[Content Marketing Awards 2024] Gouden award B2E Content Marketing Programma - Somention en Livewall: Solliciteren met je bestie

Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024

Op 6 november 2024 won Somention drie Awards tijdens de Content Marketing Awards: samen met Livewall won het bureau Goud voor B2E Content Marketing Programma, ook nam Somention de Gouden award Vernieuwing met AI voor De Kuyper in de Mix in ontvangst, en Zilver voor Content marketing voor eigen bureau.

Jury-oordeel

Deze case is doordrenkt met inzichten uit de doelgroep en vormt een prachtig en consistent vervolg op de campagne van vorig jaar. Een uitmuntend voorbeeld van consistente én vernieuwende contentmarketing. De content biedt niet alleen veel plezier, maar levert ook indrukwekkende resultaten op. Het is dat de juryleden net niet in de doelgroep vielen anders hadden ze na het zien van deze case direct gesolliciteerd!

Hier vind je alle winaars

Dit is de case:

Elevator Pitch

De arbeidsmarkt is krapper dan ooit, en het aantrekken van jongeren voor een bijbaan wordt steeds moeilijker. Daarom introduceerden we ‘Solliciteren met je bestie’! Dit concept speelt helemaal in op de wensen van generatie Z en maakt solliciteren minder spannend. Samen solliciteren zorgt voor meer jongeren, meer betrokkenheid en meer werkplezier. Het resultaat? Een energieke en enthousiaste groep collega’s en een flinke boost voor ons werkgeversmerk!

Briefing

Het aantrekken en behouden van jongeren bij Kruidvat, waar meer dan 75% van ons personeelsbestand uit bijbaners bestaat, wordt steeds uitdagender. Eerder heeft Kruidvat hier al op ingespeeld met de ‘#Vriendenteam aan, bijbaan gááán’-campagne. De resultaten lieten een enorm succes zien. Voor Kruidvat reden genoeg om dit succes verder uit te rollen. En zo is ‘solliciteren met je bestie’ ontstaan.

Even terug naar de uitdaging. Spanning rondom solliciteren, een krappe arbeidsmarkt met veel keuze voor jongeren en concurrentie van supermarkten en horeca hebben geresulteerd in een daling van sollicitaties. Het aantal sollicitaties voor bijbanen daalde van 50.827 in 2021 naar 36.612 in 2022. Dit heeft impact op Kruidvat als werkgever, gezien er veel jongeren bij Kruidvat werken. Om deze doelgroep effectief te bereiken en te behouden, is het cruciaal om uniek te zijn, de behoeften van jongeren te begrijpen, en gerichte content via de juiste kanalen te verspreiden.

Insights

De afgelopen jaren hebben we veel energie gestoken in het begrijpen van en communiceren met deze doelgroep. Wat vinden zij belangrijk in een (eerste) bijbaan? Waar lopen ze tegenaan? En hoe kunnen wij als werkgever de beste candidate en employee experience creëren? Onze oplossing is gebaseerd op inzichten uit pulse surveys, TikTok-trends, A/B-testen en mediaberichten. Hier komt voornamelijk naar voren dat jongeren het spannend vinden om alleen te solliciteren, de werksfeer erg belangrijk is en dat authentieke en vermakelijke content essentieel is om deze doelgroep te bereiken.

Strategie | Aanpak | Resultaat

De campagne 'Solliciteren met je bestie' is zorgvuldig afgestemd op de behoeften van Generatie Z. Met dit concept bieden we jongeren de mogelijkheid om samen te solliciteren, samen op gesprek te gaan en uiteindelijk samen aan de slag te gaan. Dit verlaagt niet alleen de drempel om te solliciteren, maar versterkt ook betrokkenheid en werkplezier. 

De campagne draait om het gevoel van vriendschap en samen dingen doen, perfect passend bij de wensen van Generatie Z. Om deze boodschap over te brengen heeft LiveWall samen met AS Watson een pakkende campagne ontwikkeld gericht op het samenwerken met je beste. 

In lijn met die campagne hebben LiveWall en Somention vervolgens creatieve content ontwikkeld. We zijn op zoek gegaan naar een visueel campagne-element om het ‘bestie’ gevoel visueel uit te beelden. Als resultaat daarvan, is het duo-shirt ontwikkeld: één t-shirt die 2 besties samen dragen. 

Het concept speelt perfect in op de behoeften van generatie Z door het sollicitatieproces leuker, toegankelijker en minder spannend te maken. Deze aanpak sluit naadloos aan bij onze kernwaarden: fun, gezelligheid, samen hard werken en vooral vriendschap.

Het resultaat? 52% meer sollicitaties, 83% meer duo sollicitaties, 8.25% minder bounce rate én Kruidvat knalde van plek 10 naar 3 als favoriete bijbaan-werkgever. Dat is nog niet alles. Ons nieuwe TikTok-kanaal scoorde organisch goed. We startten op 02-05-24 en zien tot nu toe een netto groei volgers van + 2.832. Oftewel: een groei van + 774%! Met een bereik van 3.3 miljoen kunnen we zeker spreken van een succes!

www.livewall.nl
 

Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024

Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.