
[Content Marketing Awards 2024] Finally: Codarts Student Life
Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024
Elevator Pitch
Niemand zit te wachten op reclame, maar iedereen houdt van verhalen. Het Student Life-programma is Codarts' vangnet voor studenten; want talent alleen is niet genoeg. De weg naar succes brengt mentale en fysieke uitdagingen met zich mee. Student Life helpt je om (opnieuw) sterk te worden én sterk te blijven. Elke casus is een uniek verhaal. Dat vroeg niet om een gelikte commercial, maar een mini-documentaire: echte studenten, echte tegenslagen, en echte overwinningen.
Briefing
Student Life bestond 10 jaar, en dat bracht de wens met zich mee om een volgende stap te zetten in de positionering van het programma - voor externe zichtbaarheid en extra interne bewustwording.
Daarom vroeg Codarts om een video met de volgende doelen:
1) Zichtbaarheid van het merk:
Het verhaal van Student Life vertellen op zowel de interne als externe kanalen van Codarts, met als doel zoveel mogelijk positieve impact te creëren voor zowel Student Life als Codarts.
2) Versterking van de positionering:
Student Life wil zich profileren als specialist op het gebied van studentenwelzijn en de fysieke en mentale aspecten van talentontwikkeling binnen de podiumkunsten.
3) Interne bewustwording binnen de muziekafdelingen:
Het DNA van Student Life verankeren in de afdelingen Jazz, Pop, Wereldmuziek en Klassieke Muziek - daar waar het programma voor deze afdelingen relatief 'nieuw' is.
Insights
We startten met een klassikale briefing waarin een geselecteerde groep studenten meedacht over mogelijke uitwerkingen. Op basis van hun eerste reacties kozen we vier studenten, rekening houdend met geslacht, nationaliteit, leerjaar, studierichting, en hun waarden; een accurate weerspiegeling van alle Codarts studenten. Vervolgens hielden we (zonder camera's) één-op-één interviews om hun persoonlijke verhalen, uitdagingen, en emoties bloot te leggen - en hen alvast comfortabel te krijgen bij ons team. Deze inzichten vormden de rode draad voor de opnamedag, waardoor we tijdens het draaien precies wisten welke vragen te stellen om authentieke, ongescripte reacties vast te leggen.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Student Life is een collectief ondersteuningssysteem op individueel niveau. Dat betekent dat iedere student niet alleen een eigen uitdaging, maar ook een eigen pad te bewandelen heeft. Gevoed door dit inzicht besloten we om, in plaats van een gelikte commercial, een mini-documentaire te ontwikkelen. Samen met het Codarts projectteam selecteerden we vier studenten uit verschillende studiejaren en van diverse opleidingen. Op zoek naar de rauwe verhalen trapten we af met klassikale interviews. Op basis van de antwoorden brachten we hun biografieën in kaart, die leidend waren voor een ruw script (in een goede documentaire wordt natuurlijk niet geacteerd). Tijdens de shoots liepen we per student een op maat gemaakte vragenlijst door, waarmee we onszelf verzekerden van de essentiële begrippen en gewenste topics. Binnen deze kaders boden we ze alle vrijheid om antwoord te geven naar eigen inzicht en in eigen woorden. We geloven namelijk dat authenticiteit de sterkste bron van inspiratie is. Daarnaast vroegen we de vier studenten om hun talenten in de spotlight te zetten. Zo speelde Oriol een gepassioneerd stuk Latin clarinet, gaf Stijntje een kwetsbaar akoestisch optreden, liet Matilde zien hoe ze tussen klassiek ballet en contemporary dance zweeft, en overwon Clara haar angsten door van een Chinese paal te springen. Dit resulteerde in een uitgebreide video, waarvan we vervolgens per hoofdrolspeler ook nog een korte edit maakten.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert