ABN AMRO: volume mediasector groeit met 3 procent in 2024, 1,5 procent in 2025

De Nederlandse mediasector groeit naar verwachting in 2024 met 6 procent en een volumegroei van 3 procent, ondanks de stagnerende economie. Dit stellen sector economist TMT Mario Bersem en sector analist corporate banking Amad Khan namens ABN AMRO in een sectorprognose..

Met name de koopkrachtstijging van 2,7 procent verleent volgens de bankiers de sector een positieve impuls. Digitalisering en nieuwe media vormen de groeimotor van de sector; traditionele media krimpen juist. Voor 2025 wordt een volumegroei van 1,5 procent verwacht, in lijn met de verwachte BBP-groei.

Bij ABN AMRO definieert men de mediasector als alle organisaties die zich bezighouden met de productie en/of distributie van tekst, beeld, geluid en video. Nieuwsbedrijven en journalisten vallen binnen de sector, maar ook audiovisuele producenten, radio- en televisieomroepen, marketing- en communicatiebureaus, en de drukkerij van het plaatselijke voetbalkrantje.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werkten in 2023 zo’n 100.000 werknemers in de mediasector. Marketing- en communicatiebureaus vormen de grootste branche, verantwoordelijk voor iets minder dan de helft van de werknemers en omzet van de sector. Zzp’ers zijn sterk oververtegenwoordigd in de sector, blijkt verder uit de CBS-data, vooral in de productie van audio of video, waar veel op projectbasis wordt gewerkt en een verband in loondienst eerder uitzondering dan regel is.

Digitale transformatie

Het medialandschap wordt volgens ABN AMRO gekenmerkt door een omvangrijke digitale transformatie die bestaat uit een verschuiving van analoog naar digitaal, van offline naar online en van live naar on demand.

Zo wordt het bestaande media-aanbod getransformeerd: vergelijk live naar een televisiescherm kijken met op de smartphone, in de trein, via een app, een programma terugkijken dat een dag eerder is uitgezonden. Met de publieke aandacht en het media-aanbod verschuiven ook de advertentie-uitgaven online en maken inmiddels 71 procent uit van het totaal, zo blijk uit het VIA/Deloitte Digital Adverstising Spend 2023 rapport.

De al lang geleden ingezette krimp bij traditionele media wordt volgens ABN AMRO in de digitale transformatie deels gecompenseerd. De verkoop van digitale krantenabonnementen compenseert bijvoorbeeld grotendeels de neergang bij papieren krantenabonnementen.

Maar digitalisering schept in de optiek van de TMT-specialisten ook mogelijkheden buiten het traditionele werkterrein van traditionele media. Denk aan sociale media-applicaties, waarbij mensen een toegesneden media-aanbod krijgen op basis van ieders eigen sociale netwerk, interesses en voorkeuren. Dit laatste voorbeeld illustreert hoe algoritmische selectie van het media-aanbod terrein wint ten opzichte van handmatige selectie, door een redactie.

De mediasector leunt als bedrijfstak sterk op advertentie-inkomsten en inkomsten uit abonnementen. De sector is hierdoor gevoelig voor de economische conjunctuur, zoals blijkt uit onderstaande grafiek. Consumenten zijn immers snel geneigd te bezuinigen op abonnementen als het economisch wat minder gaat en adverteerders beknotten dan al snel hun advertentiebudgetten. Als het economisch beter gaat, zijn consumenten en adverteerders juist geneigd snel meer geld uit te geven.

 

Groeiende mediasector

Met een verwachte omzetgroei van 6 procent, verwacht ABN AMRO dat zonder prijsstijgingen dat neerkomt op 3 procent volumegroei. Weliswaar groeit de economie naar verwachting met 0,5 procent, maar omdat de lonen in 2024 harder stijgen dan inflatie, verwacht deze bank dat er ook een stevig koopkrachtherstel van gemiddeld 2,7 procent. Met name dankzij dit koopkrachtherstel verwachten de sectorspecialisten dat de mediasector een sterke positieve impuls in 2024. Voor 2025 verwacht ABN AMRO een volumegroei van de sector van 1,5 procent, in lijn met de verwachting voor de gehele economie.

Het EK Voetbal in Duitsland en de Olympische Spelen in Parijs dragen bij aan deze positieve prognose in combinatie met het koopkrachtherstel van de consument. Op basis van mediaberichtgeving in onder meer het FD verwacht ABN AMRO dat vooral reclamebureaus, uitgevers en omroepen profiteren hiervan.

Hier staat tegenover dat mediabedrijven die actief zijn in business-to-business (b2b) mogelijk wel last krijgen van de haperende economie en teruglopende bedrijfsinvesteringen. Het gaat hier bijvoorbeeld om uitgevers van vaktijdschriften of producenten van bedrijfsvideo’s en andere pr voor bedrijven.

De mediabestedingen van de overheid stijgen in de voorspellingen van ABN AMRO in 2024 flink, met 7,6 procent, en geven een impuls aan de NPO en de externe producenten die programma’s maken voor de publieke omroepen. Deels is dit compensatie voor de inflatie uit de voorgaande jaren.

Volgens de rijksbegroting bedragen de mediabestedingen 1,2 miljard euro in 2024, waarvan meer dan 900 miljoen naar de bekostiging van de landelijke publieke omroep gaat, zo’n 7 procent meer dan in 2023. Voorgenomen bezuinigingen uit het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet bedragen slechts 100 miljoen euro en zullen op zijn vroegst in 2026 in werking treden.

De grootste bedreiging voor Hilversum schuilt erin dat het bereik van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) afneemt, door de krimp van traditionele media als radio en televisie waar ook andere (lineaire) zenders mee kampen. Het bereik verschuift bovendien naar online waar reclame-exploitant Ster geen advertentieruimte mag verkopen voor commerciële doeleinden, maar slechts voor campagnes van algemeen nut, bijvoorbeeld van goede doelen of musea.

Tegelijkertijd is de reclamezendtijd ingeperkt als gevolg van een aanpassing van de Mediawet in 2021. De doelstelling van 5 procent reclamezendtijd in 2026 is sindsdien weliswaar opgeschort, maar de eerste reductie – van 10 procent naar 8 procent – is wel doorgevoerd. Ter vergelijk: voor de commerciële zenders is de reclamezendtijd in de Mediawet vastgelegd op maximaal 20 procent.

www.abnamro.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Natwerk maakt campagne voor Tikkie Zakelijk

31-03-2025 | 10:44:00
Tikkie heeft een campagne gelanceerd om het gemak van Tikkie zakelijk onder de aandacht te brengen. De campagne bestaat uit verschillende video’s waarin ondernemers zoals een kapper en een glazenwasser te zien zijn

ABN AMRO en Natwerk lanceren Boemerang Pensioen: pauze in plaats van doorwerken 

19-12-2024 | 14:18:00
ABN AMRO Preferred Banking en Natwerk hebben het Boemerang Pensioen gelanceerd, een concept dat mensen aanmoedigt tussentijdse pauzes in te lassen tijdens hun carrière.

ABN Amro: Technologie, Media & Telecom groeit in 2025 met 5 procent; mediasector 1 procent

13-12-2024 | 14:03:00
ABN Amro stelt dat de sector Technologie, Media & Telecom in 2025 als vanouds groeit: ABN Amro verwacht een groei van 5 procent in 2025 en 4 procent in 2026

ACE ontwikkelt Huizenjacht-campagne ABN AMRO

01-10-2024 | 10:58:00
Met de full-funnel campagne Huizenjacht richt ABN AMRO zich op starters en doorstromers op de woningmarkt. De campagne is onderdeel van de merkstrategie Voor Ieder Begin en ontwikkeld door lead agency ACE. 

ABN AMRO breidt samenwerking met EssenceMediacom uit

09-09-2024 | 12:10:00
ABN AMRO heeft EssenceMediacom gekozen als haar partner voor de strategie, beheer, inkoop en data & analytics voor al haar communicatiekanalen
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.