
Fiona Vanderbroeck: Creatorprogramma versterkt merk bol
Whitepaper Sessions Cannes 2025: Director Consumer & Marketing van bol over social commerce
Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s. In deze sessie vertelt Fiona Vanderbroeck, Director Consumer & Marketing bij bol, hoe het platform inzet op social commerce en het belang van creators in de koopervaring van de consument.
Fiona Vanderbroeck ziet dat het koopgedrag op social media snel verandert. “We zitten gemiddeld vier uur per dag op social media en gebruiken het steeds vaker niet alleen voor nieuws en entertainment, maar ook voor inspiratie en aankopen.” In Nederland koopt inmiddels 65 procent van de gebruikers via sociale platforms.
Uit eigen onderzoek blijkt dat aanbevelingen van personen – zoals creators – veel effectiever zijn dan merkuitingen. “We testten dezelfde productbanner – één gemaakt door een merk en één door een creator – en zagen dat de versie van de creator vijftien keer beter presteerde. En waarschijnlijk ook goedkoper was.”
Een eigen store voor elke creator
Om op deze trend in te spelen, ontwikkelt bol samen met DEPT een eigen creatorprogramma. “We willen zijn waar onze consument is. Vandaag én morgen,” zegt Fiona Vanderbroeck. “Daarom bouwen we aan een platform waarin creators hun eigen storefront kunnen inrichten, met producten die zij aanbevelen aan hun volgers.”
Creators kunnen zich eenvoudig aanmelden, hun favoriete producten selecteren en deze via een persoonlijke link delen. Bij iedere aankoop ontvangen zij een commissie. Inmiddels doen 637 creators mee aan het programma.
Experimenteren en opschalen
Hoewel het programma nog in de pilotfase zit, kijkt bol al naar opschaling. “Ik zou volgend jaar naar een miljoen creators willen, maar het is nog niet goed genoeg. We vragen creators actief om met ons mee te denken over de gebruikservaring.”
Daarnaast experimenteert bol met beloningsvormen. “Alleen commissie motiveert nog onvoldoende. We kijken nu ook naar extra incentives, zoals dubbele commissieweken of het winnen van Lowlands-kaarten.”
Volgens Fiona Vanderbroeck draait het om relevantie en verbondenheid: “We willen samen met creators een merk bouwen waar mensen écht bij willen horen.”
Kijk deze video hier
Partners Marketing Report Cannes 2025
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Marjan Straathof: AI ontwikkelt sneller dan je denkt
Dave Frauenfelder: KPN kiest voor maatschappelijke impact
Yolanda van Die: Zonder vertrouwen werkt AI niet
Bart Kokke: Pitchmodel moet eerlijker voor bureaus
Nederlands/Italiaanse LePub wint Zilver met Philips-campagne
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen