Cannes 2025: Bart Kokke over Tender Canvas

New Business Radio zendt een week lang uit vanaf Cannes Lions - het grootste reclamefestival op aarde. Iedere dag ontvangen we toonaangevende gasten uit de wereld van media en marketingcommunicatie. De uitzendingen zijn dagelijks live te beluisteren en als podcast op de website van Marketing Report.

We spreken Bart Kokke, eigenaar van Tender Canvas. Hij is deze week in Cannes met een duidelijke missie: Tender Canvas verder uitbouwen én laten zien wat een strategische aanpak bureaus oplevert. Bart Kokke: “We hebben Jesse van der Lind erbij sinds september; hij combineert dit werk met zijn studie. Hij loopt mee om alles te leren over hoe wij bureaus helpen met aanbestedingen.”

Tender Canvas is specialist in het begeleiden van bureaus in de creatieve industrie bij het winnen van publieke tenders. Bart Kokke: “Wij kijken vooruit: welke opdrachten komen eraan, welke raamcontracten worden gepubliceerd? Vervolgens zoeken we de juiste partners en zorgen we dat alles klopt: strategie, cases, team. Vorig jaar hebben we zes grote aanbestedingen gewonnen.”

Met een gemiddeld slagingspercentage van zo’n 70 procent, en zelfs 100 procent voor tenders boven een miljoen euro, bewijst de aanpak zich. Bart Kokke: “Wij spelen echt in op de markt: goed vooruitkijken en op tijd starten. Veel bureaus zijn daar nog te laat mee of onderschatten hoeveel werk het is.”

Aanbestedingen: verplicht maar kansrijk

Voor publieke opdrachtgevers is meedoen aan aanbestedingen wettelijk verplicht. Bart Kokke: “Je kunt als bureau ook zonder pitches werken, maar voor de overheid moet je gewoon meedoen. En het is belangrijk dat je niet alleen een goed creatief idee hebt, maar ook alles volgens de regels opschrijft. Daar helpen wij bij.”

Toch waarschuwt hij dat marges soms krap zijn. Bart Kokke: “De tarieven staan onder druk. Bureaus moeten goed nadenken: kun je er iets creatief sterks mee maken én verdien je eraan? Wat je nu vaak ziet zijn veilige campagnes: talking heads, een diverse cast, een boodschap – en klaar. Dat kan beter.”

Alleen commitment telt

Tender Canvas werkt alleen met bureaus die écht willen winnen. Bart Kokke: “Soms willen bureaus mij puur als freelancer inkopen, zonder echt samen te werken aan een strategie en een sterk voorstel. Dan begin ik er niet aan. Ik wil alleen meedoen als er commitment is.”

Deze discipline en duidelijke afspraken leveren resultaat en vertrouwen op. Bart Kokke: “Alles wordt tot in detail gecheckt: voldoet het aan de eisen? Zo kunnen bureaus zich focussen op hun kracht: creativiteit.”

Branchebreed verbeterplan via VIA

Sinds kort is Tender Canvas aangesloten bij de VIA. Daarmee wil hij samen met bureaus de aanbestedingspraktijk verbeteren. Bart Kokke: “Het staat in de wet dat aanbestedingen proportioneel moeten zijn, maar dat is vaak niet zo. Vanochtend kwam er een tender online voor de gemeente Den Haag: 25 miljoen verdeeld over 20 bureaus, met minicompetities van 30.000 euro per project. Dat kost heel veel uren. Het kan echt efficiënter.”

De VIA kan hier volgens hem een belangrijke rol spelen. Bart Kokke: “We willen als branche in gesprek met inkopers om dat eerlijker te maken. Hier in Cannes spreek ik ook met de Future Bosses, jonge bureaudirecteuren. Dit is het moment om te ervaren hoe je succesvol kunt meedoen, én of het rendabel is.”

Cannes als inspiratieplek

Naast netwerken en inhoudelijke gesprekken haalt Kokke ook creatieve input uit Cannes. Bart Kokke: “Het gaat bij ons uiteindelijk ook over winnen: hoe overtuig je, hoe val je op? Hier zie je hoe merken hun verhaal vertellen en dat kun je vertalen naar een pitchsetting. Het inspireert altijd.”

Beluister hier de uitzendingen:

 

www.canneslions.com

www.newbusinessradio.nl

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

RA*W opent inschrijving Cannes Summer Course 2026

04-12-2025 | 13:00:00
De organisatie wil jonge creatieven meer tijd geven om met hun bureau het gesprek aan te gaan over deelname en de benodigde investering.

Cannes Lions presenteert jury voor LIONS Scholarship 2026

26-11-2025 | 11:00:34
Vanuit Nederland is alleen Sadira E. Furlow, Global Chief Brand and Comms Officer bij Tony’s Chocolonely, onderdeel van het panel.

Lex Bradshaw-Zanger wordt Academy Dean bij Cannes Lions

17-11-2025 | 12:20:00
De Brand Marketing Academy helpt marketingprofessionals hun strategische en creatieve vaardigheden te verdiepen en verbinding te maken met vakgenoten

Cannes Lions introduceert de Creative Brand Lion

13-11-2025 | 11:46:58
Omdat commerciële creativiteit wereldwijd business blijft veranderen, erkennen de Awards in 2026 baanbrekend werk met de Creative Brand Lion

Meld je nu aan voor de Cannes Lions 2026 Jury!

22-09-2025 | 08:45:00
Ja, je leest het goed. Ook jij kunt zitting nemen in de jury van Cannes Lions 2026!


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.