DVJ Insights: 2,2 keer minder GRP nodig bij radioreclame met NMO Luisteronderzoek

Uit een onder 3600 respondenten uitgevoerd representatief onderzoek onder Nederlanders die ouder zijn dan 18 jaar, concludeert DVJ Insights in opdracht van branchevereniging Audify dat er verhoudingsgewijs 2,2 keer minder GRP’s nodig zijn om dezelfde herkenningsscore te realiseren bij radioreclame. Het onderzoek is uitgevoerd in week 9 tot en met 14 van dit jaar middels herinneringsvragen waarbij per respondent maximaal tien radioreclames te horen kreeg. Er zijn in totaal 36 campagnes onderzocht.

De analyse is uitgevoerd per week op campagneniveau. Het onderzoek is gedaan naar aanleiding van de introductie van het NMO Luisteronderzoek dat op 1 februari is geintroduceerd en werkt op basis van passief meten via mobiele telefoons.

Audify wil met de resultaten van het onderzoek een benchmark voor mediadruk vaststellen.

Het NMO Luisteronderzoek levert de currency op basis waarvan luisteraandelen van radiostations worden berekend, reclamecampagnes worden gepland en gerealiseerde mediadruk (aantal GRP’s) wordt berekend. Het NMO Luisteronderzoek levert andere luistercijfers en GRP’s op.

Benchmark

De benchmark van DVJ Insights is gebaseerd op het percentage reclameherkenning door consumenten bij een bepaalde mediadruk. In het benchmarkmodel gebaseerd op het nieuwe onderzoek wordt bij elke hoeveelheid GRP’s een hogere herkenningsscore voorspeld. Dit is volgens verwachting omdat de nieuwe meetmethode minder luistertijd rapporteert in vergelijking met de oude methodiek.

Een radiocampagne met een gemiddeld aantal GRP’s van 350 volgens het nieuwe benchmarkmodel, wordt aan het einde van de campagne naar verwachting door 24,7 procent van de consumenten herkend. In het oude benchmarkmodel zou exact dezelfde herkenningsscore zijn behaald met 771 GRP's. Dat is dus een factor van 2,2.

Meer informatie over analyse DVJ Insights en Audify

Meer informatie over de conclusies en analyses van Audify is hier te vinden.

www.audify.nl

NMO Luistercijfers mei 2025: Qmusic overal marktleider

06-06-2025 | 15:31:13
Marketing Report heeft de mei 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de ingevoerde minutenregistratie nauwelijks effect heeft op de cijfers

NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw

08-05-2025 | 10:28:03
Marketing Report heeft de april 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de ingevoerde minutenregistratie nauwelijks effect heeft op de cijfers

[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Junior Marketing Executive

25-04-2025 | 07:58:00
Screenforce en Audify zijn per direct op zoek naar een Junior Marketing Executive 

Audify: 51,1 miljoen euro omzet in Q1 van 2025

14-04-2025 | 12:54:00
De totale door brancheorganisatie Audify gerapporteerde omzet in audioreclame tijdens het eerste kwartaal bedroeg 51,1 miljoen. Dat is 3,7 procent meer dan het eerste kwartaal 2024. De stijging is wel minder hard dan een jaar geleden toen deze nog ruim 10 procent bedroeg

Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven

11-04-2025 | 08:51:00
Marketing Report heeft de maart 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.