
[Content Marketing Awards 2024] Gouden Award Vernieuwing met AI - Somention: De Kuyper - AI in de mix
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won Somention drie Awards tijdens de Content Marketing Awards: de Gouden award Vernieuwing met AI voor deze case; samen met Livewall won het bureau Goud voor B2E Content Marketing Programma en Zilver voor Content marketing voor eigen bureau.
Jury-oordeel
Deze case laat op indrukwekkende wijze zien hoe AI niet alleen als kostenefficiënte tool, maar ook als middel voor kwaliteitsverhoging kan dienen – een perfecte combinatie van beide meerwaarden. Door AI slim in te zetten voor zowel proces als creatie en te focussen op relevante storytelling, werd de positionering krachtig versterkt. Een inspirerend en gouden voorbeeld waar velen van kunnen leren!
Dit is de case:
Elevator Pitch
Koninklijke De Kuyper is met haar brede assortiment aan cocktail likeuren gewend om dingen door elkaar te mixen, maar dit keer was de cocktail wel heel verrassend. Het geheime recept? AI! Met de hulp van AI- tools wisten we op effectieve wijze een succesvolle contentreeks te produceren, waarin klassieke cocktails en hun bijzondere verhalen aan bod komen. Het resultaat: efficiëntere productie, lagere kosten en groter bereik dan ooit.
Briefing
De Kuyper produceert en verkoopt wereldwijd een breed assortiment aan cocktail likeuren en gedistilleerde dranken. Aan ons de vraag om hun positionering: “Own the cocktail” verder te laden op social. Somention: “Vet, gaan we doen!” Klant: “We hebben hele mooie verhalen te vertellen over cocktails, maar alleen still beelden en een beperkt budget.”
Insights
"Lekker hoor, zo’n Espresso Martini! Maar wist je dat dit drankje al sinds de jaren '80 wordt gedronken? Wanneer je content over cocktails bekijkt, gaat het in 99% van de gevallen over de smaak en de bereidingswijze, maar er schuilen nog zoveel bijzondere verhalen achter. De verhalen over cocktails en de historie ervan liggen bij De Kuyper voor het oprapen, de hoogste tijd om deze ook met de consument te delen!
Strategie | Aanpak | Resultaat
AI is niet meer weg te denken uit ons werk, maar een volledige campagne draaien op basis van AI hadden we nog nooit gedaan. Voor De Kuyper haalden we elke AI-tool uit de kast om de meest efficiënte contentproductie ooit te realiseren.
Waar we normaal gesproken afhankelijk zijn van volledige shoots met locaties, crew, voice-overs, modellen en talloze uren editing, hebben we dankzij slimme inzet van AI opvallende content kunnen creëren zonder dure shoots mét indrukwekkende resultaten.
De ‘Classics Class’ videoreeks, bestaande uit 8 video’s waarvan er nu 5 live staan, bereikte maar liefst 4,5 miljoen mensen. Met 1.224 likes, 146 reacties, 69 shares en 111 saves viel onze AI content duidelijk in de smaak bij de doelgroep. De video voor World Cocktail Day ging zelfs viral, met 2,7 miljoen views! Inhoudelijk presteerde de AI-content ook beter dan traditionele video’s: ze werden 25% langer bekeken en kregen 36% meer likes. Bovendien was de gemiddelde CPM voor AI-video’s €0,54, terwijl die voor niet-AI- video’s op €1,17 lag.
Kortom, met onze innovatieve AI-aanpak hebben we bewezen dat AI-content niet alleen creatieve deuren opent en processen versnelt, maar dat je met minimale middelen maximale impact kunt maken op de doelgroep.
Specifieke inzet van AI
Om onze content te produceren hebben we een mix aan AI-tools gebruikt. ChatGTP: voor de ontwikkeling van scripts, Midjourney: voor beeldontwikkeling en storyboards, Topaz Labs: voor het upscalen van content en video enhancement, Runway: voor edit, lip sync, in-painting en rotoscoping en Elevenlabs: voor voice- over. Al deze tools samen zorgden voor een heerlijk eindresultaat.
Het succesvol gebruiken van AI-tools gaat verder dan alleen goed kunnen prompten. Het is exact weten welke tool je waarvoor kunt gebruiken, hoe je tools het beste met elkaar kunt combineren en hoe je - door middel van het schrijven van eigen code - je tools naar eigen wens kunt inrichten. Dit vraagt veel research, technische kennis en doorzettingsvermogen. Maar als je je hier écht in verdiept, ben je in staat prachtige content te realiseren.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen