroeponderzoek De hartslag van Nederland van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht en gepubliceerd op Grow van DPG Media. Het onderzoek biedt inzicht in wat Nederlanders het meeste geluk in hun leven brengt.

De geluksdriehoek: eten, familie en vrienden

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders het meeste geluk halen uit drie eenvoudige, maar essentiële aspecten: met stip op één staat lekker eten en dineren, gevolgd door familie en op de derde plek vrienden. Voor velen van ons zijn deze elementen de drijvende kracht achter ons geluk. Vooral 60- tot 70-jarigen voelen zich gelukkig bij een goede maaltijd, waarbij vrouwen dit nog meer waarderen dan mannen (82% vs. 76%), en ook dorpsbewoners behoren meer dan stadsbewoners tot het bourgondische ras.

Wat maakt Nederlanders ongelukkig

Aan de andere kant van het spectrum staan zaken die ons aantoonbaar minder gelukkig maken. Hier zien we sigaretten, alcohol en social media als de minst gelukbrengende elementen, waarbij het noemenswaardig is hoe de verschillende leeftijdsgroepen en geslachten hierover denken. Terwijl 30- tot 40-jarigen zich relatief gelukkig voelen bij sigaretten, hebben 60- tot 70-jarigen hier veel minder mee. Mannen lijken vaker gelukkig te worden van sigaretten dan vrouwen, en stedelingen meer dan dorpsbewoners. Alcohol is een ander controversieel element in dit onderzoek, daarover zijn de meningen het vaakst verdeeld. 50-plussers zijn het minst geneigd om geluk te ontlenen aan alcohol.

Een verdeeld gevoel over social media

Een bijzondere bevinding uit het onderzoek, is de verdeeldheid met betrekking tot social media. Hoewel ze tot de bottom 3 van geluksfactoren behoren, behoren ze ook tot de top 3 van factoren waarover men het meest neutraal oordeelt. 27 procent van de respondenten wordt wel gelukkig van social media, terwijl 36 procent dat niet wordt en 32 procent neutraal blijft. Social media zijn niet altijd een bron van geluk, maar kunnen ons ook niet per definitie ongelukkig maken.

www.dpgmediagroup.com/grow

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 
Lees ook:

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Zakelijke beslissers bereiken? Deze 6 contentvormen raken

22-08-2025 | 09:40:00
Je kunt adverteren met advertorials en branded content, maar ook zelf verhalen delen met klantcases en expertblogs om je merkwaarde te versterken

Podcasts populair, maar nauwelijks in audiobudgetten

21-08-2025 | 10:36:00
Roger Verdurmen en René Zeedijk over de impact van AI en algoritmes op de nieuwsvoorziening.

Betting Wonen vergroot zichtbaarheid met campagne

20-08-2025 | 14:04:00
Betting Wonen, al 90 jaar een vertrouwd adres in de Achterhoek voor comfortabel wonen, wilde haar merk nieuw leven inblazen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.