Audify: radioreclamebestedingen stijgen 10,2 procent

In het eerste kwartaal is de omzet in de radioreclamesector gestegen naar 48,8 miljoen euro. Dat is 10,2 procent meer vergeleken met het eerste kwartaal van 2023

De radiospotomzet is goed voor 89 procent van de besteding en stijgt met 9,7 procent naar 43,1 miljoen euro. De branded content reclame stijgt met 26,7 procent en komt uit op 3 miljoen euro. Digitale audioreclame (in de live audiostreams) groeit naar 2,3 miljoen euro (+1,3 procent). Reclames voor podcasts zitten niet in de cijfers.

Branches en adverteerders

De top drie branches is dit eerste kwartaal hetzelfde als vorig jaar: retail, financiële dienstverlening en horeca, toerisme/tecreatie. Beduidende groei zit in de branches financiële dienstverlening, telecom,ICT en voedings- en genotmiddelen.

De merken die het meest op radio adverteren zijn KPN, McDonald's, Odido, Aldi en Promovendum. Binnenkomende merken in de radioreclame top 50 zijn Volkswagen, Ford, Douwe Egberts en Nespresso.

Liedewij Hentenaar, directeur van Audify: “Hiermee komt de voorspelde verdere groei voor de audioreclamebranche uit. Met het nieuwe luisteronderzoek en de vele advertentiemogelijkheden die audiokanalen bieden, zijn adverteerders nog beter in staat om hun audio-investeringen in te zetten in effectieve campagnes.

Het bereik en de impact van audioreclame wordt door adverteerders en bureaus herkend. We zien nog veel groeikansen voor audio, nog niet alle toepassingen in het domein worden volledig benut. Daar ligt een mooie taak voor Audify om dit kenbaar te maken.”

Audify

Partijen als One Media Sales (Talpa Network), DPG Media, Ster, RPO, Mediahuis Radio, Kink, Classicnl, FD Mediagroep (BNR Nieuwsradio), Kink, Jumbo Radio, ePower Audiosales en Radio Decibel zijn lid van Audify.

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Audify en Screenforce met zesde editie van Santa Hug voor branchegenoten

08-12-2025 | 16:12:00
Voor de zesde keer organiseren brancheorganisaties Audify (voor de radio/audiosector) en Screenforce (voor de tv/videosector) Santa Hug in de december-maand

NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen

04-12-2025 | 19:16:00
Marketing Report heeft de november 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic bij alle doelgroepen de best beluisterde radiozender is

Audioreclame groeit met 8,7 procent in derde kwartaal 2025

11-11-2025 | 11:16:00
In het derde kwartaal van 2025 investeerden merken samen 55,3 miljoen euro in audioreclame, een groei van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.