[Content Marketing Awards 2024] Zilveren award voor Non-Profit Content Marketing Programma - N=5: Vind je lichtpuntje en durf te hopen

Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024

Op 6 november 2024 won N=5 een Zilveren award in de categorie Non-Profit Content Marketing Programma met deze case. 

Jury-oordeel

Dat er zoveel makers en BN’ers belangeloos wilden meewerken aan campagne geeft hoop. En dat is precies wat deze campagne voor ogen had. De maatschappij hoop bieden in onzekere tijden. Een prachtige serie waar de kwaliteit van afdruipt vol inspirerende verhalen van Nederlanders.

Daar waar we als vakgenoten onze zorgen nog wel eens delen over de diarree van al dan niet door AI gegenereerde content die dagelijks op onze tijdlijnen voorbij komt was het weer een feest om 124 cases met top content te mogen bekijken. Deze case is daar een prachtig voorbeeld van. En biedt daarmee niet alleen hoop aan alle Nederlanders maar ook aan alle makers. Goede content bestaat. Hulde aan het vak.

Hier vind je alle winaars

Dit is de case:

Elevator Pitch

Misschien wel een van moeilijkste en tegelijkertijd mooiste opdrachten die je kunt krijgen. Een campagne maken waarmee we Nederland een beetje hoopvoller maken. Want juist hoop maakt ons weerbaarder, positiever en inspireert ons om achter onze dromen aan te gaan. Maar hoe doe je dat? Met de kracht van content. Want juist verhalen van anderen kunnen de lichtpuntjes vormen waar we hoop uit putten. En dat dat bijzonder aanstekelijk is, blijkt wel uit de resultaten!

Briefing

Oorlogen, klimaatcrises, polarisatie, de recente pandemie. Wie naar de wereld van vandaag kijkt, zinkt de moed soms in de schoenen. Met alle gevolgen van dien. Zo steeg het aantal jongeren met emotionele problemen de afgelopen jaren fors en verdubbelde het aantal mensen met stemmings- en angststoornissen (2007 - 2022). En dat leidt niet alleen tot cynisme en verlies van vertrouwen in de toekomst, het verhoogt ook de kans op ziekte, angststoornissen en depressies. Terwijl hoop ons kan beschermen tegen de verlammende werking van angst. Hoop is noodzakelijk om door te blijven gaan. SIRE wil hier een bijdrage aan leveren door Nederland te inspireren met de energie van hoop en Nederlanders aan te zetten om zelf na te denken over wat hun hoop geeft en nog beter dit te delen met anderen.

Insights

  1. Breng hoop dichtbij.
    Hoop leeft bij het idee dat er een kans is dat het lukt. We willen inspireren met wat kan.
  2. Hoop is actief.
    Een van de meest voorkomende misvattingen over hoop is dat het een passieve emotie is. Niets is minder waar. Hoop zet ons aan tot het ondernemen van actie om onze doelen te realiseren.
  3. Hoop is aanstekelijk.
    Wie omgaat met mensen die hoopvol zijn, wordt daar zelf ook hoopvol van. En als we een ander hoop geven, worden we dat zelf ook. Praten over hoop maakt hoopvol.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Hoop is aanstekelijk. Maar om hoop tastbaar, dichtbij en actief te maken moet het kernconcept mensen aanmoedigen om er ook mee aan de slag te gaan. Dat is precies wat 'Vind je lichtpuntje' doet. Een themaregel die aanmoedigt tot engagement en verdieping over alle kanalen heen. We ontwikkelden hiervoor een eigen contentaanpak, vertrekkend vanuit de kerngedachte ‘Vind je lichtpuntje’.

We trappen de campagne groots af met een onderzoek en in PR. In een serie straatinterviews vragen we mensen om op social hun lichtpuntjes te delen (inzicht 1 & 2). I.s.m. mediatitels als &C vergroten we het bereik en de impact. Ook influencers zoals Quinty Misiedjan en Liesbeth Rasker deelden hun lichtpuntjes met volgers. Om het onderwerp verder te verdiepen lanceerden we de eerste vodcast ooit voor SIRE. Waarin BN’ers zoals Louis van Gaal, Roxeanne Hazes, Prinses Laurentien en Clarence Seedorf in gesprek gaan met Diana Matroos over wat hen hoopvol maakt, hoe zij omgaan met tegenslag en welke handvatten zij luisteraars mee kunnen geven (inzicht 3). Een bijzonder inspirerende serie. Op het platform van SIRE komt alle content samen. Deze integrale content aanpak werd een groot succes. 76% van de podcast luistert meer dan 75% van de Podcast af Daarnaast stijgt door de campagne het aantal volgers van de SIRE kanalen; Facebook +14% en Instagram+28%. Maar het allermooiste is dat ongeveer de helft van alle Nederlanders aan het denken is gezet over thema’s rondom hoop en lichtpuntjes! En dat met een budget van € 0,-.

www.nis5.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024

Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:  

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.