
Bert Hagendoorn: Trends en connecties op SXSW Londen
[Interview] Creatieve consultant over toekomst van de industrie in Londen
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Bert Hagendoorn. Hij woont het event bij als mede-oprichter van Agency Engines én Dutch Digital Design. De setting in Shoreditch, Londen, biedt volgens hem de perfecte mix van inhoud en connectiviteit.
Bert Hagendoorn: “Het is echt een geweldig leuk evenement en zeker een aanrader om naartoe te gaan. Je moet hier gewoon zijn – het is echt te gek.”
Ruim 250 Nederlanders bezochten het evenement, onder wie vijftig deelnamen aan de uitverkochte tour van New Dutch Wave, in samenwerking met Dutch Digital Design. Zelf organiseert hij een ontbijtsessie bij het Brits-Nederlandse bureau Protein Agency.
Europese focus en toegankelijke locatie
Bert Hagendoorn bezocht eerder ook de oorspronkelijke editie van SXSW in Austin, Texas, en ziet duidelijke verschillen: “Hier merk je dat het programma meer Europees is ingestoken. Voor mensen die zaken willen doen, is Londen ook wat dichterbij en dus laagdrempeliger dan de VS. Austin is echt voor de inspiratie, Londen is een combinatie van inspiratie én concrete connecties.”
De kleinschaligheid en toegankelijkheid maken de Londense editie aantrekkelijk. Wel is het soms zoeken naar ruimte bij populaire sessies.
Bert Hagendoorn: “Sommige sessies zitten snel vol – soms ben je er al anderhalf uur van tevoren en dan kom je er alsnog niet in. Dat zijn kinderziektes van een eerste editie, denk ik.”
Trends, inhoud en snelheid in het programma
De inhoudelijke kwaliteit van het programma maakt indruk, met sessies van onder andere trendbureau Protein: “Zij doen cultureel onderzoek wereldwijd met wetenschappers en onderzoekers, en werken voor grote merken. Ze kijken naar trends, maar vooral ook naar waar het naartoe gaat – een soort forecasting. Heel inhoudelijk, een uur lang vlammen.”
Naast inhoud draait SXSW Londen ook om het leggen van verbindingen. Het programma van Dutch Digital Design is druk en gevarieerd, met onder meer bezoeken aan creatieve bureaus zoals US2, Dept, Monks en een borrel bij Massive Music.
Bert Hagendoorn: “Het is echt een goed gevuld programma, soms moet je letterlijk rennen om alles bij te houden!”
Volgens hem is het verschil met andere creatieve events zoals Cannes duidelijk merkbaar. Bert Hagendoorn: “Hier ligt de nadruk veel meer op digital, technologie en trends. Het publiek is ook anders – inhoudelijker. Creativiteit is hier absoluut aanwezig, maar het is meer gericht op waar we naartoe gaan als industrie.”
Kijk deze video hier
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Maurice Schutte: SXSW-label opent deuren voor film
Vivian Opsteegh: Media Campus NL verbindt media en onderwijs
Jip Samhoud: Nederland heeft een minister van AI nodig
Jeff Bowerman: AI drijft creatie bij DEPT op SXSW Londen
Suzanne Visser: Kruisbestuiving centraal op SXSW Londen
Gepubliceerd door: Saskia van Weert