
[Dutch PR Awards 2024] Campina Open Boerderijdagen 2023
Naam Case: Campina Open Boerderijdagen 2023 | Inzender: Coebergh Communicatie & PR | Categorie: FMCG
Kun jij jouw bureau introduceren?
Het onafhankelijke en prijswinnende Coebergh Communicatie & PR bedient sinds 1997 met een team van zo'n 20 communicatieprofessionals een gevarieerd portfolio aan love brands, (inter)nationale marktleiders en innovators. Opdrachtgevers zijn onder andere IKEA, FrieslandCampina, Conservatorium Hotel, Art Rotterdam, Momentum Capital en Koninklijke Auping. Expertisegebieden van het bureau zijn communicatiestrategie, mediarelaties, social media, influencermarketing, contentcreatie en crisiscommunicatie.
Wie was de opdrachtgever?
Campina
Wat was de briefing en wat waren de doelstellingen?
Op vrijdag 19 (de dag na Hemelvaart) en maandag 29 (Tweede Pinksterdag) mei 2023 vonden de Campina Open Boerderijdagen voor de zestiende keer plaats. Tijdens de Open Boerderijdagen openen circa 70 boerderijen door heel Nederland hun deuren voor publiek, toegang is gratis. Aan de hand van speelse en educatieve activiteiten laten boeren zien waar Campina-producten vandaan komen en hoe ze met hun bedrijf bijdragen aan een betere morgen.
We werden gebriefd om zo veel mogelijk earned publiciteit in Nederlandse landelijke, regionale en lokale media te genereren, om zo de Open Boerderijdagen breed onder de aandacht te brengen en veel bezoekers – vooral kinderen, ouders en opa’s en oma’s – naar het evenement te trekken. Daarnaast werden we gevraagd een influencerstrategie op te stellen en uit te voeren om de Open Boerderijdagen op social media onder de aandacht te brengen. Ten slotte werden we gebriefd op het selecteren van een ambassadeur die het gezicht kon worden van de Campina Open Boerderijdagen 2023.
Inzichten en strategie
De Campina Open Boerderijdagen vinden plaats op boerderijen door het hele land. Een aantal maanden voor het evenement stuurden we een algemeen aankondigend persbericht naar landelijke lifestyle long lead media. Vervolgens hanteerden we een regionale persbenadering. Voor de perslijsten selecteerden we relevante media op basis van de deelnemende boerderijen per provincie. Een maand voor het evenement verstuurden we twaalf verschillende persberichten naar twaalf perslijsten, elk gericht op een specifieke provincie. Elk persbericht vermeldde de deelnemende boerderijen in de desbetreffende regio.
Ook verstuurden we een algemeen aankondigend persbericht naar landelijke short lead media. Alle persberichten werden actief opgevolgd. Pers mocht de boerderij bezoeken voor een interview met de boer. In de middag van de eerste Open Boerderijdag verstuurden we een persbericht met het aantal bezoekers van die dag – 57.000 - en kondigden we de tweede Open Boerderijdag aan.
We creëerden een influencerstrategie en waren verantwoordelijk voor de selectie van de influencers en uitvoering – contact leggen, afspraken maken, goedkeuring van de content. Influencers waren cruciaal voor de promotie van het evenement. Op Instagram of TikTok deden ze aankondigingen voorafgaand aan de Open Boerderijdagen, ze creëerden live content tijdens de eerste Open Boerderijdag en ze deelden achteraf een terugblik op het event. We werkten samen met zeven macro-influencers die op de eerste Open Boerderijdag de ‘persboerderij’ in Westzaan bezochten en dertien micro-influencers die verschillende boerderijen in Nederland bezochten.
We kozen Floris Göbel als ambassadeur van de Open Boerderijdagen 2023, vanwege zijn jonge doelgroep, social aanwezigheid en affiniteit met natuur en dieren. Hij verzorgde het openingswoord op de persboerderij in Westzaan en nam daar deel aan interactieve spellen. Kinderen die de melkwegrace het snelst volbrachten, wonnen een lunch met hem. Daarnaast presenteerde Floris de aftermovie en maakte hij content voor zijn eigen kanalen.
De case
Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Wie volgt Gerd De Smyter op als Woordvoerder van het Jaar 2025?
Kim Klaver: PR is geen sluitstuk, maar startpunt
Dit is de jury van de Dutch PR Awards 2025
PR-mensen zijn allemaal een beetje James Bond
Gepubliceerd door: Saskia van Weert