[SXSW] CIIIC en CLICKNL Internationaal lanceren kennisnetwerk

Tijdens de missie van CreativeNL naar SXSW in Austin, Texas hebben CIIIC en CLICKNL Internationaal het het Public Values & Immersive Futures Network  in het leven geroepen. Dit is het begin van een inclusieve gemeenschap voor onderzoekers, makers en beleidsbepalers op het gebied van immersive experiences (IX) en publieke waarden. Hiermee hoopt de Nederlandse creatieve industrie internationaal het voortouw te nemen in ontwikkelingen op deze gebieden.

Voorafgaand aan de lancering tijdens het programmaonderdeel Empowering Change: Immersive Tech & Global Policies vond op maandag 11 maart de eerste, Trans-Atlantische uitwisseling plaats tussen ruim 30 Canadese, Amerikaanse en Europese academici die met elkaar deelden welke onderzoeken er lopen, welke behoeftes er in de praktijk zijn, en waar meer onderzoek bij kan helpen.

Snijvlak van technologie, cultuur en maatschappij

Melchior Kanyemesha, Kwartiermaker CIIIC (Creative Industries Immersive Impact Coalition): “Immersieve experiences spelen een steeds belangrijkere rol in ons leven – op het snijvlak van technologie, cultuur en de maatschappij. Denk aan virtual reality, 360 graden beeld/video, augmented reality, chatbots, interacterende animatie en games. Wereldwijd wordt IX gezien als één van de drijfveren achter de derde grote digitale transitie, die daarmee een grote weerslag zal hebben op ons dagelijks leven, ons werken, leren en recreëren.”

Mieke Dols, Programmanager van Regieorgaan SIA: “Dan is het belangrijk om met elkaar te onderzoeken welke kansen er liggen, welke knel- en leerpunten er zijn, en vooral ook hoe er met publieke waarden wordt omgegaan. Vanuit praktijkgericht onderzoek is het belangrijk om vanuit de driehoek onderwijs, onderzoek en praktijk een bijdrage te leveren. Ik ben, in zeer positieve zin, nieuwsgierig wat internationale uitwisseling gaat brengen.”

Van onschatbare waarde

Simone van Bennekom van CLICKNL Internationaal: “Of je nu beleidsmaker, onderzoeker of technoloog/techie bent, jouw unieke perspectief en expertise zijn van onschatbare waarde bij het co-creëren van ethisch verantwoorde, impactvolle en immersieve toekomsten. Ons internationale netwerk stimuleert en omarmt een ethos van samenwerking en biedt een platform voor individuen uit verschillende disciplines om een doordachte dialoog aan te gaan en uiteindelijk vooral gezamenlijk onderzoek te doen.”

www.clicknl.nl

www.sxsw.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Marketing Report over SXSW London 2025

08-06-2025 | 08:38:00
[Column] Marketing Report over SXSW London 2025. Een verslag van anderhalve dag in Shoreditch

Maurice Schutte: SXSW-label opent deuren voor film

06-06-2025 | 09:14:22
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Maurice Schutte

Vivian Opsteegh: Media Campus NL verbindt media en onderwijs

06-06-2025 | 09:01:00
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Vivian Opsteegh,

Jip Samhoud: Nederland heeft een minister van AI nodig

06-06-2025 | 08:21:00
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Jip Samhoud.

Jeff Bowerman: AI drijft creatie bij DEPT op SXSW Londen

05-06-2025 | 11:11:00
DEPT groeide de afgelopen tien jaar snel via overnames en autonome groei en telt inmiddels 4000 medewerkers verspreid over vijf continenten.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.