Patrick Petersen: Apple noemt AI-modellen onbetrouwbaar

[AI & Marketing door Patrick Petersen]

Ah, juni. De maand waarin tech journalisten hun koffers pakken voor Apple’s jaarlijkse zelfverheerlijkingsritueel: de Worldwide Developers Conference, ook wel bekend als WWDC; We Do Declare Confidence!

Het is weer ouderwets feest… vooral als je dol bent op tegenvallende updates, AI-ambities die verdacht veel op uitstel lijken en rapporten die klinken als:

Als wij het niet kunnen, moet het vast kapot zijn.

Even heel eerlijk: ik ben niet echt een Apple-man geweest. De marketingmagie die veelal aan het mooie merk Apple wordt toegedicht, vind ik zelf wat overtrokken.

Ja hoor, Apple is terug, en deze keer met een heuse wetenschappelijke verklaring waarom het niet hun schuld is dat hun AI minder indrukwekkend is dan een spraakgestuurde waterkoker. In een gloednieuw rapport over sociale media zwierf (en vermoedelijk net zo snel weer werd vergeten), probeert Apple te verklaren waarom AI eigenlijk zwaar overschat wordt. Vooral die van anderen, uiteraard. Het is een bijzonder uitspraak van een van de rijkste bedrijven ter wereld, die onlangs Google nog vroeg om AI-toepassingen op hun iPhone ter beschikking te stellen.

AI faalt? Nee hoor, het benchmarkt verkeerd!

Volgens Apple ligt het niet aan hun achterstand op OpenAI, DeepMind, Anthropic of DeepSeek, het ligt aan de benchmarks. Die zijn namelijk “niet goed genoeg om te meten hoe briljant Apple’s AI ooit zou kunnen zijn, als het af was”. Wat een geruststelling! De modellen van de concurrentie blijken volgens Apple’s onderzoekers als pudding in elkaar te zakken zodra een taak complexer wordt dan het splitsen van de rekening bij een hippe koffietent in Cupertino.

Zelfs met het juiste algoritme op een presenteerblaadje wisten de AI’s niet wat ze ermee aan moesten.

Ja, dat is echt onderzocht. We gaven ze het antwoord en ze begrepen het nog steeds niet, klinkt het bijna verontwaardigd. Misschien komt het omdat deze AI-modellen niet zijn getraind op Cupertino’s unieke definitie van gebruikerservaring. 

WWDC 2025: Siri kan nog steeds niks, maar nu wel met intentie

Natuurlijk draait het WWDC-event normaal gesproken om het showen van nieuwe snufjes. Herinner je je de Vision Pro nog? Apple’s futuristische skibril die de wereld zou veranderen, mits je in een lege kamer woont en geen vrienden hebt?

Of het Apple Intelligence-initiatief, dat tot op heden vooral intelligent overkomt door volledig onzichtbaar te blijven?

Dit jaar zijn de verwachtingen... laten we zeggen... beheerst. Bloomberg, altijd een bron van kritisch nieuws, noemt de updates “teleurstellend”  een term die waarschijnlijk is gelekt uit Apple’s eigen marketingteam.

Tim Cook: de man, de mythe, de vertraging

CEO Tim Cook mocht vorige maand nog even opdraven tijdens de kwartaalcijfers om de strategie uit te leggen. “We hebben meer tijd nodig om de AI-functies af te maken,” zei hij met de flair van iemand die net heeft ontdekt dat deadlines niet optioneel zijn. We moeten Tim nageven: niemand zegt we lopen hopeloos achter met zo veel rust en overtuiging.

Ondertussen daalt het aandeel Apple. Maar wees gerust: analisten, zoals Dan Ives van Wedbush weten zeker dat 25 procent van de wereldbevolking ooit via Apple toegang tot AI krijgt.

Het zou zomaar kunnen, ergens in de toekomst, misschien tegen de tijd dat Siri eindelijk begrijpt wat je bedoelt met bel mama.

Tot die tijd blijft WWDC een geweldige plek om te vieren wat Apple bijna doet. En in de techwereld van 2025 is dat blijkbaar ook al wat waard. Maar.. Apple heeft gelijk daar waar benchmarks aantonen dat veel AI-modellen gewoon niet betrouwbaar zijn in prestaties, ondanks grote beloften. In die optiek lijkt het net de Nederlandse politiek.

-

Patrick Petersen RDM MA MSc is AI-expert gericht op businessautomatisering en ondernemer met zijn bureau AtMost(TV), auteur van meer dan twintig prijswinnende boeken over AI, marketing, online tech en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals zijn www.handboek.ai. Bovenal is hij docent en spreker.

www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Patrick Petersen: GenAI is tovenarij met alcoholpromillage

04-11-2025 | 09:42:37
Terwijl half creatief Nederland nog in de ontkenningsfase zit (“AI? Dat doet toch niks écht origineels?”), dacht ik: laat ik eens helpen. Of stoken.

Patrick Petersen: De GenAI-gelofte

21-10-2025 | 11:09:47
We leven in het tijdperk van de GenAI-gelofte: alles sneller, slimmer, creatiever. Ik mocht er recentelijk een boek over schrijven voor professionals.

Patrick Petersen: Na de AI-bubble schijnt de zon

15-10-2025 | 08:30:00
Claims richting Midjourney en OpenAI, recente grote copyrightclaims richting Apple, maar toch vooral de groeiende angst in Silicon Valley dat de AI-bubble barst.

Patrick Petersen: ChatGPT is slecht voor je brein

06-10-2025 | 16:26:17
Steeds meer – vooral jonge gebruikers - zetten ChatGPT in als een soort mentale coach met blind vertrouwen

Patrick Petersen: Domme taalmodellen zoeken data

23-09-2025 | 10:47:15
De digitale alwetenden die zogenaamd slimmer zijn dan jij en ik, blijken in werkelijkheid verslaafde datavreters
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:00
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.