
De woordgrap. Hét meest onderschatte wapen in ons vak!
[Know Your Onion] Red Onion legt Dieuwer Bulthuis het vuur aan de schenen
Red Onion is het bureau van nu! Inspelend op de behoefte aan flexibiliteit van klanten hebben wij een creatief collectief opgezet, waarin we samenwerken met een collectief van associated experts – de beste strategen, creatieven, designers, social media-experts en regisseurs. Dus altijd de juiste match met onze klanten en projecten. Ons motto is dan ook: Know your onions. En wij kennen onze 'uien'! We kennen hun krachten en weten precies wie we wanneer nodig hebben.
In deze serie geven we een taste of our excellence met 5 korte vragen. Deze keer Dieuwer Bulthuis, Creative Director/Copywriter.
Wij werken met Dieuwer samen op de wervingscampagne van studenten voor Universiteit Leiden.
Welke slogan uit je jeugd is voor altijd in je hoofd blijven hangen?
“Yogho! Yogho! is niet alleen Yogho! maar ook heel erg Yogho!” Ik was 10 jaar toen ik 'm voorbij zag komen, als afsluiter van een hilarische tv-commercial. Gemaakt in een tijd dat nog niet alles dood werd gerationaliseerd. Althans, dat denk ik. Ik was 10.
Als je een reclame voor jezelf zou moeten maken, hoe zou die eruitzien?
Een groot wit billboard met in het midden één kort slim regeltje. Omdat ik copywriter ben. Omdat ik van eenvoud hou. En omdat outdoor mijn favoriete medium is. Hoe dat regeltje luidt? Geen idee. Maar het is kort. En slim.
Wat is je guilty pleasure als het gaat om reclame en waarom?
De woordgrap. Wat mij betreft het meest onderschatte wapen in ons vak. Zo kan ik me een Kips-vrachtwagen herinneren met daarop de tekst: Ik lever worst. En dat was zeker 8 jaar geleden.
Wat doe je om een creatief blok te doorbreken? (En nee, koffie telt niet als antwoord!)
Ik ga kickboksen. De enige activiteit waarbij ik het vak helemaal vergeet. Niet uit vrije wil, maar uit noodzaak. De intensiteit dwingt je om te focussen en al het andere even los te laten.
Heb je ooit een concept gepitcht waarvan je wist dat het te gek voor woorden was, maar dat het toch werd gekozen? Wat was het?
De BokitoKijker voor FBTO. Een bril met daarop twee wegkijkende ogen, zodat je veilig naar gorilla's kunt loeren. De ideale inhaker op de ontsnapping van Bokito, maar tegelijkertijd een enorm longshot. Toch zei de klant ja en werden er 5.000 brillen geproduceerd. De BokitoKijker won vervolgens alle mogelijke reclameprijzen, waaronder een Cannes Lion.
--
Bij Red Onion Creative Collective draait alles om opvallende en effectieve campagnes, zoals Universiteit Leiden - werving van studenten door hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren
Wil je weten wat Red Onion voor jouw merk kan doen? Neem dan contact op met Mireille Elberse.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Een Swiffer Duster-spot vond ik hartverscheurend
Mijn handicap is mijn enthousiasme
Red Onion ontwikkelt campagne voor Rode Kruis
Met een goed idee heb je mij al voor de helft
Soms zit er tussen het onkruid een goed idee
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen