
DPG Media 2024: omzetgroei, resultaat NL blijft achter
Vooral radio en online services doen het goed
DPG Media heeft in 2024 een omzet gedraaid van 1,73 miljard euro en groeide daarmee met 2,4 procent. Het ebitda-resultaat daalde met 1,1 procent; de voortgezette bedrijfsresultaten bedroegen 3,6 procent minder (185,1 miljoen euro). Netto steeg de winst fors met 38,1 procent naar 274,4 miljoen euro dankzij de verkoop van de Deense activiteiten (Berlingske Media).
Hogere kosten voor salarissen (+5,7 procent), distributie (+13 procent) en digitale ontwikkeling waren volgens DPG Media de reden van de licht gedaalde resultaten.
Nederland
De omzet uit Nederland steeg met 2 procent naar 1,14 miljard euro. Het ebitda-resultaat daalde met 2,4 procent naar 214,8 miljoen euro, waarbij het resultaat voortgezette resultaten daalde met 6,1 procent naar 120,6 miljoen euro. In 2024 betrok DPG Media zijn speciaal voor DPG Media gebouwde Nederlandse hoofdkantoor in Duivendrecht.
België
België presteerde relatief beter met omzetstijging van 4,4 procent naar 737,2 miljoen euro en een ebitda-stijging van 1,2 procent naar 133,3 miljoen euro en een resultaat voortgezette resultaten van 64,5 miljoen euro (+1,5 procent)
Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “Alle bedrijfsonderdelen presteerden goed. Vooral de bijzonder goede resultaten van onze radiozenders en online services vielen op. 2024 was voor DPG Media een goed jaar, maar de mediawereld verandert snel en de digitalisering ervan raast door.
We kunnen niet stilzitten. We investeren om onze merken vooral digitaal te laten groeien, terwijl we onze offline media blijven koesteren. DPG Media zal de komende 3 jaar meer dan 400 miljoen euro investeren in haar digitale ontwikkeling.
Zo zullen we investeren in onze apps en sites om het aanbod verder te verrijken en de gebruikerservaring continu te verbeteren. Op het vlak van digital storytelling kunnen we nog veel vooruitgang boeken. We zullen ook verder investeren in het eigen advertentiesysteem Ad Manager en dit uitbreiden met nieuwe videoadvertentieproducten. We ontwikkelen nieuwe AI-gedreven tools die onze medewerkers in hun dagelijkse werk ondersteunen.”
Lage schuld
Het bedrijf kent een langlopende banklening van 75 miljoen, waarmee de schulden laag zijn. Indien de overname van RTL Nederland doorgaat, zal deze wel met leningen worden gedaan, maar die zou in totaal minder dan 2 keer de ebitda bedragen.
Nieuwsmedia groeien in totaal betaalde oplage
Het digitale gebruik en de totaal betaalde oplage van de nieuwsmedia groeiden licht met 1 procent. Het aantal digitale abonnementen groeide met 12 procent. Bij de tijdschriften maakten Donald Duck en Libelle een sterk jaar door. De magazines weten zich volgens het mediabedrijf, tegen de trend in, elk jaar goed staande te houden. De totale omzet uit de publishingactiviteiten groeide met 1 procent. Erik Roddenhof zei dat met name de distirbutie in België in 2024 een probleem was en enorm van belang is dat de papieren kranten tijdig bij de abonnees komen.
Radiozenders
Het marktaandeel van de radiozenders steeg in Nederland in de doelgroep 20-49 jaar met 12 procent naar 28,7 procent (Qmusic en JOE). Deze groei werd vooral aangejaagd door de sterke prestatie van JOE die een volledig jaar met landelijk FM/DAB+ draaide. In België steeg het marktaandeel van de radiozenders naar 41,7 procent (20-49 jaar). De radioadvertentieomzet steeg bij DPG Media met 15 procent in 2024.
Televisiemarkt
In 2024 groeide het aantal gebruikers van de Belgische streamingdiensten van DPG Media met 8 procent. De VTM-zenders behielden daarnaast een marktaandeel van 36 procent in lineaire televisie.
De transformatie van het televisiekijken zette in België door met een dalende live kijkdichtheid op televisie tegenover een verdere groei in het gebruik van streamingdiensten. Desondanks groeide de omzet uit de Belgische video- en televisieactiviteiten met 1 procent.
RTL Nederland
DPG Media vroeg in juli 2024 een vergunning bij de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt aan, om de voorgenomen overname van RTL Nederland, die in december 2023 werd aangekondigd, te mogen uitvoeren. De huidige eigenaar van RTL Nederland, het beursgenoteerde RTL Group gaf eerder aan dat deze verwacht dat de beslissing van de ACM en daarmee de overname in het tweede kwartaal kan plaatsvinden.
Eigenaar/Executive Chairman Christian van Thillo gaf aan tientallen, zo niet honderden vragen te hebben moeten beantwoorden aan de ACM. Volgens hem denken sommige mensen dat DPG Media te groot wordt als geheel. Hij geeft in een interview in het jaarverslag toe dat DPG Media groot wordt, maar stelt dat de enige reden voor de overname is om de tv-activiteiten beter te kunnen ontwikkelen (ook in België voor VTM en de deelname in RTL Belgium) naar de toekomst toe. De wendbaarheid en blijvende focus op media en daar dicht bovenop blijveen staan, is volgens de topman belangrijk.
Hij noemt de overname essentieel als je ziet hoe groot de disruptie is in het kijkgedrag en opkomende concurrenten als Netflix waar met Videoland, VTM Go/Streamz (Vlaanderen), RTL Play (Franstalig België) een tegenwicht voor geboden wordt en schaal gemaakt kan worden.
Online Services
De digitale marktplaatsen en vergelijkingssites, samen de online services, groeiden in bereik, gebruik en omzet. Vooral Independer, de automotive sites en energievergelijkers in beide landen maakten een goed jaar met stevige groei door met een omzetgroei van 6 procent.
Journalistiek en ESG in jaarverslag
DPG Media rapporteert over duurzaamheid en zijn ESG-beleid in het jaarverslag van 2024 waaronder het verduurzamen van zijn wagenpark en het gasvrij maken van zijn Amsterdamse drukkerij. De Co2-afgifte (scoop 1 en 2) daalde met 12 procent.
Ook publiceert DPG Media voor het eerst een journalistiek jaarverslag mede op verzoek van de ideële stichtingen als de stichting Democratie & Media die enige beleidsmatige journalistieke invloed heeft op DPG Media Nederland als idëele aandeelhouder.
Erik Roddenhof: “Meer dan ooit geloven we in het belang van een vrije en onafhankelijke pers in een maatschappij die overspoeld wordt door nepnieuws en desinformatie. We vinden het belangrijk om zo transparant mogelijk te zijn over hoe onze redacties functioneren, hoe hun onafhankelijkheid geborgd wordt en wat de impact van hun werk is. Het begin van een belangrijke, goede en nieuwe traditie.”
Christian van Thillo wijst er in een video-interview op dat de journalistiek op het vlak van tv-journalistiek zal veranderen. Volgens hem zal het zo worden dat bij VTM Nieuws er meer mogelijkheden komen voor de actualiteit van de dag en de duiding en er ruimte komt voor langere verhalen. De eigenaar/executive chairman maakt zich daarbij enigszins zorgen over hoe ongenuanceerdheid in de maatschappij mede dankzij social media.
Hij stelt dat het de taak is van DPG Media om een leidende positie te blijven claimen en het een journalistieke uitdaging is om genuanceerde verhalen te blijven brengen als democratische media in een wereld waar steeds meer mensen opgegroeid zijn met social media waar ongenuanceerde extreme standpunten hun weg vinden.
2025
Christian Van Thillo: “De wereld om ons heen is afgelopen maanden drastisch veranderd en de markten waarin wij actief zijn transformeren ook snel verder. Een goede verwachting voor 2025 is daardoor moeilijk te maken.
De onzekere economische en geopolitieke ontwikkelingen, de groeiende macht van de big tech platformen, de stuitende ontwikkelingen op sociale media en de opkomst van AI stellen ons voor grote uitdagingen, maar we hebben een sterke onderneming en een heldere strategie om onze media toekomstbestendig te maken in een digitale wereld. Elke dag bereiken we miljoenen mensen met lokaal gemaakte media. Het is onze grootste kracht en daar bouwen we op verder. We hebben vertrouwen in onze strategie, zetten de koers door en blijven investeren in digitalisering van onze merken.”
Het volledige jaarverslag 2024 is hier te vinden.
Het journalistieke jaarverslag 2024 is hier te vinden.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Brandkast! Aflevering 17: Marketing in de zorg
AD en DPG Media verhuizen naar de Coolsingel
Rijksmuseum en Donald Duck trekken 60 procent ander publiek
Qmusic blijft marktleider, JOE passeert 5 miljoen luisteraars
OSRAM straalt met branded content op AutoWeek
Gepubliceerd door: David de Jong