Belgische gamingcampagne stimuleert orgaandonatie

Het is de eerste keer dat orgaandonatie wordt verwerkt in multiplayergameplay

In België is Virtual Donors gelanceerd, een campagne die orgaandonatie direct integreert in populaire multiplayergames zoals Minecraft, Baldur’s Gate 3 en Fortnite. Spelers die zich via virtualdonors.org registreren als orgaandonor, krijgen toegang tot een speciale mod: wanneer hun personage wordt uitgeschakeld, ontvangen teamgenoten acht extra levens. Dit symboliseert dat één donor tot acht levens kan redden.

De campagne is een initiatief van non-profitorganisatie Re-born to be Alive en gebruikt een herkenbaar game-moment – het verliezen van een leven – om bewustzijn te creëren en tot actie aan te zetten.

Gaming als middel voor maatschappelijke impact

Stephanie Keustermans, oprichter van Re-born to be Alive: "Gamers verliezen constant levens, maar alleen in pixels. We wilden dat herkenbare moment omzetten in iets dat ook buiten het scherm betekenis heeft."

Het is de eerste keer dat orgaandonatie wordt verwerkt in multiplayergameplay. Registratie verloopt via virtualdonors.org, waarna spelers toegang krijgen tot de mods om levens te redden in het spel én in werkelijkheid.

België hanteert een opt-outsysteem voor orgaandonatie, maar officiële registratie blijft belangrijk. Families kunnen de beslissing namelijk nog terugdraaien als deze niet expliciet is vastgelegd. Momenteel wachten 1.474 mensen in België op een levensreddende transplantatie.

Streamers en modders versterken de boodschap

Bekende Belgische streamers, waaronder Rigor (Pieter Ongena), ondersteunen de campagne en delen persoonlijke verhalen over het belang van registratie. Ook worden modders wereldwijd uitgenodigd om donor-gerelateerde integraties te ontwikkelen voor andere games, zodat de boodschap verder reikt dan de Belgische gaminggemeenschap.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Wereldwijde markt voor mobiele games verdubbelt tegen 2032

13-08-2025 | 14:14:00
Volgens onderzoek van SkyQuest Technology Consulting groeit de markt voor mobiele games van 97,81 miljard dollar in 2024 naar 196,40 miljard dollar in 2032

Peter van Wijnaerde: Dat is waar corporate logica breekt

01-08-2025 | 10:48:00
Minecraft zag eruit als een downgrade. Geen verhaal. Geen fancy graphics. Geen realisme. Gewoon blokjes. Toch werd het de bestverkochte game ooit.

eSports-markt groeit door naar 9 miljard dollar in 2032

21-07-2025 | 13:43:00
De eSports-markt groeit explosief en zal volgens onderzoek van Meticulous Research stijgen van 1,9 miljard dollar in 2024 naar 9,1 miljard dollar in 2032.

Mobiele gaming naar verwachting 126 miljard dollar waard in 2025

14-07-2025 | 11:43:00
Xsolla, een wereldwijd bedrijf in videogamehandel, heeft de Q2 2025-editie uitgebracht van The Xsolla Report: The State of Play.

Azerion verkoopt Whow Games aan DoubleDown Interactive

11-07-2025 | 09:37:38
De deal, ter waarde van 65 miljoen euro, bestaat uit een directe betaling van 55 miljoen euro en een variabele component van maximaal 10 miljoen euro.

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.