Audify: Radioreclamemarkt stijgt naar 242 miljoen
De radioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is opnieuw een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2 procent.
Elk kwartaal van 2023 vertoont groei met de grootste sprongen in het derde en vierde kwartaal. Vooruitkijkend naar 2024 verwacht Audify dat deze stijgende lijn zal aanhouden, wat verdere groei voor de audioreclamebranche betekent.
De radiospotomzet stijgt met 7,9 procent naar 219,2 miljoen euro en is met 90,6 procent aandeel in de netto-investering de grootste categorie. Het aandeel branded content neemt 4,9 procent voor haar rekening met 11,8 miljoen euro. Digitale radioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2 procent naar 11 miljoen euro, inmiddels goed voor een aandeel van 4,5 procent.
Branches en adverteerders
Retail is ook dit jaar weer de grootste branche van radioadverteerders, gevolgd door financiële dienstverlening en overheid, educatie en non-profit. Meer dan tweeduizend merken maken gebruik van audioreclame. Odido, KPN en McDonald’s zijn de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers.
Radiospots en impressies
Er zijn in 2023 meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creatie. Deze radiospots behaalden meer dan 169 miljard audio-impressies. Daarnaast heeft Nederland 1,7 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 375 miljoen podcastshows gedownload.
Download het Audify Audiojaarrapport 2023 hier.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Audify en Screenforce met zesde editie van Santa Hug voor branchegenoten
NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen
Audioreclame groeit met 8,7 procent in derde kwartaal 2025
NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider
Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dawn ontwikkelt merkstrategie en campagne voor Greenpeace
[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026
Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland
[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager
[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen