Storyboard onderzoekt succesfactoren influencermarketing

[Whitepaper] De Renaissance van de Geloofwaardigheid: Consument hecht meer waarde aan echtheid dan bereik

Uit onderzoek van Storyboard Agency blijkt dat tachtig procent van de Nederlanders tussen de 18 en 45 jaar aangeeft in meer of mindere mate beïnvloed te worden door influencers. De resultaten zijn gepubliceerd in de whitepaper De Renaissance van de Geloofwaardigheid, waarmee het strategisch influencer marketingbureau inzicht geeft in de factoren die bepalend zijn voor effectieve beïnvloeding.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.500 Nederlandse consumenten en laat zien dat vooral geloofwaardigheid, herhaling en persoonlijke relevantie bepalend zijn voor succes.

Vertrouwen boven bereik

Een van de meest opvallende uitkomsten is dat 73 procent van de ondervraagden aangeeft alleen beïnvloed te worden als de influencer als persoon geloofwaardig overkomt. Consumenten zijn kritischer geworden en laten zich niet overtuigen door enkel bereik of bekendheid. Relevantie speelt daarnaast een grote rol: 71 procent geeft aan alleen beïnvloed te worden als de content aansluit op hun leefwereld, zoals thema’s rondom voeding, opvoeding, technologie of duurzaamheid.

Virale content minder doorslaggevend

Hoewel virale campagnes vaak als doel worden gesteld in influencer marketing, blijkt uit het onderzoek dat virale trends in de praktijk weinig impact hebben. Geloofwaardigheid, echtheid en aansluiting bij persoonlijke interesses worden als belangrijker ervaren.

Langdurige samenwerking rendeert

Herhaling speelt een belangrijke rol in beïnvloeding. Consumenten geven aan gevoeliger te zijn voor merken die vaker terugkomen of waarmee ze al een positieve associatie hebben. Volgens Storyboard onderstreept dit het belang van langdurige samenwerkingen met influencers boven eenmalige campagnes.

Martijn de Kemp, oprichter Storyboard Agency: "Merken die investeren in relevante en oprechte samenwerkingen met de juiste influencers winnen niet alleen vertrouwen, maar ook marktaandeel. Bij Storyboard werken we voor merken die meer willen dan alleen zichtbaarheid. Influencer marketing succes begint bij inzicht en onderbouwing met data. Met dit onderzoek delen we inzichten die onze werkwijze onderstrepen en voor marketeers van waarde kunnen zijn."

Download de whitepaper 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Total Design ontwikkelt merkcampagne voor M line

04-12-2025 | 14:57:00
M line heeft gekozen voor Total Design voor de ontwikkeling van de merkcampagne Get ready for greatness, die deze week van start gaat op televisie, online, out-of-home, print en radio.

Wieden+Kennedy creëert feestcampagne voor Zalando

02-12-2025 | 11:18:54
De campagne bouwt voort op het thema What Do I Wear? en laat zien hoe de online modebestemming klanten inspireert om met zelfvertrouwen en creativiteit de feestdagen in te gaan.

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Campaign & Content Manager

26-11-2025 | 08:24:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Campaign & Content Manager (32/40 uur) Full-time - Rotterdam 

AndAgencyAmsterdam Influencer Agency van het Jaar 2025

20-11-2025 | 14:16:00
In een tijd waarin het aantal influencercampagnes groeit, zie ik de rol van influencer management niet als het najagen van zoveel mogelijk samenwerkingen

[Vacatures] Ever Ready zoekt een Community Marketeer

19-11-2025 | 13:33:07
Ever Ready is per direct op zoek naar een Community Marketeer
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

TBWA\NEBOKO ontwikkelt campagne AH: Maak deze kerst nog meer kerst

06-12-2025 | 06:00:00
De campagne, ontwikkeld door TBWA\NEBOKO, opent met een kerstfilm die dient als creatief middelpunt.

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.