Mijn handicap is mijn enthousiasme

[Know Your Onion] Red Onion legt Lodewijk van der Peet het vuur aan de schenen

Red Onion is het bureau van nu! Inspelend op de behoefte aan flexibiliteit van klanten hebben wij een creatief collectief opgezet waar we samenwerken met een collectief van ‘associated experts’ – de beste strategen, creatieven, designers, social media experts en regisseurs. Dus altijd de juiste match met onze klanten en projecten. Ons motto is dan ook: ‘Know your onions’. En wij kennen onze ‘uien’! We kennen hun krachten en weten precies wie we wanneer nodig hebben.

In deze serie geven we een ‘taste of our excellence’ met 5 korte vragen. Deze keer Lodewijk van de Peet, Creative Director & Facilitator, Leadership / Executive Coach.

Wij werken met Lodewijk samen op de campagnes voor het Rode Kruis.

1. Welke slogan uit je jeugd is voor altijd in je hoofd blijven hangen?

‘Zeg maar nee, dan krijg je er twee!’ met Bart de Graaff als acteur. Bijna niemand weet nog precies voor welk merk het was (Délichoc). Het is eigenlijk een raar regeltje, maar het is blijven hangen. Volgens mij is het ook de eerste kennismaking met de uiteindelijke oprichter van BNN. Wat een heerlijk onbezonnen ventje was dat toch.

2. Als je een reclame voor jezelf zou moeten maken, hoe zou die eruitzien?

Mijn bijnaam (of geuzennaam) was Belowthewijk. Zo gedoopt door Aad Kuijper en Pieter van Velzen. Ik droeg de naam met plezier. Reclame voor mezelf zal inmiddels vooral gaan over mijn rol als (rouw)coach, in 2020 heb ik samen met Louis Stam Sterke Leiders opgericht, een collectief van leiderschapscoaches. Ik heb het reclamevak niet helemaal verlaten maar het staat wel op een zacht pitje. Voor merken als het Rode Kruis ben ik altijd te porren. Als de communicatie enige maatschappelijke relevantie heeft én er gevraagd wordt om respons, dan doe ik heel graag nog even mee.

3. Wat is je guilty pleasure als het gaat om reclame en waarom?

Ik ben dol op de meestal onbegrijpelijke Franse commercials van parfummerken. Hoe hebben ze dat miljoenenbudget in vredesnaam verkocht? Respect!

4. Wat doe je om een creatief blok te doorbreken? (En nee, koffie telt niet als antwoord!)

Mijn handicap is mijn enthousiasme. Ik heb nog nooit een creatief blok gehad. Ik weet wel dat de ideeën die vandaag bedacht zijn en ik meesterlijk vind, de volgende dag compleet waardeloos kunnen zijn. Kortom, ik zeg steeds vaker tegen mezelf, leg het even een nachtje weg. Lees de briefing nog een keer…

5. Heb je ooit een concept gepitcht waarvan je wist dat het te gek voor woorden was, maar dat het toch werd gekozen? Wat was het?

Brand New Day had een pitch uitgeschreven bij hun oprichting. De oprichters waren disruptieve denkers en ik wist dat ik niet met stapels kartonnen en lange PowerPoint moest aankomen. Ik had een gettoblaster bij me, zette die op tafel en liet ze, zonder er ook maar iets bij te zeggen, Wim Sonnevelt horen met “je hebt me belazerd, je hebt me bedonderd” én Drukwerk met “je loog tegen mij alsof ik een kind was”. Intussen hield ik de logo’s van Aegon, NN en andere woekerpolisverkopers omhoog. Ze hebben ter plekke voor ons gekozen. Ik heb er jaren voor mogen werken en nog steeds heb ik een plezierige band met de oprichters.

Bonusvraag : …eeen, eh, hoe snij jij een ui? Foto??

Geen close-up foto van het snijden, want dan sta ik jankend op de foto. Ik moet tijdens het koken eigenlijk een schort dragen, ik ben een nogal woeste kok, ik smijt de ingrediënten bij elkaar. Gelukkig krijg ik weinig klachten over het eindresultaat.

--

Bij Red Onion Creative Collective draait alles om opvallende en effectieve campagnes, zoals het Rode Kruis

Wil je weten wat Red Onion voor jouw merk kan doen? Neem dan contact op met Mireille Elberse.

www.redonion.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Red Onion ontwikkelt campagne voor Rode Kruis

16-04-2025 | 16:57:00
De campagne richt zich op de kracht van preventie bij extreem weer.

De woordgrap. Hét meest onderschatte wapen in ons vak!

10-04-2025 | 15:14:00
In deze serie geven we een taste of our excellence met vijf korte vragen. Deze keer Dieuwer Bulthuis, Creative Director/Copywriter.

Met een goed idee heb je mij al voor de helft

26-03-2025 | 10:22:00
In deze serie geven we een taste of our excellence met vijf korte vragen. Deze keer: Marco Kruk, eigenaar Studio Nori/Creative.

Soms zit er tussen het onkruid een goed idee

10-02-2025 | 14:03:00
In deze serie geven we een taste of our excellence met vijf korte vragen. Deze keer: Jan-Willem Smits, freelance creative director.

Considerationlist SAN New Kids on the Block 2024 bekend

06-02-2025 | 11:27:00
SAN heeft de Considerationlist van het SAN New Kids on the Block Accent 2024 samengesteld. 28 Kandidaten/bureaus voldoen aan de criteria.
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.