
[Maandoverzicht] Januari 2024. Media en marcom jaar begint met massale stoelendans
Nieuwe rubriek! Aan het eind van ieder jaar publiceren wij altijd overzichten van de grootste transfers, lanceringen en overnames.
Maar we publiceren steeds meer en er lijkt ook steeds meer te gebeuren in onze industrie en daarom hebben we besloten om iedere maand met een update te komen.
Natuurlijk gebeurt er aan het begin van ieder jaar van alles maar de omvang van de stoelendans in media en marcom in de eerste maand van 2024 slaat werkelijk alles.
Vertrekken, benoemingen, transfers
Een aardverschuiving bij Talpa Network. Pim Schmitz kondigt zijn besluit aan om te stoppen als CEO van Talpa Network. Hij wordt opgevolgd door Joost Brakel. Daarnaast heeft ook Paul Römer zijn vertrek aangekondigd.
Isabelle Dacz, CEO van Wavemaker, zal het mediabureau medio februari verlaten. Na een succesvolle periode van acht jaar als CEO heeft Isabelle besloten dat de tijd is gekomen om uitdagingen buiten de organisatie aan te gaan en haar carrière een nieuwe richting te geven.
Het jaar is koud begonnen en nu al groot transfernieuws. Rogier Bruggeman, CEO van ZIGT, gaat een van de grootste onafhankelijke mediabureaus van Nederland verlaten. Binnen enkele maanden zal hij zijn eigen bureau oprichten, dat actief zal zijn in het domein van mediastrategie.
Anna Kuiper, Managing Director Media bij ZIGT, heeft besloten het mediabureau in Hoofddorp te verlaten. 2010 maakte ze de overstap van Accenture naar ZIGT. In de 14 jaar die volgden, werkte ze achtereenvolgens in de functie van media director, strategy director, operationeel directeur en managing director media.
Omnicom Media Group stelt per 1 maart 2024 Frank Bitter aan als Managing Director van PHD Nederland. Hij komt van Candid, waar hij CEO van de mediatak is en leiding geeft aan de bureaus M2|OC en STROOM en de overkoepelende people, finance en media investment teams. Daarvoor was hij lange tijd werkzaam bij MediaCom, waar hij eerst CEO Nederland was en later, als onderdeel van het EMEA team, verantwoordelijk voor 20 landen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.
Taco Zimmerman is per 1 maart 2024 de algemeen directeur van AVROTROS. Deze benoeming heeft dit weekend plaatsgevonden door de Raad van Toezicht, na instemming van de Verenigingsraad. De komende jaren geeft Zimmerman verder invulling aan de strategie van AVROTROS als omroep voor cultuur en rechtvaardigheid met als doel de publieke waarde nog verder te vergroten. Samen met Bart Barnas (mediadirecteur) en Niels van ‘t Hooft (zakelijk directeur) vormt hij vanaf maart de directie van de omroep. Taco Zimmerman volgt Eric van Stade op die na tien jaar de omroep verlaat.
Cees van der Laan stopt als hoofdredacteur van Trouw. Na tien jaar de krant te hebben geleid, vindt hij het tijd het stokje over te geven. Hij blijft wel aan Trouw verbonden, op welke manier is niet bekendgemaakt.
Cees van der Laan werkt sinds 1999 bij Trouw. Hij trad op 1 januari in 2014 aan als hoofdredacteur na eerder chefsfuncties te hebben bekleed op de politieke redactie en de nieuwsdienst. Sindsdien maakte Trouw een transitie door van een papieren krant met één deadline naar een nieuwstitel die op allerlei digitale platformen verschijnt, en op tal van momenten publiceert.
Na ruim 13 jaar heeft Onno Seelen besloten om IPG Mediabrands te verlaten. Als reden voor zijn vertrek wordt aangegeven dat hij zijn horizon wil verbreden en hiervoor zijn carrière buiten Mediabrands wenst voor te zetten. Onno Seelen: "Na 13 leerzame en intensieve jaren ben ik toe aan een nieuwe uitdaging. Met een nieuwe directie aan het roer voor mij een goed en logisch moment om verder te kijken en de wereld buiten IPG Mediabrands te gaan ontdekken."
Annette Reijersen van Buuren begint per 1 februari als Manager Marketing & Sales bij Pathé. Eerder was zij Hoofd Merk & Communicatie van het Oranje Fonds. Annette Reijersen van Buuren: "Ik kijk er echt naar uit om mijn liefde voor merken, marketing en sales te combineren met mijn passie voor films en beleving."
Dennis Cornelisse heeft met ingang van dit jaar de rol van Managing Director bij NL Film overgenomen van Alex Doff (COO Banijay Benelux). Dennis Cornelisse draagt nu de verantwoordelijkheid voor de algehele koers van NL Film. Bovendien verwelkomt NL Film de recente aanwinst van Wynand Chocolaad, die per 1 januari 2024 is aangetrokken als Head of Productions.
Dan Verhoeven is benoemd tot Creative Director bij Somention en zal samen met Executive Creative Director Vivian Kowalski de social frontrunner positie van Somention verder vormgevem. Dan Verhoeven heeft 15 jaar creatieve ervaring, waaronder de laatste vier jaar als Creative Director van Blauw Gras (ACE), en eerder bij Greenhouse/We Are Blossom (WPP) en brandwebbing.
VDS Publishers, onder andere de uitgever van de mannentitels en -sites TopGear en JFK, kondigt de aanstelling aan van Robert Heijmans als Sales & Digital Strategy Director. Robert trad op 1 januari 2024 in dienst bij VDS Publishers en zal een belangrijke rol spelen in de voortdurende groei en ontwikkeling van het bedrijf.
Pieter Bos wordt onder leiding van Managing Director Joris Garritsen (ex-GroupM) verantwoordelijk voor de commerciële uitrol en groei van NP Digital op de Nederlandse en Belgische markt. Eind oktober lanceerde het internationale digitaal marketingbureau van Neil Patel een kantoor in Nederland. Het was het vijfde nieuw geopende kantoor in Europa in korte tijd.
Dennis Hamakers is gestart als Strategy Director van Cheil Benelux. Dennis Hamakers, die afkomstig is van DEPT (daarvoor Dorst & Lesser en Pangaea) is per direct verantwoordelijk voor de dagelijkse strategische leiding van het bureau en de strategische aanpak van de klanten van Cheil. Daarnaast neemt hij plaats in het MT.
Roel de Jong verlaat Endeavour en lanceert Nerds With Purpose. 2024 wordt een spannend jaar. We hebben in 2023 al gezien hoe nieuwe technologie een enorme impact heeft op het vak van de creatieve expressie. En dat zal verder vorm gaan krijgen. Zowel aan de voorkant (concepting en design) als aan de achterkant (productie).
Esther Overmars, een bekende naam in de industrie, heeft Springbok verlaten. Ze kwam voorjaar 2021 binnen bij dawn als Strategy Director. Een jaar later werd ze Strategy Lead. Dawn werd overgenomen door en ging op in Spingbok. Esther Overmars heeft een hoogwaardig cv opgebouwd. In de perdiode 2011 - 2017 werkte ze voor UM, ook daar eerst als Strategy Director, later als Strategy Lead.
En ook nog:
JOE verwelkomt Toine van Peperstraten met programma
Danny van de Wetering stapt over van DDB naar Natwerk
Vivian Opsteegh directeur campusorganisatie Media Park
Klaartje Kuypers Director Media Activation & People KINESSO
Maurice Ridder aan de slag bij Basic-Fit als hoofd van retailmedia
Sabine Jurgens, Mick van Elk en Lútsen Koornstra naar Somention
Gerard Ekdom, Wouter van der Goes en Frank van ‘t Hof naar Radio Veronica
Stefanie van Rootselaar Head of Marketing & Communication Brand New Day
Jorn Agterberg marketingmanager Radio Veronica en Sublime
Lars Brassem en Richard Knaap in managementteam Ad Alliance
Ryan Dekker marketingmanager 100% NL, SLAM! en Sunlite
Validators verwelkomt Chief Financial Officer Ingrid Klaassens
Roos Naftaniel Creative Sales Manager nxt agency
Maurits Denekamp, Daphne Weers en Tim Teunissen naar Natwerk
Mouringh den Dunnen Sales & Marketing Director Mediahuis Radio
Bram van der Kroon verruilt Fama Volat voor StudioM
Overleden
In januari bereikte ons het nieuws over het overlijden van drie vakgenoten:
MennO Boot, commercieel directeur bij VDS Publishers
Anthony Hadley, Strategy Director bij PHD
Lars Schmittmann, Group Lead bij Ad Alliance
Overnames
Onze verwachting is dat er in 2024 een flink aantal overnames zal worden gedaan. Het jaar is vooralsnog rustig begonnen:
United Playgrounds heeft het strategische creatieve bureau Fitzroy overgenomen. Fitzroy is het zevende bureau dat zich aansluit bij deze groep, waar eerder branding agency Verve, merknamen-bureau Globrands en digital commerce bureau De Nieuwe Zaak onderdeel van werden. Diederik Breijer en Standard Investment zijn de oprichters en belangrijkste investeerders van United Playground.
ZIGT neemt BossData over, een digital agency in Antwerpen met 35 digitale experts. Deze strategische zet is bedoeld om de expertise en dienstverlening van ZIGT op het gebied van digitale media verder te versterken en klanten een nog breder scala aan geïntegreerde oplossingen te bieden.
Only creative entrepreneurs breidt verder uit met de toevoeging van het Nijmeegse contentbureau R&Z Content Makers. Het bureau is gespecialiseerd in copywriting, bedrijfsjournalistiek en het produceren van podcasts. R&Z blijft opereren vanuit de huidige naam, met hetzelfde team en vanaf de huidige locatie in Nijmegen.
HARDER BETTER STRONGER (HBS), experts in experiential marketing en sampling, neemt vanaf 1 februari 2024 de activiteiten van JUICE promotions over. De twee leidende activatiebureaus uit respectievelijk Antwerpen en Amsterdam slaan de handen definitief in één.
.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Bas Vlugt