We spreken Bart Kokke, eigenaar van Tender Canvas. Hij is deze week in Cannes met een duidelijke missie: Tender Canvas verder uitbouwen én laten zien wat een strategische aanpak bureaus oplevert. Bart Kokke: “We hebben Jesse van der Lind erbij sinds september; hij combineert dit werk met zijn studie. Hij loopt mee om alles te leren over hoe wij bureaus helpen met aanbestedingen.”
Tender Canvas is specialist in het begeleiden van bureaus in de creatieve industrie bij het winnen van publieke tenders. Bart Kokke: “Wij kijken vooruit: welke opdrachten komen eraan, welke raamcontracten worden gepubliceerd? Vervolgens zoeken we de juiste partners en zorgen we dat alles klopt: strategie, cases, team. Vorig jaar hebben we zes grote aanbestedingen gewonnen.”
Met een gemiddeld slagingspercentage van zo’n 70 procent, en zelfs 100 procent voor tenders boven een miljoen euro, bewijst de aanpak zich. Bart Kokke: “Wij spelen echt in op de markt: goed vooruitkijken en op tijd starten. Veel bureaus zijn daar nog te laat mee of onderschatten hoeveel werk het is.”
Aanbestedingen: verplicht maar kansrijk
Voor publieke opdrachtgevers is meedoen aan aanbestedingen wettelijk verplicht. Bart Kokke: “Je kunt als bureau ook zonder pitches werken, maar voor de overheid moet je gewoon meedoen. En het is belangrijk dat je niet alleen een goed creatief idee hebt, maar ook alles volgens de regels opschrijft. Daar helpen wij bij.”
Toch waarschuwt hij dat marges soms krap zijn. Bart Kokke: “De tarieven staan onder druk. Bureaus moeten goed nadenken: kun je er iets creatief sterks mee maken én verdien je eraan? Wat je nu vaak ziet zijn veilige campagnes: talking heads, een diverse cast, een boodschap – en klaar. Dat kan beter.”
Alleen commitment telt
Tender Canvas werkt alleen met bureaus die écht willen winnen. Bart Kokke: “Soms willen bureaus mij puur als freelancer inkopen, zonder echt samen te werken aan een strategie en een sterk voorstel. Dan begin ik er niet aan. Ik wil alleen meedoen als er commitment is.”
Deze discipline en duidelijke afspraken leveren resultaat en vertrouwen op. Bart Kokke: “Alles wordt tot in detail gecheckt: voldoet het aan de eisen? Zo kunnen bureaus zich focussen op hun kracht: creativiteit.”
Branchebreed verbeterplan via VIA
Sinds kort is Tender Canvas aangesloten bij de VIA. Daarmee wil hij samen met bureaus de aanbestedingspraktijk verbeteren. Bart Kokke: “Het staat in de wet dat aanbestedingen proportioneel moeten zijn, maar dat is vaak niet zo. Vanochtend kwam er een tender online voor de gemeente Den Haag: 25 miljoen verdeeld over 20 bureaus, met minicompetities van 30.000 euro per project. Dat kost heel veel uren. Het kan echt efficiënter.”
De VIA kan hier volgens hem een belangrijke rol spelen. Bart Kokke: “We willen als branche in gesprek met inkopers om dat eerlijker te maken. Hier in Cannes spreek ik ook met de Future Bosses, jonge bureaudirecteuren. Dit is het moment om te ervaren hoe je succesvol kunt meedoen, én of het rendabel is.”
Cannes als inspiratieplek
Naast netwerken en inhoudelijke gesprekken haalt Kokke ook creatieve input uit Cannes. Bart Kokke: “Het gaat bij ons uiteindelijk ook over winnen: hoe overtuig je, hoe val je op? Hier zie je hoe merken hun verhaal vertellen en dat kun je vertalen naar een pitchsetting. Het inspireert altijd.”
Beluister hier de uitzendingen:
www.canneslions.com
www.newbusinessradio.nl
Partners Marketing Report Cannes 2025
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
17-06-2025 | 11:38:00
New Business Radio zendt een week lang uit vanaf Cannes Lions - het grootste reclamefestival op aarde. Iedere dag ontvangen we toonaangevende gasten uit de wereld van media en marketingcommunicatie.
17-06-2025 | 11:16:43
Het elektronicabedrijf zet daarbij in op campagnes die niet alleen producten verkopen
17-06-2025 | 10:53:00
GUT Amsterdam, LePub en Wiedema+Kennedy staan genomineerd op de verschillende shortlists van de Cannes Lions die bekend zijn gemaakt
17-06-2025 | 10:05:00
New Business Radio zendt een week lang uit vanaf Cannes Lions - het grootste reclamefestival op aarde. Iedere dag ontvangen we toonaangevende gasten uit de wereld van media en marketingcommunicatie.
17-06-2025 | 10:01:00
De eerste prijzen van het Cannes Lions Festival zijn uitgereikt. Vijf campagnes voor Oreo die door LePub Amsterdam en LePub Bogota zijn ontwikkeld, kregen elk een zilveren Lion