Vier op tien werkenden presteert slechter door relatieproblemen

Veertig procent van de werkende Nederlanders presteert slechter door liefdesproblemen. Onder dertigers loopt dat op tot 53 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Inner Smile Company onder 1.067 Nederlanders in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks de invloed op het werk vindt 47 procent dat ze niet moreel verplicht zijn om hun relationele problemen met de leidinggevende te delen.

Bijna een kwart van de respondenten gaf aan relatieproblemen te hebben verzwegen, ook als die hun werk negatief beïnvloedden.

Jacco Vingerling, CEO van Inner Smile Company: “Een werkgever hoeft zich niet actief bezig te houden met het liefdesleven van werknemers, maar je kunt wel een gezonde relatie bouwen die draait om onderling vertrouwen. Creëer een omgeving waarin collega’s met problemen uit zichzelf naar je toekomen. Als je weet wat er speelt, kun je de ruimte en middelen bieden om het algehele levensgeluk te versterken. Want gelukkige medewerkers zijn productiever, creatiever en veerkrachtiger.”

Meer vertrouwen dan verplichting

Hoewel veel werkenden zich niet verplicht voelen om persoonlijke kwesties te delen, bespreekt 54 procent van de ondervraagden relatieproblemen wel met de leidinggevende. Vooral dertigers (59 procent) en veertigers (63 procent) doen dat. Jongeren praten er juist vaker met collega’s over: 68 procent tegenover 64 procent gemiddeld.

Geluk als basis voor sterke teams

Jacco Vingerling: “Het is veelzeggend dat zoveel werkenden hun leidinggevende en collega’s al in vertrouwen durven te nemen, maar werkgevers zijn niet verantwoordelijk voor het geluk van hun medewerkers, dat ligt bij de medewerker zelf. Relaties zijn één van de vijftien factoren die je levensgeluk bepalen. Hoewel geluk persoonlijk is, vormt het de basis voor sterke teams en gezonde organisaties. En hoe mooi is het als je als organisatie breder kijkt naar het welzijn van je medewerkers? Dat is geen verplichting, maar een kans om naar je mensen om te zien, juist omdat de grootste geluksverlagers vaak buiten de organisatie beginnen.”


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative Amsterdam lanceert DC PR

02-12-2025 | 12:00:00
Met de lancering speelt het bureau in op een groeiende behoefte in de markt, waar merken niet alleen gezien, maar ook vertrouwd willen worden.

Uber biedt rondrit tijdens Amsterdam Light Festival

26-11-2025 | 09:44:00
De samenwerking tussen Uber en het festival biedt een alternatief perspectief op de Amsterdamse grachten.

Heineken Experience opent The Kiosk aan Stadhouderskade

17-11-2025 | 08:59:00
Het podium biedt ruimte aan makers via workshops en limited-edition releases en wil sociale momenten meer betekenis geven.

PR-Dashboard en Marcommit organiseren AI-bootcamp

13-11-2025 | 09:28:00
PR-Dashboard organiseert samen met PR-bureau Marcommit een PR-Bootcamp over zichtbaarheid in AI, met Generative Engine Optimization (GEO) als rode draad.

ParkinsonNL gaat verder als ParkinsonNederland

06-11-2025 | 10:11:39
Met de naamswijziging wil ParkinsonNederland nog duidelijker maken dat parkinson een kwestie is die heel Nederland aangaat.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.