[Column] Anneke Bos: De goede briefing, wie heeft ‘m ooit gezien?

‘De goede briefing’. Je weet uit de literatuur dat hij bestaat, maar hij wordt zelden waargenomen. 
Nooit hoorde ik een bureau tegen een opdrachtgever zeggen: “Wow, wat een goede briefing zeg, kom over twee weken maar terug, dan ligt het prijswinnende concept voor je klaar.”

Er wordt wel veel gesproken over de goede briefing. Niet over de inhoud, maar over de goedheid. Briefings van anderen zijn eigenlijk altijd ‘niet echt goed’. De goede briefing heeft mythische vormen aangenomen.

Zijn briefings echt zo slecht? Of is het een soort pavlov-effect? Briefing van ander, dus niet goed. Totdat er een fantastisch idee op is gemaakt natuurlijk. Dan hoor je opeens “Ja, maar dit was ook wel een uitzonderlijk scherpe briefing.”

In de kern valt het mogelijk wel mee met die slechtheid van briefings. Ik geloof sowieso dat het goede overwint. Daar vallen briefings ook onder.

Waar gaat het soms mis?

De briefing moet intern bij de opdrachtgever een ronde maken voor goedkeuring; wordt daarmee een intern verkoopdocument. Per goedkeurder worden details toegevoegd en accenten verlegd. Onderzoeksresultaten erbij, slides uit andere presentaties die men herkent, extra passage voor het team Sponsoring, scherpte een beetje afvlakken, niemand kan ergens over vallen…

Zo groeit de heldere briefing van een A4 uit tot een PowerPoint van 124 pagina’s met grote letters, niet leesbare staatjes en allerlei losse teksten, gekopieerd uit de worldwide presentatie.

De goedheid van de briefing draait -net als in het echte leven- om het ‘je verplaatsen in de ander’. Hoe beter de verplaatsing, hoe beter de briefing.

In dit geval: verplaats je als briefingopsteller enkel en alleen in degenen die met de opdracht aan de slag gaan. Vraag jezelf bij elke alinea af: wil ik dit zelf heel graag vertellen, of wil de conceptmaker dit heel graag weten? Is het beiden? Top! Is het enkel het eerste: delete.

Dus. Die berg PowerPoint moet weer terugsamengevat tot de kern: een heldere A4. Helemaal geen slecht idee om dat als bureau en opdrachtgever samen te doen.

De 124 pagina’s PPT erbij als bijlage and Bob’s your uncle.

Anneke Bos werkte jarenlang als client services director bij bureaus en aan klantzijde. Tegenwoordig is ze onafhankelijk adviseur. Ze helpt bureaus en klanten om beter en efficiënter samen te werken.

www.annekebos.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Column] Anneke Bos: Islands in the stream, that is what we are…

21-10-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: het budget loopt gewoon weg

[Column] Anneke Bos: Neem desnoods de goede beslissing!

07-10-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: knopen doorhakken

[Column] Anneke Bos: Verwarm de planning even voor…

23-09-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: een planningstruc

[Column] Anneke Bos: Heb jij al klantcontact?

09-09-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: senioriteit op de vloer is zo gek nog niet

[Column] Anneke Bos: Geen akkoord? Dan niet van start!

26-08-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: eerst zorgen dat er een handtekening komt
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.