Vattenfall stopt op aandringen van ACM met claim Fossielvrij leven binnen één generatie

Na normerende gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft energieleverancier Vattenfall besloten te stoppen met het gebruik van de claim Fossielvrij leven binnen één generatie.

De ACM ziet deze duurzaamheidsclaim als mogelijk misleidend. Vattenfall zal deze claim niet meer gebruiken en zijn klimaatambitie concreet benoemen in zijn communicatie met consumenten.

Volgens de ACM kan uit deze claim alleen de consument niet opmaken wat de concrete duurzaamheidsinspanningen van Vattenfall zijn en niet vergelijken met andere energieleveranciers.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Het is goed als bedrijven zich ambitieuze doelen stellen op het gebied van verduurzaming. Op het moment dat zij hun ambities inzetten in hun communicatie met hun klanten moeten zij concreet en duidelijk zijn. Alleen zo kunnen consumenten de duurzaamheidsinspanningen van bedrijven op een goede manier betrekken in hun keuze.”

Vattenfall heeft een concreet plan heeft om zijn CO2-uitstoot te verminderen en zegt in een statement te werken aan andere slogan.

Cindy Kroon, Chief Commercial van Officer Vattenfall Nederland: “Het is belangrijk dat claims correct zijn en klanten daarop kunnen vertrouwen. Wij zijn ervan overtuigd dat onze slogan duidelijk verwoordde wat onze ambitie is, maar begrijpen ook het standpunt van de ACM.

Dit betekent dat wij nu stoppen met onze slogan die zoveel mensen aan Vattenfall én de energietransitie linken, en dat vinden wij spijtig. Ondertussen blijven wij vertellen en werken aan de energietransitie voor onszelf, onze klanten en onze partners. Want daar verandert niets aan.”  

Leidraad duurzaamheidsclaims

De ACM heeft eerder een leidraad opgesteld om misleidende duurzaamheidsclaims te voorkomen.

Daarbij stelt de ACM kort gezegd:

  1. Zorg dat duurzaamheidsclaims juist, duidelijk, specifiek en volledig zijn;
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel;
  3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten;
  4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar;
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn en niet verwarrend.

Vattenfall handelde in strijd met punt 4.

Dawn (Springbok Groep) is sinds het najaar van 2023 het creatieve bureau van Vattenfall Nederland. Vattenfall gebruikte de claim sinds de Nederlandse merkintroductie in 2019. Destijds was DDB het creatieve bureau van Vattenfall Nederland.

www.acm.nl

www.vattenfall.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.