Storyboard onderzoekt succesfactoren influencermarketing

[Whitepaper] De Renaissance van de Geloofwaardigheid: Consument hecht meer waarde aan echtheid dan bereik

Uit onderzoek van Storyboard Agency blijkt dat tachtig procent van de Nederlanders tussen de 18 en 45 jaar aangeeft in meer of mindere mate beïnvloed te worden door influencers. De resultaten zijn gepubliceerd in de whitepaper De Renaissance van de Geloofwaardigheid, waarmee het strategisch influencer marketingbureau inzicht geeft in de factoren die bepalend zijn voor effectieve beïnvloeding.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.500 Nederlandse consumenten en laat zien dat vooral geloofwaardigheid, herhaling en persoonlijke relevantie bepalend zijn voor succes.

Vertrouwen boven bereik

Een van de meest opvallende uitkomsten is dat 73 procent van de ondervraagden aangeeft alleen beïnvloed te worden als de influencer als persoon geloofwaardig overkomt. Consumenten zijn kritischer geworden en laten zich niet overtuigen door enkel bereik of bekendheid. Relevantie speelt daarnaast een grote rol: 71 procent geeft aan alleen beïnvloed te worden als de content aansluit op hun leefwereld, zoals thema’s rondom voeding, opvoeding, technologie of duurzaamheid.

Virale content minder doorslaggevend

Hoewel virale campagnes vaak als doel worden gesteld in influencer marketing, blijkt uit het onderzoek dat virale trends in de praktijk weinig impact hebben. Geloofwaardigheid, echtheid en aansluiting bij persoonlijke interesses worden als belangrijker ervaren.

Langdurige samenwerking rendeert

Herhaling speelt een belangrijke rol in beïnvloeding. Consumenten geven aan gevoeliger te zijn voor merken die vaker terugkomen of waarmee ze al een positieve associatie hebben. Volgens Storyboard onderstreept dit het belang van langdurige samenwerkingen met influencers boven eenmalige campagnes.

Martijn de Kemp, oprichter Storyboard Agency: "Merken die investeren in relevante en oprechte samenwerkingen met de juiste influencers winnen niet alleen vertrouwen, maar ook marktaandeel. Bij Storyboard werken we voor merken die meer willen dan alleen zichtbaarheid. Influencer marketing succes begint bij inzicht en onderbouwing met data. Met dit onderzoek delen we inzichten die onze werkwijze onderstrepen en voor marketeers van waarde kunnen zijn."

Download de whitepaper 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Scooperz brengt influencermarketing naar het HBO

05-11-2025 | 11:35:00
Scooperz en Avans Hogeschool hebben de eerste editie van hun gezamenlijke influencer marketing-module afgerond

Bolsius lanceert socialcampagne #deeldevlam

27-10-2025 | 12:05:00
Bolsius is gestart met de social campagne #deeldevlam, ontwikkeld in samenwerking met Initiative en Yune.

Jutta Leerdam ambassadeur van Odido en TeamNL

23-10-2025 | 15:46:00
Vanaf dit seizoen staat het Odido-logo op het zwarte wedstrijdpak van Leerdam en op het internationale wedstrijdpak van TeamNL.

DEPT en Histor lanceren creatorgedreven campagne

21-10-2025 | 15:04:00
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

PostNL en SuperRebel zetten klachten om in complimenten

20-10-2025 | 15:41:00
PostNL werkt met SuperRebel aan een social-aanpak die klachten omzet in waardering.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

Volkswagen en TeamNL lanceren Hey, is dat niet?!

13-11-2025 | 10:42:00
Na een pauze van acht jaar is de samenwerking tussen Volkswagen en TeamNL opnieuw opgestart.

[Vacatures] INDIE zoekt een Account Manager / Account Director

13-11-2025 | 10:25:00
INDIE Amsterdam is per direct op zoek naar Account Manager / Account Director

Natwerk en Slachtofferhulp starten merkcampagne

13-11-2025 | 09:58:18
De titel verwijst naar het telefoonnummer 0900-0101 en benadrukt dat Slachtofferhulp er is voor meer mensen en situaties dan vaak wordt gedacht.

Campagne van Selmore en Just speelt in op jongerencultuur

13-11-2025 | 09:38:32
Selmore Creative Agency heeft voor Just zorgverzekering een nieuwe campagne ontwikkeld die zich richt op digital natives.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.