De eerste LUBACH haalde kijkcijferrecords

[Kijkcijfers] OMD over de populairste programma's

Arjen Lubach maakte op 24 maart 2025 zijn debuut op RTL 4 met zijn programma LUBACH. De eerste aflevering kreeg gemengde reacties van zowel kijkers als critici.​

Veel kijkers waren verheugd over Lubachs terugkeer op televisie en prezen zijn kenmerkende humor en scherpe analyses de hemel in. Een specifiek item over premier Dick Schoof, gepresenteerd als de Dick-tator, werd bijzonder goed ontvangen en door velen als hilarisch en geniaal bestempeld. ​Er waren echter ook kritische geluiden. Zo stoorden sommige kijkers zich aan de onderbrekingen door reclameblokken, die volgens hen het tempo van de show negatief beïnvloedden.  

​De eerste aflevering van LUBACH op RTL 4, uitgezonden op 24 maart 2025, behaalde indrukwekkende kijkcijfers. De eerste uitzenging trok 1.940.000 kijkers (inclusief terugkijken), met een totaal bereik van 2.612.000 mensen die minimaal één minuut hebben gekeken. Dit maakte LUBACH het best bekeken programma van die dag.

Eerder had hij zijn show op de NPO. Dit werd ook goed bekeken, maar de kijkcijfers lagen over het algemeen iets lager dan de bijna 2 miljoen die de eerste aflevering op RTL 4 haalde. Bij de NPO (VPRO) haalde Lubach gemiddeld tussen de 1 en 1,5 miljoen kijkers per aflevering, met enkele uitschieters richting de 2 miljoen bij spraakmakende afleveringen. 

Wat is anders?

Nieuwe zender en tijdstip: LUBACH wordt uitgezonden van maandag tot en met donderdag op RTL 4 in plaats van de NPO.
Commerciële onderbrekingen: Voor het eerst krijgt Lubach te maken met reclameblokken, wat niet bij iedereen in de smaak valt.

Het lijkt erop dat de overstap naar RTL 4 heeft gezorgd voor een boost in kijkcijfers. Of dit kijkersaantal vastgehouden wordt in de komende weken, zal nog moeten blijken. LUBACH is te bekijken van maandag t/m donderdag om 22:00 op RTL 4 (alsmede on demand bij onder meer Videoland).

Foto: Linelle Deunk

 

omd-logo | Blis

Anna Kloos is Senior Broadcast Specialist bij OMD

OMD verzorgt voor Marketing Report wekelijks een analyse van de kijkcijfers

www.omd.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

L’Oréal Paris en ACE PR lanceren campagne voor zelfliefde

27-05-2025 | 13:52:00
L’Oréal Paris is gestart met een merkcampagne die jonge vrouwen aanmoedigt positiever naar zichzelf te kijken.

OMD Bureau van het Jaar bij AMMA Awards 2025

23-05-2025 | 08:37:00
Tijdens de AMMA Awards 2025 in Amsterdam zijn opnieuw toonaangevende mediabureaus en adverteerders bekroond voor hun prestaties.

Internationaal succes voor Nederlands tv-format De Verraders

14-05-2025 | 11:43:00
In dit artikel duikt OMD dieper in de cijfers van de afgelopen seizoenen van De Verraders. Hoe heeft het programma zich ontwikkeld qua populariteit?

Retail Media Dashboard biedt grip op campagnedata

09-05-2025 | 10:58:33
Hoewel het Nederlandse retail medialandschap maar enkele grote spelers kent, zijn er momenteel zo’n 15 retailers actief met een retail media-propositie

Ruim 2,1 miljoen kijkers voor Dodenherdenking 2025

07-05-2025 | 12:08:00
Tijdens de uitzending van zondag 04 mei 2025 keken ruim 2.1 miljoen mensen naar de herdenking op NPO 1. In 2024 waren dit er ruim 1.9 miljoen.

Gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.