Fiona Vanderbroeck: Creatorprogramma versterkt merk bol

Whitepaper Sessions Cannes 2025: Director Consumer & Marketing van bol over social commerce

Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s. In deze sessie vertelt Fiona Vanderbroeck, Director Consumer & Marketing bij bol, hoe het platform inzet op social commerce en het belang van creators in de koopervaring van de consument.

Fiona Vanderbroeck ziet dat het koopgedrag op social media snel verandert. “We zitten gemiddeld vier uur per dag op social media en gebruiken het steeds vaker niet alleen voor nieuws en entertainment, maar ook voor inspiratie en aankopen.” In Nederland koopt inmiddels 65 procent van de gebruikers via sociale platforms.

Uit eigen onderzoek blijkt dat aanbevelingen van personen – zoals creators – veel effectiever zijn dan merkuitingen. “We testten dezelfde productbanner – één gemaakt door een merk en één door een creator – en zagen dat de versie van de creator vijftien keer beter presteerde. En waarschijnlijk ook goedkoper was.”

Een eigen store voor elke creator

Om op deze trend in te spelen, ontwikkelt bol samen met DEPT een eigen creatorprogramma. “We willen zijn waar onze consument is. Vandaag én morgen,” zegt Fiona Vanderbroeck. “Daarom bouwen we aan een platform waarin creators hun eigen storefront kunnen inrichten, met producten die zij aanbevelen aan hun volgers.”

Creators kunnen zich eenvoudig aanmelden, hun favoriete producten selecteren en deze via een persoonlijke link delen. Bij iedere aankoop ontvangen zij een commissie. Inmiddels doen 637 creators mee aan het programma.

Experimenteren en opschalen

Hoewel het programma nog in de pilotfase zit, kijkt bol al naar opschaling. “Ik zou volgend jaar naar een miljoen creators willen, maar het is nog niet goed genoeg. We vragen creators actief om met ons mee te denken over de gebruikservaring.”

Daarnaast experimenteert bol met beloningsvormen. “Alleen commissie motiveert nog onvoldoende. We kijken nu ook naar extra incentives, zoals dubbele commissieweken of het winnen van Lowlands-kaarten.”

Volgens Fiona Vanderbroeck draait het om relevantie en verbondenheid: “We willen samen met creators een merk bouwen waar mensen écht bij willen horen.”

Kijk deze video hier

www.canneslions.com

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Marjan Straathof: AI ontwikkelt sneller dan je denkt

17-06-2025 | 16:21:00
Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s.

Dave Frauenfelder: KPN kiest voor maatschappelijke impact

17-06-2025 | 15:35:00
Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s.

Yolanda van Die: Zonder vertrouwen werkt AI niet

17-06-2025 | 15:24:00
Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s.

Bart Kokke: Pitchmodel moet eerlijker voor bureaus

17-06-2025 | 15:10:00
Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s.

Nederlands/Italiaanse LePub wint Zilver met Philips-campagne

17-06-2025 | 14:30:00
De Amsterdamse en Milanese vestigingen van LePub hebben met de campagne Fixables van Philips een zilveren en bronzen Lion gewonnen op het Cannes Lions Festival

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.