
[Content Marketing Awards 2024] Medal voor Beste Video-Serie - Buma Cultuur: #ikbensongwriter
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won Buma Cultuur een Medal in de categorie Beste Video-Serie tijdens de Content Marketing Awards.
Jury-oordeel
Zelfs de meest amuzikale juryleden kregen na het zien van deze case zin om liedjes te schrijven. Het resultaat zullen we u vanavond besparen. Wat we u niet besparen is het enthousiasme over deze Video-serie. Je voelt de waardering van Buma voor de makers en laat je anders luisteren naar muziek. In deze tijd waarin we overspoeld worden door Ai deuntjes laat BUMA zien wat goede muziek zo goed maakt. De ziel en zaligheid van echte makers.
Dit is de case:
Elevator Pitch
Een in-house productie voor non-profit Buma Cultuur waar songwriters, producers én componisten in de spotlight staan. Ontmoet in deze video-serie dé gezichten achter de nummers in jouw playlist of de soundtrack van jouw laatst gekeken film. Met persoonlijke touch vertellen de songwriters en componisten hun eigen creatieve journey.
Briefing
Buma Cultuur ondersteunt en promoot het Nederlandse muziekauteursrecht (songwriters, producers en componisten in het specifiek). De makers van liedjes zijn vaak onbekend bij het grote publiek, maar wel onmisbaar voor de totstandkoming van de bekende, populaire hits. Deze campagne moet een gezicht geven aan de vele talenten die Nederland heeft. Tegelijkertijd moet deze campagne het DNA van Buma Cultuur uitstralen. Als non-profit zet Buma Cultuur zich onpartijdig in voor componisten en songwriters. We zetten ze in de spotlight met awards, zorgen voor verbindingen en netwerk verbreding tijdens onze events. We willen graag dat componisten en songwriters zich gezien en gewaardeerd voelen. Tegelijkertijd hopen we dat de de campagne inspiratie voor een nieuwe generatie songwriters geeft.
Insights
In deze campagne hebben we rekening gehouden met twee globale doelgroepen. De eerste en belangrijkste doelgroep is de songwriter en de muziekprofessional. De tweede doelgroep was de muziekliefhebber. Beiden doelgroepen gaan aan op de 'inspiratie', dit is dan ook de rode draad geweest bij elk interview. Door te werken met quotes aan het begin, herkenbare artiesten en songs in copy en/of video moet de muziekliefhebber worden getriggered. De duratie van de video's zijn dan ook kort en krachtig. Door de campagne heen hebben we een switch gemaakt van zwart-wit naar kleur voor die persoonlijke touch.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Het belangrijkste doel was: zichtbaarheid geven aan songwriters en componisten en tegelijkertijd het DNA van Buma Cultuur versterken. Het was verleidelijk om een flitsende campagne te maken met allemaal toeters en bellen, maar songwriters en componisten zijn vaak ook met een reden wat meer op de achtergrond. Het blijven bescheiden mensen, de vorm moest daar dan ook bij passen. Daarom gekozen voor een ontspannen interview vorm waar songwriters in eigen woorden hun verhaal kunnen delen. Daarbij is het concept, productie en uitvoering volledig in-house gebeurd in samenwerking met video-crew van Toazted en Feedbuilders. Songwriters zijn zorgvuldig geselecteerd, afstemming en editing in samenwerking met het team van Toazted en Feedbuilders om ervoor te zorgen dat elke aflevering een authentiek maar vertrouwelijk verhaal verteld. Dit is terug te zien in de respons op de video's. Er onstond een gesprek online en offline tussen zowel industry professionals als fans. Zo vroegen er verschillende songwriters of ze mee mochten doen of werden internationale collega's getagd met de suggestie of dit niet iets voor hen was. Daarnaast merken we dat de video's tijdloos zijn, sommige zijn gerelateerd aan bijvoorbeeld de Buma Awards maar anderen krijgen ook maanden later nog steeds views en reacties. Onze socials blijven daarbij het gehele jaar door zichtbaar en onze engagement groeit. Iets wat eerder vooral zichtbaar was als er een event was. Het zet de songwriters én Buma Cultuur op de kaart. Met meer dan 283.332 views en gem. 5,97% engagement rate.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert