Hoe Trump de midlifecrisis behoorlijk in de wielen rijdt

[Column] Cees Faes (Fightclub): Een oranje President met een voorliefde voor importheffingen, Twittertirades en caps met slogans

Het is crisis in de midlifecrisis. Waar de moderne man zichzelf ooit rustig kon heruitvinden als stoere, leren-jack-dragende vrijbuiter, zet een internationale handelsoorlog daar misschien zo maar bruut de rem op. En de schuldige? Een oranje President met een voorliefde voor importheffingen, Twittertirades en caps met slogans.

De hobbyhoek van de man die zichzelf wil herstarten 

Want Amerikaanse spullen — de spirit animals van de midlife-metamorfose — worden straks waarschijnlijk ineens flink duurder. En laat dat nou nét de hobbyhoek zijn van de man die zichzelf wil herstarten tussen leasebak en leeg nest. Harley’s, bourbon, biker-jacks, zelfs die deo die ruikt naar asfalt en vrijheid: allemaal slachtoffer van geopolitiek machogedrag

De eerste dreun? De motorfiets. De Harley Davidson is niet langer een symbool van vrijheid, maar van frustratie. Dankzij de importheffing is jouw droomrit nu ongeveer even duur als de studie van je jongste én een nieuwe heup. Je wilde je losweken van je werkbestaan, zonnebril op, leren jas aan, op naar de horizon. Nu sta je gewoon stil in de carport.

Het ruige leren bikerjack met adelaar-op-de-rug 

En over dat jack gesproken: ook Amerikaanse textielproducten zijn getroffen. Het ruige leren bikerjack met adelaar-op-de-rug dat jarenlang in je winkelmandje zat? Ineens 30 procent duurder. Je alternatief? Een softshell uit de Decathlon-folder. Technisch warm, emotioneel koud.

Ook je geurige zelfexpressie wordt geraakt. De Harley-deo — ja, die bestaat — is onbetaalbaar geworden. Je rook naar vrijheid en motorolie. Nu ruik je weer naar Axe Dark Temptation. Een geur die vooral ruikt naar middelbareschooldisco en gemiste kansen.

Een glas goedkope blend in je hand, starend naar een poster van Steve McQueen

Maar het echte drama speelt zich af in de mancave: jouw zorgvuldig opgebouwde barhoekje. Daar waar je jezelf na een lange dag trakteerde op een glas bourbon uit Kentucky. Iets rokerigs, iets manlijks. Helaas: die fles kost nu meer dan je AirPods. Dus zit je met een glas goedkope blend in je hand, starend naar een poster van Steve McQueen, terwijl de jazz op je Bluetooth-speaker net iets te zacht klinkt.

De midlifecrisis was ooit een ritueel. Een laatste, glorieuze poging tot heruitvinding vóór het echte ouder worden inzet. Maar dankzij geopolitieke spierballentaal is het nu vooral een financiële realiteitscheck. De droom van de herboren man is gekaapt door importtarieven.

Wat rest is een man in zijn oude jeans, achter zijn laptop, zoekend naar aanbiedingen voor motorkleding bij Lidl. Hij was ooit een lone wolf. Nu is hij gewoon weer Peter van Finance.

---

Cees Faes is oprichter van Fightclub

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cees Faes: Dit advies is echt cringe, zéro drip, nada skills

09-09-2025 | 16:43:00
De Onderwijsraad heeft weer een rapport uit de printer laten rollen. Vijftig pagina’s foutloos Nederlands: puntkomma’s op de juiste plek, voetnoten om trots op te zijn.

Cees Faes: Exit Porter, Enter het Zeskrachten Model

27-08-2025 | 10:42:00
Er is al een tijdje een zesde kracht opgedoken die sterker is dan welke nieuwkomer of substituut ook.

Cees Faes: Beschaving te koop. Gratis bezorgd uit Beijing

22-08-2025 | 11:02:00
We houden er in het Westen wel van om onszelf een beetje te zien als de hoeders van beschaving.

Cees Faes: Je bent wat je rijdt

11-08-2025 | 14:39:00
Op weg naar vakantie werd ik ermee doodgegooid. Merken die ik nog nooit had gezien, laat staan hardop had uitgesproken.

[Forum] Sydney Sweeney has great jeans

07-08-2025 | 13:08:00
Met regelmaat vragen wij bepalende spelers in ons vak in de rubriek [Forum] naar hun mening over actuele onderwerpen. Vandaag is de vraag: Wat vind jij van (de ophef over) de Sydney Sweeney has great jeans campagne Sydney Sweeney has great jeans campagne


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

BMW start wereldwijde campagne voor iX3

15-09-2025 | 15:51:00
BMW heeft samen met Jung von Matt HAMBURG een internationale campagne gelanceerd rond de introductie van de BMW iX3.

Supermarkt Dirk benadrukt betaalbaarheid met Telegraaf-bijlage

15-09-2025 | 14:05:00
Supermarktketen Dirk heeft een bespaarbijlage uitgebracht in De Telegraaf. Daarmee speelt de keten in op de discussie over koopkracht en prijzen

Univé Zakelijk kiest Zandbeek na creatieve pitch voor zakelijke marketingcampagnes

15-09-2025 | 12:31:00
Verzekeraar Univé heeft na een pitch Zandbeek verkozen als creatief bureau voor zakelijke marketingcampagnes en content

[Vacatures] iO zoekt een Marketing Strateeg

15-09-2025 | 08:50:00
iO is per direct op zoek naar Marketing Strateeg - Campus Den Bosch

[Vacatures] Influentials zoekt een Medior Campaign Manager

15-09-2025 | 07:49:00
Influentials is per direct op zoek naar Medior Campaign Manager (36-40 uur) Fulltime · Rotterdam / Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.