
Belgische campagne 30 dagen zonder klagen naar Nederland
De Vlaamse Isabelle Gonnissen lanceert 20 januari haar campagne 30 dagen zonder klagen in Nederland. Nederlanders worden uitgedaagd om een maand lang niet te klagen.
Met een klaagbarometer en een speciaal armbandje wil ze zo veel mogelijk mensen aansporen tot een positieve(re) mindset. Jelle van Gorkom is ambassadeur van de actie. Hij won op de BMX-fiets Olympisch zilver, moest na een zware crash zijn carrière beëindigen, maar kan door zijn instelling tegen alle verwachtingen in weer lopen en praten.
Sinds 2018 daagt initiatiefneemster Gonnissen haar landgenoten in België uit om minder te klagen. Daarbij werd ze in het eerste jaar gesteund door toenmalig Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen. Inmiddels zijn met het offensief zo'n 2 miljoen mensen geïnspireerd om positiever door het leven te gaan en maken meer dan 30.000 mensen deel uit van een speciale community op Facebook en Instagram.
Impact vergroten
Om de impact te vergroten, wordt de campagne ook in Nederland geïntroduceerd.
Isabelle Gonnissen: "We denken dat het ventileren van onze ontevredenheid of machteloosheid helpt om ons nadien beter te voelen. Maar deze redenering klopt niet. Klagen is niet alleen slecht voor ons humeur en het humeur van mensen om ons heen, maar ook onze hersenen en gezondheid. We moeten ons bewust zijn van ons eigen gedrag, dat is stap 1. Pas dan kun je er ook iets aan doen."
Als hulpmiddel heeft de initiatiefneemster een zogeheten klaagbarometer in het leven geroepen. Door het invullen van een online vragenlijst worden deelnemers zich bewust van hun eigen klaaggewoonten: wat voor soort klager ben je en wat kun je ertegen doen? Op de website www.kiespositief.be kunnen consumenten en bedrijven de klaagbarometer invullen, waarna deelnemers praktische tips krijgen.
Klagen op het werk
De actie focust dit jaar op het klagen op het werk. Dat komt voort uit de resultaten van de klaagbarometer die vorig jaar al in België werd gelanceerd. Zo'n dertienhonderd Vlamingen deden mee aan deze enquête. Hieruit bleek dat de werkvloer de plek bij uitstek is waar het meest wordt gemopperd. Ongeveer de helft van de respondenten stelde dat de meeste klagers zich op de werkvloer bevinden.
Behalve de klaagbarometer bestaat de campagne uit speciale polsbandjes, die gratis beschikbaar zijn. De bedoeling is dat je die om je andere arm doet elke keer dat je ergens over klaagt. Op die manier vergroot je je bewustzijn van je eigen gedrag.
Slecht voor je hersenen
Dat laatste is niet alleen belangrijk voor het creëren van positiviteit. Uit verschillende internationale, wetenschappelijke onderzoeken, blijkt namelijk dat minder klagen letterlijk van levensbelang is. Herhaaldelijk klagen leidt ertoe dat cortisol in hogere concentraties vrijkomt, waardoor we meer risico lopen op hartaandoeningen, een hoog cholesterolgehalte, diabetes, obesitas en beroertes. Daarom leven optimisten gemiddeld langer dan pessimisten, volgens het 30+ jaar longitudinaal onderzoek uitgevoerd door de Amerikaanse Duke University en de Mayo Clinic, een particulier Amerikaans academisch medisch centrum.
Accepteren en doorgaan
Ambassadeur Jelle van Gorkom weet als geen ander dat klagen niet helpt en dat een positieve instelling veel invloed kan hebben op je gezondheid. Door zijn mindset en doorzettingsvermogen kan hij, tegen alle verwachtingen van experts in, weer goed lopen en praten. Met zijn JvG Trainingscentrum in Arnhem helpt hij nu anderen die getroffen zijn door niet aangeboren hersenletsel. Het programma dat hij aanbiedt helpt mensen om zich na reguliere revalidatieperiode op fysiek, mentaal en emotioneel vlak te blijven ontwikkelen.
Jelle van Gorkom: "Klagen is een eigenschap van de mens, maar we doen het te veel. Over de drukte op de weg of de medemens. Ik doe het zelf ook, vooral over het weer. Maar het helpt je niet, het lucht niet op. Als mensen in mijn omgeving klagen, probeer ik er gelijk een positieve draai aan te geven. Bij mij is het glas halfvol. Als je ergens van baalt moet je accepteren en doorgaan."
Isabella Gonnissen geeft praktische tips om effectiever met klagende collega's om te gaan en ontwikkelde daarnaast het zogeheten RISE-model. Dit staat voor de volgende stappen:
Recognise (herken). Start een gesprek met een empathische openingszin, zoals: Ik merk dat je ergens mee worstelt. Wil je daarover praten?
Investigate (onderzoek). Stel vragen als: Kun je meer vertellen over datgene dat je dwarszit?Solve (los op). Brainstorm samen: laat de medewerker zelf ideeën aandragen en vul eventueel aan.
Encourage (moedig aan). Geef positieve feedback. Ik waardeer hoe je dit hebt aangekaart en meedenkt over oplossingen.
Isabelle Gonnissen is de initiatiefneemster van verschillende positiviteitscampagnes. Daarnaast is zij auteur van de boeken Kies Positief en Kies Bewust en geeft ze keynotes binnen bedrijven om zodoende de motivatie en veerkracht van het personeel te vergroten.
Mastercard zet OVPay in de spotlight tijdens Money20/20
Allianz Direct en Somention richten zich op GenZ met video’s
Bob Koigi: Cannes International Festival of Creativity
[Vacancy] Scooperz has a position for Account Director EMEA
Hoog Catharijne kiest Dorst & Lesser voor TikTok-strategie
Gepubliceerd door: Laura Heerlien