Jip Samhoud: Nederland heeft een minister van AI nodig

[Interview] Jip Samhoud pleit voor centrale AI-visie binnen Nederlandse overheid

Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Jip Samhoud, verantwoordelijk voor innovatie en nieuwe ventures bij &samhoud, over de rol van kunstmatige intelligentie (AI) binnen overheden. Jip Samhoud benadrukte de noodzaak voor Nederland om AI serieus te nemen en pleitte voor de aanstelling van een minister van AI.

Inspiratie uit het Verenigd Koninkrijk

Voor Jip Samhoud is het niet de eerste keer op South by Southwest, maar wél de eerste editie in Londen. De combinatie van cultuur, kunst en technologie spreekt hem aan, met AI als zijn belangrijkste focus. Een presentatie van Peter Kyle, Minister van Digitale Zaken in het VK, en voormalig premier Tony Blair maakte indruk op hem.

Jip Samhoud: “In tien maanden hebben ze chatbots ontwikkeld die alle overheidsdocumenten kunnen gebruiken. Ze bouwen aan een super-app voor burgers, waarmee je bijvoorbeeld je rijbewijs kunt tonen.” Volgens Samhoud laat het VK zien hoe een overheid zich kan gedragen als een start-up.

Hij citeert Peter Kyle, die aangaf liever risico’s te nemen dan de AI-ontwikkelingen aan zich voorbij te laten gaan: “Zelfs als het mislukt, wil ik liever zeggen dat we het geprobeerd hebben, dan dat ik later moet toegeven dat ik de AI-golf zag aankomen en niets heb gedaan.”

Nederland mist overkoepelende AI-visie

Terugkijkend op de situatie in Nederland ziet Samhoud een gebrek aan centrale regie op AI. Jip Samhoud: “In Nederland zijn we vaak bang om fouten te maken, en ook om echt groots te innoveren.” Volgens hem ontbreekt een overkoepelende visie en wordt AI nog te versnipperd benaderd, bijvoorbeeld per ministerie.

Daarmee loopt Nederland risico om achterop te raken. Samhoud pleit voor een Minister van AI in een toekomstig kabinet. “AI raakt de hele samenleving: van efficiëntie tot banen. Ik hoop dat we daar in Nederland snel wakker voor worden.”

Kijk deze video hier

www.sxswlondon.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Marketing Report over SXSW London 2025

08-06-2025 | 08:38:00
[Column] Marketing Report over SXSW London 2025. Een verslag van anderhalve dag in Shoreditch

Maurice Schutte: SXSW-label opent deuren voor film

06-06-2025 | 09:14:22
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Maurice Schutte

Vivian Opsteegh: Media Campus NL verbindt media en onderwijs

06-06-2025 | 09:01:00
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Vivian Opsteegh,

Jeff Bowerman: AI drijft creatie bij DEPT op SXSW Londen

05-06-2025 | 11:11:00
DEPT groeide de afgelopen tien jaar snel via overnames en autonome groei en telt inmiddels 4000 medewerkers verspreid over vijf continenten.

Bert Hagendoorn: Trends en connecties op SXSW Londen

05-06-2025 | 09:18:00
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Bert Hagendoorn.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.