
Audify: Radioreclamemarkt stijgt naar 242 miljoen
De radioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is opnieuw een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2 procent.
Elk kwartaal van 2023 vertoont groei met de grootste sprongen in het derde en vierde kwartaal. Vooruitkijkend naar 2024 verwacht Audify dat deze stijgende lijn zal aanhouden, wat verdere groei voor de audioreclamebranche betekent.
De radiospotomzet stijgt met 7,9 procent naar 219,2 miljoen euro en is met 90,6 procent aandeel in de netto-investering de grootste categorie. Het aandeel branded content neemt 4,9 procent voor haar rekening met 11,8 miljoen euro. Digitale radioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2 procent naar 11 miljoen euro, inmiddels goed voor een aandeel van 4,5 procent.
Branches en adverteerders
Retail is ook dit jaar weer de grootste branche van radioadverteerders, gevolgd door financiële dienstverlening en overheid, educatie en non-profit. Meer dan tweeduizend merken maken gebruik van audioreclame. Odido, KPN en McDonald’s zijn de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers.
Radiospots en impressies
Er zijn in 2023 meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creatie. Deze radiospots behaalden meer dan 169 miljard audio-impressies. Daarnaast heeft Nederland 1,7 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 375 miljoen podcastshows gedownload.
Download het Audify Audiojaarrapport 2023 hier.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw
[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Junior Marketing Executive
Audify: 51,1 miljoen euro omzet in Q1 van 2025
Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven
Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen