Jens van der Wegen: Reddit als marketingfestival

[Column] Jens van der Wegen over waarom Reddit uitgroeit tot een onmisbaar platform voor marketeers

Veel marketeers zien Reddit nog steeds als een obscuur festival voor boze pubers. Met ruim 2,1 miljoen unieke bezoekers per maand is daar echter geen sprake van. Reddit is uitgegroeid tot een gigantisch festival waar niet alleen iedereen welkom is, maar ook iedereen het podium mag pakken. In deze 2,1 miljoen unieke bezoekers per maand zijn de antwoorden waarmee Large Language Models zich voeden nog niet eens meegenomen.

Op Reddit krijgt iedere stem een kans. Het grootste deel van het publiek bestaat uit Gen Z, met meer dan 900.000 unieke bezoekers per maand. Maar let op: de snelste groei komt uit Generatie X, met een indrukwekkende stijging van 61 procent (517.560 gebruikers). Uniek ten opzichte van socialplatformen is dat Reddit-gebruikers na een bepaalde leeftijd niet afhaken, maar juist meegroeien.

Een kritisch publiek

Het publiek is kritisch en direct. Via stemmen krijg je onmiddellijk feedback: presteer je onder de maat, dan word je genadeloos afgebrand. Maar wie het goed doet, wint fans voor het leven. Reddit is geen strak geregisseerde show, maar een kakofonie van meningen, ervaringen en verhalen. Je vindt er alles: van briljante inzichten tot bizarre anekdotes, van niche-experts tot doorsnee bezoekers die hun zegje doen. Reddit functioneert steeds vaker als een peer-reviewed zoekmachine(1). Informatie wordt hier niet alleen gedeeld, maar ook onderzocht, bevestigd of ontkracht door medegebruikers. Dat maakt het platform betrouwbaarder en relevanter, vooral voor een kritisch publiek.

Juist die rauwe authenticiteit is de reden dat mensen voor Reddit kiezen. Voor 3 procent van Gen Z is het zelfs de favoriete zoekmachine. Waar Google gestroomlijnde antwoorden biedt aan degenen die hun SEO het best op orde hebben, geeft Reddit een blik achter de schermen. Je krijgt niet alleen het officiële antwoord, maar ook de ervaringen, tips en valkuilen van echte gebruikers. Voor Gen Z is dat goud waard: zij zoeken naar echte verhalen, waarbij het proces minstens zo belangrijk is als de successen én blunders.

Marketingkansen voor connaisseurs

Marketeers die Reddit echt begrijpen, zien het platform niet als zomaar een forum. Met de rijkdom aan subreddits biedt het een schat aan inzichten en opkomende trends die je simpelweg niet vindt in mainstream bronnen zoals Google, GWI of YouGov. Hier ontstaan de gesprekken die ertoe doen.

Het systeem van upvotes en downvotes is helder en direct. Je ziet in één oogopslag wat de community waardeert. Dat is een verademing vergeleken met de ondoorzichtige algoritmes van Google, TikTok of LLM’s. Op Reddit bepaalt de community de relevantie; dat maakt het podium authentiek, actueel en een bron van inspiratie voor marketeers.

Daarnaast kun je natuurlijk ook adverteren op Reddit. Met homepage-takeovers, first view, free-form en video’s in de awarenesslaag tot dynamische productadvertenties in de feed, allemaal contextueel en via keywords te targeten.

Samenvattend is Reddit een marketingfestival waar je, mits authentiek, van begin tot eind een fantastische ervaring kunt hebben.

Mijn 5 tips voor jouw blokkenschema:

  1. Duik in de niche
    Reddit is een festival van subculturen. Reserveer je vrijdagmiddag eens om te zoeken naar relevante subreddits.

  2. Authentiek
    Respecteer de unieke toon en regels van Reddit. Zorg ervoor dat de content die je maakt past bij de community en focus op waarde toevoegen. Een goed voorbeeld van authentieke content is de case van Skoda.

  3. Ga voor interactie
    Reddit is geen eenrichtingsverkeer. Stel vragen, organiseer AMA’s (Ask Me Anything), polls of spelelementen. Moderatie is essentieel: zorg voor snelle en respectvolle reacties.

  4. Ads met impact
    Reddit is een volwassen advertentieplatform. Maak optimaal gebruik van de mogelijkheden voor targeting en measurement. Target op basis van interesses, keywords en communities voor maximale relevantie. Combineer betaalde en organische content om je impact te vergroten.

  5. Blijf kritisch
    Upvotes zeggen weinig over kwaliteit of waarheid; een grap scoort soms net zo goed als een inhoudelijk antwoord. Gebruik Reddit als startpunt, let op trends en sentiment en zoek subreddits via Google. Controleer altijd je brand-safety-instellingen bij adverteren.

1. Motivaction Panelonderzoek (N=940 leeftijd 18-59) in opdracht van OMD december 2024

--

Jens van der Wegen is Strategy Director bij OMD Netherlands. 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Tale Meester: Marketing to Humans vs Marketing to AI

20-10-2025 | 10:24:00
Hoe kun je als marketeer nog verschil maken? Hoe ziet onze baan er over vijf jaar uit?

FCB en Mastercard maken visuele beperkingen voelbaar

09-10-2025 | 01:15:00
FCB heeft voor creditcardmerk Mastercard een campagne ontwikkeld om te laten zien hoe mensen met een visuele beperking deze omzetten in mogelijkheden

Renault & Bright x PXR x OMD x Create: 15 jaar elektrisch rijden: En Door

15-09-2025 | 11:36:00
The primary objective for Renault was to highlight the EV-range models in order to improve awareness, brand perception and accelerate EV adoption among consumers.

Boudewijn Wubbels (OMD): Measuring the Unclickable

20-07-2025 | 20:39:00
Waarom de volgende generatie mediacampagnes nieuwe KPI’s nodig heeft

Kyle Hassing: Van student naar Young Talent-genomineerde

04-07-2025 | 08:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Antal van Pelt over de werkwijze van het onafhankelijke bureau, de kracht van merkbeloftes die bij een organisatie passen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.