De prijslijst van de SuperBowl

[Kijkcijfers] OMD over het meest bekende sportevenement ter wereld

Deze week gaan we de grens over, namelijk naar de Verenigde Staten. En niet om de politieke perikelen van Trump te volgen, maar wel om het meest bekende sportevenement ter wereld, namelijk de Super Bowl welke vannacht te aanschouwen was. De Super Bowl LIX, gespeeld tussen de Philadelphia Eagles en de Kansas City Chiefs, trok naar verwachting meer dan 120 miljoen kijkers, waarmee het ieder jaar weer een van de meest bekeken televisie-evenementen is. Hoewel de definitieve kijkcijfers voor Nederland nog niet beschikbaar zijn, is het waarschijnlijk dat het evenement ook hier aanzienlijke belangstelling heeft gegenereerd, gezien de groeiende populariteit van de NFL in Europa. Aan de vooravond van Super Bowl 59 zijn de Philadelphia Eagles en Kansas City Chiefs niet de enigen die dromen van touchdowns. Merken en adverteerders die miljoenen verdienen aan het succes van de reclamespots die tijdens de Super Bowl-uitzending van 2025 worden uitgezonden, hopen ook te scoren. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n spotje bij het meest populaire en bespraakte sportwedstrijd? Wij zochten het uit.

Wat kost een Super Bowl ad?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, de kosten voor een tv-spot tijdens de Super Bowl LIX in 2025 waren recordhoog. Een 30-seconden durende commercial kostte gemiddeld $8 miljoen (!). In sommige gevallen konden de prijzen zelfs nog hoger uitvallen, afhankelijk van de locatie en het tijdstip van de spot. Ter vergelijking: in 2024 was een 30-seconden spot nog goed voor $7 miljoen. Maar niet alleen de commercial zelf, ook de bekende gezichten die te zien zijn in de commercial kunnen goed hun zakken vullen. Zo kreeg Ben Affleck voor zijn rol in een Dunkin'-advertentie vorig jaar bijna $ 10 miljoen betaald, meldde CNN; het was zijn tweede optreden in een Super Bowl-commercial voor de wereldwijde donut- en koffiegigant.

Duurste Super Bowl ads ooit

Super Bowl-advertenties gaan terug tot de eerste Super Bowl in 1967. Twee netwerken zonden de wedstrijd uit, waarbij een spot van 30 seconden $ 37.500 kostte op NBC en $ 42.500 op CBS. De advertentieprijzen zijn sindsdien gestaag gestegen, waarbij de kosten voor een advertentie van een halve minuut in 1995 $1 miljoen kostte en in 2017 zelfs de $5 miljoen bereikte. De duurste Super Bowl-commercial aller tijden is de 'Mind Reader'-advertentie van Amazon, die werd uitgezonden tijdens Super Bowl LVI in 2022. Met het echtpaar Scarlett Johansson en cabaretier Colin Jost van 'SNL' zou de productie van de spot van 90 seconden naar verluidt $ 26 miljoen hebben gekost.

Cannes Lions

Daarnaast is de Super bowl uitgegroeid tot één van de populairste plekken voor adverteerders om te koop te staan met hun creativiteit. Doordash is een bekend voorbeeld, die in 2024 ook de Cannes Lions Titanium Grand Prix heeft weten te bemachtigen. In de DoorDash-All-The-Ads advertentie beloofden DoorDash alle producten die zichtbaar waren tijdens de Super Bowl, gratis en voor niets, als je de langste promo code ooit kon kraken. Een review van de 2025 Super Bowl advertenties is te lezen op AdAge.

Super Bowl in Nederland

Super Bowl LIX was ook dit jaar in Nederland weer te zien op ESPN. De wedstrijd begon om 00.30, maar was vanaf 23.15 al te volgen op ESPN met een uitgebreide voorbeschouwing. Kijkers konden kiezen om de wedstrijd te volgen met Nederlands commentaar; dan kijk je de wedstrijd gratis op ESPN 1. Maar wilde je liever van de wedstrijd genieten met het originele Amerikaanse commentaar, dan kon je de wedstrijd volgen op ESPN 4.

De Philadelphia Eagles hebben de Super Bowl LIX gewonnen. Ze versloegen de Kansas City Chiefs met een score van 40-22. Op social media komt hier weinig over los. Daar hadden de aanwezigheid van Taylor Swift in steun van haar vriend Travis Kelce, Donald Trump, en de lange broekspijpen van Kendrick Lamar de overhand.

Benieuwd naar de commercials, zie hier een leuke compilatie:

Anna Kloos is Senior Broadcast Specialist bij OMD

OMD verzorgt voor Marketing Report wekelijks een analyse van de kijkcijfers

www.omd.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Tale Meester: Marketing to Humans vs Marketing to AI

20-10-2025 | 10:24:00
Hoe kun je als marketeer nog verschil maken? Hoe ziet onze baan er over vijf jaar uit?

FCB en Mastercard maken visuele beperkingen voelbaar

09-10-2025 | 01:15:00
FCB heeft voor creditcardmerk Mastercard een campagne ontwikkeld om te laten zien hoe mensen met een visuele beperking deze omzetten in mogelijkheden

Renault & Bright x PXR x OMD x Create: 15 jaar elektrisch rijden: En Door

15-09-2025 | 11:36:00
The primary objective for Renault was to highlight the EV-range models in order to improve awareness, brand perception and accelerate EV adoption among consumers.

Boudewijn Wubbels (OMD): Measuring the Unclickable

20-07-2025 | 20:39:00
Waarom de volgende generatie mediacampagnes nieuwe KPI’s nodig heeft

Kyle Hassing: Van student naar Young Talent-genomineerde

04-07-2025 | 08:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Antal van Pelt over de werkwijze van het onafhankelijke bureau, de kracht van merkbeloftes die bij een organisatie passen


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

INDIE scherpt merkpositie PLUS aan met pay-off

12-11-2025 | 10:14:01
De centrale belofte is dat de formule in 440 winkels dagelijks lokaal het verschil wil maken door net dat beetje extra te doen.

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Campagnecoördinator Audio & Radio

12-11-2025 | 09:42:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Campagnecoördinator Audio & Radio - Amsterdam

[Vacatures] LEQUAL zoekt een Client Lead

12-11-2025 | 08:01:00
LEQUAL is per direct op zoek naar Client Lead

Natwerk en ARTIS lanceren DONKER IN ARTIS!

11-11-2025 | 11:54:00
Terwijl Amsterdam oplicht in feestverlichting, kiest ARTIS bewust voor duisternis.

Krasloten en Ambassadors realiseren AI-gedreven campagne

11-11-2025 | 11:28:55
Krasloten lanceert de campagne rondom de jaarlijkse Decemberkalender, die grotendeels is ontwikkeld met behulp van Artificial Intelligence.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.