BOAS hangt vuile was van de mode-industrie buiten

Amsterdam is op 29 april wakker geworden met een opvallend straatbeeld: door de hele stad hangen waslijnen vol afgedankte kledingstukken. Met deze actie vraagt het Amsterdamse platform BOAS aandacht voor de impact van fast fashion op het milieu.

Op locaties zoals achter Centraal Station, het Museumplein, de Keizersgracht, de Rosse Buurt, het Vondelpark en Westerpark wappert gedragen kleding in de wind, voorzien van boodschappen als Draag me, Hou van me, Repareer mij en Doneer mij.

Vincent van der Holst, oprichter van BOAS: "De mode-industrie is verantwoordelijk voor tien procent van de wereldwijde CO₂-uitstoot – meer dan luchtvaart en scheepvaart samen. We willen mensen confronteren en ze laten zien hoeveel er dagelijks wordt verspild. Deze actie vraagt voorbijgangers om letterlijk stil te staan bij hun eigen consumptiegedrag."

Actie tegen verspilling van kleding

Elk jaar eindigt 87 procent van alle geproduceerde kleding wereldwijd als afval. Met de actie wil BOAS laten zien dat hergebruik essentieel is. Vincent van der Holst: "Je kunt deze kleding aanraken, meenemen, ruiken en beseffen dat er elke seconde een vrachtwagen vol mode wordt gedumpt of verbrand. Het systeem is kapot. Maar de oplossing is simpel: doorbreek het systeem en draag wat er al is."

BOAS richt zich op het geven van een tweede leven aan kleding afkomstig uit overproductie, retourstromen en inzamelpunten. Een deel van de collectie is tweedehands, een ander deel is nieuw en ongedragen, en een deel wordt herontworpen door jonge designers.

Pop-upstore op Utrecht Centraal geopend

Naast de actie in Amsterdam opent BOAS een tijdelijke pop-upstore op Utrecht Centraal Station. Bezoekers kunnen hier kleding redden die anders zou worden vernietigd en meer leren over de gevolgen van fast fashion. De winkel is geopend van 29 april tot en met 11 mei.

Duurzame missie van BOAS

BOAS doneert negentig procent van de winst om de schade van de mode-industrie te herstellen. Sinds de oprichting drie jaar geleden heeft het platform meer dan 15.000 euro gedoneerd. Via Eyevestor kunnen geïnteresseerden mede-eigenaar worden van BOAS en bijdragen aan een circulaire mode-industrie.

www.mediatic.eu

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 Lees ook:

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

Onderzoek: veel Nederlanders zoeken rust tijdens feestdagen

10-12-2025 | 15:30:00
Uit onderzoek van Beep for Help onder 1.035 Nederlanders blijkt dat 26 procent de feestdagen dit jaar het liefst zou overslaan

Drukbedrijf: verpakkingen worden marketinginstrument

03-12-2025 | 10:07:00
Steeds meer bedrijven investeren in gepersonaliseerd inpakmateriaal, variërend van lint en stickers tot bedrukte dozen en speciaal ontworpen papier

Vier op tien werkenden presteert slechter door relatieproblemen

22-10-2025 | 12:28:03
Veertig procent van de werkende Nederlanders presteert slechter door liefdesproblemen. Onder dertigers loopt dat op tot 53 procent.

Jongeren vragen geldadvies eerder aan AI dan aan ouders

14-10-2025 | 10:43:29
Hoe ouder de jongere, hoe vaker AI: 7 procent van de 12-jarigen raadpleegt een chatbot eerder dan ouders; bij 16-jarigen is dat 14 procent.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.