Sjoerd van der Meijden: Adswag maakt audio-inkoop efficiënt

[Marketing Report TV] Managing Director over meer rendement voor publishers door eerlijke verdeling

Tijdens Marketing Report TV spreekt Bas Vlugt met Sjoerd van der Meijden, Managing Director van Adswag. Het gesprek draait om efficiëntere advertentieketens voor lokale publishers, de opmars van digitale audio en podcasts, en de lancering van AudioConnect. Kern: Adswag bouwt op één technische basis (Adhese), werkt met directe integraties en zorgt dat van elke advertentie-euro aanzienlijk meer bij de uitgever blijft, dit in tegenstelling tot de grote buitenlandse techreuzen.

Bekijk de video hier

Lokale technologie als hefboom

Sjoerd van der Meijden: "We willen ervoor zorgen dat lokale helden, de publishers hier, ook weer wat terugzien van het advertentiegeld dat anders allemaal naar het buitenland verdwijnt." Volgens hem verdwijnt nog altijd zo’n 85 procent naar de grote techreuzen. Adswag probeert daar een stukje van terug te winnen.

Slank team, één motor

Adswag telt 25 medewerkers, waarvan circa de helft op development. De proposities draaien op één basis: de Adhese-motor. Sjoerd van der Meijden: "We werken vooral slim en efficiënt. Dat maakt de organisatie wendbaar en schaalbaar.”

AudioConnect: directe inkoop bij meerdere uitgevers

Digitale audio groeit hard. Waar veel inkoop nog via IO’s verliep, koppelde Adswag zijn directe uitgeverintegraties door naar audio. Sjoerd van der Meijden: "Zo hebben we AudioConnect gelanceerd, waarmee we digitale audio en podcasts schaalbaar kunnen inkopen bij meerdere uitgevers."

Dat brengt snelheid en efficiency voor mediabureaus die lokaal willen inkopen. De adoptie van podcasts bij bureaus neemt toe, terwijl digitale verkoop naast lineaire verkoop versnelt. Sjoerd van der Meijden: "En toen werd digitaal audio eigenlijk het nieuwe goud. Daar zaten wij op een goed moment in."

Concurrentie die de markt vergroot

Naast Adswag is Adpaq gestart met een DSP specifiek voor audio en podcasts. Sjoerd van der Meijden: "Ja, maar gezonde concurrentie. Het is goed dat er meerdere partijen in de markt actief zijn… Hoe meer partijen dit nieuwe goud promoten, hoe beter, dan kunnen we samen de markt laten groeien." Samenwerking ligt voor de hand, omdat standaarden leidend zijn.

Volgende stap: automatisering van lineaire audio

De markt ontwikkelt richting programmatische inkoop van lineaire audio. Dat kost tijd, maar is een logische vervolgstap nu digitale luistergewoonten toenemen en publishers beter zicht krijgen op hun inventory.

Toegang tot grote inventories via partners

Denemarken en Podimo komen ter sprake: "Podimo heeft enorme volumes aan podcasts. Zij werken samen met Talpa, dat de commerciële exploitatie voor hen doet. Wij zijn geïntegreerd met Talpa en OMS, waardoor we onze klanten toegang bieden tot die inventaris."

Meer overhouden van elke euro

Sjoerd van der Meijden: "Buitenlandse techbedrijven zoals Google hebben hun eigen DSP, SSP en adserver. Van elke euro gaat dan zo’n 40 procent naar hen." Adswag rekent technologie één keer en belast publishers niet: "Daardoor blijft er van die euro veel meer over, soms wel 85 cent in plaats van 60. Dat is precies ons doel."

Uitrol buiten Nederland

In Nederland zijn volgens Adswag “alle relevante partijen voor audio en digitaal display” aangesloten. De uitrol in België loopt en er zijn gesprekken in Scandinavië: "Ook daar willen ze meer overhouden van hun euro."

www.adswag.nl

Marketing Report TV is powered by IRON Films en Abovo Maxlead

 

IRON Films is een creatief productiebedrijf gespecialiseerd in Virtual Production, Motion Control en visuele pre-productie. Vanuit onze Pop-Up studio's in Nederland (co)produceren we commercials voor televisie en online. We combineren technische expertise met creatieve visie en helpen organisaties bij de implementatie van toekomstgerichte productietechnieken, zoals led-volumes, real-time rendering en pre-visualisatie. Naast producties bieden we ook advies, trainingen en tools voor onderwijsinstellingen en mediaprofessionals.

 

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.

Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.

www.abovomaxlead.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Niek van Bemmel: Hout is goud bij Hart Voor De Zaak

12-11-2025 | 11:17:00
Van Bemmel vertelt over zijn loopbaan, de missie van het bureau en campagnes waarmee het bureau maatschappelijke impact maakt.

Marco van de Lisdonk: Tv-budgetten verschuiven naar online video

12-11-2025 | 08:29:00
Marco van de Lisdonk, verantwoordelijk voor de Nederlandse activiteiten van Ad-techbedrijf Channel Factory, in gesprek met Bas Vlugt.

Willem-Albert Bol: Azerion wil het Europese alternatief voor Big Tech zijn

11-11-2025 | 15:33:00
Bij Marketing Report TV vertelt hij over zijn overstap, de ambities van het mediabedrijf en zijn missie om Azerion steviger op de kaart te zetten

Sanne Demir en Jorine Idzinga: DCVF kiest eigen pad in creatie en technologie

11-11-2025 | 13:39:00
In gesprek met Peter Wybenga leggen zij uit hoe technologie, procesmanagement en creatieve input leiden tot efficiëntere en effectievere campagnes.

Anne Stokvis en Thijs Bontje over creativiteit als product en meetbaar effect

07-11-2025 | 08:54:00
Bij Marketing Report TV spreken we met Anne Stokvis, Creative Director en partner bij N=5, en Thijs Bontje, Creative Partner bij het bureau.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.