Patrick Petersen: Apple noemt AI-modellen onbetrouwbaar

[AI & Marketing door Patrick Petersen]

Ah, juni. De maand waarin tech journalisten hun koffers pakken voor Apple’s jaarlijkse zelfverheerlijkingsritueel: de Worldwide Developers Conference, ook wel bekend als WWDC; We Do Declare Confidence!

Het is weer ouderwets feest… vooral als je dol bent op tegenvallende updates, AI-ambities die verdacht veel op uitstel lijken en rapporten die klinken als:

Als wij het niet kunnen, moet het vast kapot zijn.

Even heel eerlijk: ik ben niet echt een Apple-man geweest. De marketingmagie die veelal aan het mooie merk Apple wordt toegedicht, vind ik zelf wat overtrokken.

Ja hoor, Apple is terug, en deze keer met een heuse wetenschappelijke verklaring waarom het niet hun schuld is dat hun AI minder indrukwekkend is dan een spraakgestuurde waterkoker. In een gloednieuw rapport over sociale media zwierf (en vermoedelijk net zo snel weer werd vergeten), probeert Apple te verklaren waarom AI eigenlijk zwaar overschat wordt. Vooral die van anderen, uiteraard. Het is een bijzonder uitspraak van een van de rijkste bedrijven ter wereld, die onlangs Google nog vroeg om AI-toepassingen op hun iPhone ter beschikking te stellen.

AI faalt? Nee hoor, het benchmarkt verkeerd!

Volgens Apple ligt het niet aan hun achterstand op OpenAI, DeepMind, Anthropic of DeepSeek, het ligt aan de benchmarks. Die zijn namelijk “niet goed genoeg om te meten hoe briljant Apple’s AI ooit zou kunnen zijn, als het af was”. Wat een geruststelling! De modellen van de concurrentie blijken volgens Apple’s onderzoekers als pudding in elkaar te zakken zodra een taak complexer wordt dan het splitsen van de rekening bij een hippe koffietent in Cupertino.

Zelfs met het juiste algoritme op een presenteerblaadje wisten de AI’s niet wat ze ermee aan moesten.

Ja, dat is echt onderzocht. We gaven ze het antwoord en ze begrepen het nog steeds niet, klinkt het bijna verontwaardigd. Misschien komt het omdat deze AI-modellen niet zijn getraind op Cupertino’s unieke definitie van gebruikerservaring. 

WWDC 2025: Siri kan nog steeds niks, maar nu wel met intentie

Natuurlijk draait het WWDC-event normaal gesproken om het showen van nieuwe snufjes. Herinner je je de Vision Pro nog? Apple’s futuristische skibril die de wereld zou veranderen, mits je in een lege kamer woont en geen vrienden hebt?

Of het Apple Intelligence-initiatief, dat tot op heden vooral intelligent overkomt door volledig onzichtbaar te blijven?

Dit jaar zijn de verwachtingen... laten we zeggen... beheerst. Bloomberg, altijd een bron van kritisch nieuws, noemt de updates “teleurstellend”  een term die waarschijnlijk is gelekt uit Apple’s eigen marketingteam.

Tim Cook: de man, de mythe, de vertraging

CEO Tim Cook mocht vorige maand nog even opdraven tijdens de kwartaalcijfers om de strategie uit te leggen. “We hebben meer tijd nodig om de AI-functies af te maken,” zei hij met de flair van iemand die net heeft ontdekt dat deadlines niet optioneel zijn. We moeten Tim nageven: niemand zegt we lopen hopeloos achter met zo veel rust en overtuiging.

Ondertussen daalt het aandeel Apple. Maar wees gerust: analisten, zoals Dan Ives van Wedbush weten zeker dat 25 procent van de wereldbevolking ooit via Apple toegang tot AI krijgt.

Het zou zomaar kunnen, ergens in de toekomst, misschien tegen de tijd dat Siri eindelijk begrijpt wat je bedoelt met bel mama.

Tot die tijd blijft WWDC een geweldige plek om te vieren wat Apple bijna doet. En in de techwereld van 2025 is dat blijkbaar ook al wat waard. Maar.. Apple heeft gelijk daar waar benchmarks aantonen dat veel AI-modellen gewoon niet betrouwbaar zijn in prestaties, ondanks grote beloften. In die optiek lijkt het net de Nederlandse politiek.

-

Patrick Petersen RDM MA MSc is AI-expert gericht op businessautomatisering en ondernemer met zijn bureau AtMost(TV), auteur van meer dan twintig prijswinnende boeken over AI, marketing, online tech en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals zijn www.handboek.ai. Bovenal is hij docent en spreker.

www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Winactie: Maak kans op Ben jij klaar voor AI-selling?

03-06-2025 | 08:50:02
In de uitgave AI-selling: AI in het verkoopteam ontdek je hoe kunstmatige intelligentie het verkoopproces fundamenteel verandert

Zijn organisaties digitaal vaardig genoeg?

27-05-2025 | 12:04:04
In deze aflevering praten Bert Hagendoorn en Ronald ter Voert met Charlotte Grotenhuis (Director of Partnerships MassiveMusic) en Patrick Petersen (AI-expert & eigenaar Nieuws.marketing)

Patrick Petersen: Meer AI = Minder privacy

27-05-2025 | 08:43:31
We krijgen, volgens de experts binnenkort de heilige graal: AGI, dat is kort voor de buzzterm Artificial General Intelligence.

Patrick Petersen: OpenAI wil al jouw diepste geheimen!

22-05-2025 | 14:47:00
Laten we het eens hebben over OpenAI’s briljante strategie rond privacy... die vooral ontbreekt.

Patrick Petersen: AI-selling: Koop dit van mij, je wilt het

06-05-2025 | 08:46:42
Het AI-landschap biedt weer iets nieuws: AI-selling en Intelligent Commerce. Klinkt als iets uit een sci-fi film waarin robots je koelkast herprogrammeren
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.