
Marketing Report over SXSW London 2025
[Column] Een verslag van anderhalve dag in Shoreditch
Voor Marketing Report staan in juni drie grote buitenlandse events op de kalender. In de komende twee weken zijn dat Saleforce CNX Chicago - wij zijn de enige mediapartner uit de Benelux en daar zijn we trots op. En Cannes Lions, waar wij ons grootste programma presenteren tot nu toe.
We zijn zojuist terug van SXSW London. Een verslag.
New Dutch Wave
Het loopt allemaal anders dan gepland. Marketing Report zou als exclusief mediapartner drie dagen meedraaien met New Dutch Wave onder leiding van Linda Holleman, Bert Hagendoorn en Suzanne Visser. Door privé-omstandigheden is dat noodgedwongen ingekort tot anderhalve dag. Kort maar lang genoeg om de dynamiek van dit festival goed mee te krijgen.
SXSW London kondigde zich overweldigend aan. Wie zijn of haar interesse kenbaar maakte, kreeg een paar maanden lang iedere dag een email met elke keer nieuws. Vooraf kon je al vaststellen dat de organisatie de marketing van dit event meer dan goed voor elkaar had.
Austin vs Londen
Dit maakt deze eerste Europese editie van SXSW zo interessant: het is helemaal nieuw maar ook weer niet. SXSW Austin is een instituut, waar ook veel mensen uit Nederland en België naartoe gaan. Daarbij valt op dat als mensen één keer gaan, ze doorgaans vaker gaan - en flink wat mensen gaan altijd. De grote vraag is dan ook: werkt het ook in Londen? Spoiler alert: ja het werkt.
Londen vs Cannes
In maart had ik een gesprek met een invloedrijke en wel-ingevoerde collega in het vak die tegen mij zei dat iedereen dit jaar naar SXSW London zou gaan en dat Cannes Lions het in 2025 met aanzienlijk minder belangstelling uit Nederland en België zou moeten zien te rooien.
Naar aanleiding hiervan schreef ik voorafgaand aan de events mede op basis van de deelnemerslijsten een analyse waarin ik de conclusie trek dat SXSW Londen een aanwinst is voor de kalender en geen alternatief voor Canens Lions. Na mijn bezoek aan SXSW Londen voel ik dat nog sterker. In mijn verslag zal ik vergelijkingen dan ook achterwege laten omdat die niet zinvol zijn.
Bas Vlugt: SXSW or Cannes - that's the question
Shoreditch
De locatie van SXSW London 2025 is Shoreditch. Een gouden greep want een sfeervolle wijk in Londen waar oud en nieuw door elkaar heen lopen. Denk aan het gebied rondom de NDSM werf in Amsterdam Noord maar dan in de Pijp en dan 25 keer zo groot.
De komst van SXSW naar Shoreditch blijft ter plaatse niet onopgemerkt. Drie maanden van te voren kun je hier op de dagen van het event in geen enkele prijsklasse een hotelkamer boeken.
Op ieder vlak in Shoreditch dat beschikbaar is, wordt het SXSW London logo geschilderd en als er plek is ook delen van het programma.
SXSW Londen heeft niet één locatie maar veel verschillende - alles wat Shoreditch aan ruimtes te bieden heeft, wordt ingezet. Gevolg is dat de festivalgangers zich als mieren lopend, fietsend of per Uber door Shoreditch bewegen, wat weer tot gevolg heeft dat je onderweg iedereen tegenkomt - networking of the fly.
Main stage is op het terrein van een bierbrouwerij.
SXSW London is niet alleen tech en creatie maar ook muziek, film en kunst. Tal van plekken kun je je laten verrassen door installaties, exposities, optredens en gebeurtenissen.
Breakfast @ Protein
De ontbijtsesies die New Dutch Wave organiseert als aanvulling op het SXSW programma zijn goud. Ik maak er twee mee.
De eerste ontbijtsessie is bij Protein, een brand consultancy met vestigingen in Londen en Amsterdam. Protein Agency helpt merken relevant te blijven door middel van onderzoek, strategie en activatie. Een belangrijk onderdeel van hun aanpak is een wereldwijd netwerk van ongeveer 300 mensen die continu trends signaleren.
Ik doe daar een interview met Victor Bakhuis, CEO van Protein Agency.
AI Voice Agents
Na het ontbijt ga ik naar main stage, waarvoor je in een lange wachtrij moet plaatsnemen. Als gewone sterveling dan maar niet als je een Platinum Press Pass hebt en die heb ik. Woeaah! Ik word er bij de controle meteen uitgepikt en om de rij heen geleid - Ana Henriques roept vanuit de mensenmassa: "Hé Bas, wat doe jij?". Binnen word ik neergezet op de eerste rij want daar worden journalisten op SXSW geacht plaats te nemen. Ik val in een interview met Mati Stanisezweski van Elevenlabs over de ontwikkeling van AI voice agents.
Björn Ulvaeus van ABBA
Daarna is een veel gewaardeerde sessie met Björn Ulvaeus van ABBA over de rol die technologie speelde en speelt in het succes van ABBA en hoe hij technologie gebruikt als producent. Hij kondigt onder meer een AI musical aan.
Daarna rondlopen. Er wordt muziek gemaakt op de Polestar stage, een van de spaarzame momenten waarop er sprake is van sponsoring van SXSW London.
Interview met John Meulemans, Hibou
Idris Elba
Eind van de middag is Idris Elba de grand finale op main stage. Zelfs de pers moet lang wachten. Dat komt omdat een deel van het publiek van de voorgaande sessie weigert de zaal te verlaten.
Ik raak in gesprek met een journalist van Variety. Hij komt voor nieuws rondom Idris Elba. Die komt natuurlijk niet zomaar.
"Als hij een nieuwe serie van Luther aankondigt, is dat een miljoen views voor mijn artikel."
"En als hij aankondigt te stoppen met Luther?"
"Ook een miljoen views."
"En als hij aankondigt dat hij de nieuwe James Bond is?"
"Vijf miljoen views."
Ook aan dit wachten komt een eind. Dit keer vanwege het weigerachtige publiek geen front row maar we zitten goed genoeg.
Zelden dag ik een zakelijk publiek zo enthousiast als bij de opkomst van Idris Elba.
Het is een geweldige show waarin Idris Elba vertelt over creativiteit, werken met jonge mensen en zijn projecten in Afrika.
Na de show vraag ik de Variety journalist naast mij: "Zero views?"
"Yes. None."
Belgium House
Het programma op main stage is klaar maar SXSW Londen gaat keihard door. Op naar Belgium House! Een prachtig thuis voor de Belgen in een hippe art gallery centraal in Shoreditch.
De Belgen laten SXSW Londen vrij massaal aan zich voorbij gaan - zonde! De Belgen die wel in Londen zijn, zijn vooral Walen. Des te leuker dat New Dutch Wave wordt uitgenodigd voor de borrel.
Het moet worden gezegd: hier probeert iemand het volstrekt onmogelijke te presteren. Dat is dit: op een niet uitgelicht balkon, gebruikmakend van een niet voor deze mensenmassa bedoelde geluidsinstallatie een dorstig publiek dat net de show van Idris Elba achter de kiezen heeft, tijdens SXSW London proberen duidelijk te maken dat de provincie Namen het creatief kloppend hart van Europa is, met op de achtergrond een scherm met daarop een gezinnetje dat heel blij aan het waterfietsen is in een vaartuig in de vorm van een zwaan.
Een toespraak in de categorie; ik hou het kort en vervolgens eindeloos lang blijven doorpraten zonder enige kennistransfer van betekenis. Zelden heb ik een publiek zo hard door een toespraak heen horen praten.
Maar dat neemt niets af van de hartelijkheid waarmee wij worden ontvangen. De drankjes zijn lekker en veel, de catering is fantastisch. Met perfect gebakken frietjes met mayonaise, gehaktballen in saus, lekkere kaas en pasteitjes.
En het netwerken is prima. Ik spreek onder meer de directeur van Ipsos UK en een journalist van de BBC. Hij had geprobeerd Idris Elba te interviewen maar had van het management gehoord: ja, maar niet hier vandaag. Conclusie: SXSW heeft Idris Elba genoeg betaald voor een optreden maar te weinig voor interviews.
Breakfast @ DEPT
Het ontbijt op mijn tweede dag is op het Londense kantoor van DEPT, gelegen vlak buiten Shoreditch, op een steenworp afstand van metrohalte Old Street, handig als je zoals ik gelogeerd bent bij King Cross Station - twee haltes met Northern Line maar dat geheel terzijde.
We krijgen eerst een presentatie van Jeff Bowerman, Executive Creative Director bij DEPT, over hoe het bureau creativiteit combineert met technologie.
Daarna is het woord aan Maurice Schutte, creative producer van The Occupant, een speelfilm waaraan tien jaar is gewerkt en die gisteren op SXSW London in première is gegaan.
Interview met Maurice Schutte, The Occupant
Interview met Jip Samhoud, &samhoud
Interview Vivian Opsteegh, Media Campus NL
Voor mij is het een geweldige afsluiting van mijn deelname aan SXSW. New Dutch Wave zou buiten mijn aanwezigheid nog veel meer fantastische dingen organiseren zoals een event in samenwerking met Gemeente Amsterdam dat met 150 bezoekers het grootste event op SXSW London buiten het officiële programma zou blijken te zijn.
Neem van mij aan: SXSW London is here to stay.
Bas Vlugt is oprichter van Marketing Report
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Maurice Schutte: SXSW-label opent deuren voor film
Vivian Opsteegh: Media Campus NL verbindt media en onderwijs
Jip Samhoud: Nederland heeft een minister van AI nodig
Jeff Bowerman: AI drijft creatie bij DEPT op SXSW Londen
Bert Hagendoorn: Trends en connecties op SXSW Londen
Gepubliceerd door: Bas Vlugt