Ster neemt verkoopactiviteiten over van ORN

Vanaf 1 januari zal Ster de reclameruimte op 13 regionale tv- en radiozenders gaan verkopen voor de nationale adverteerdersmarkt. Ster neemt daarmee de verkoopactiviteiten over van Omroep Reclame Nederland (ORN). Voor adverteerders is hiermee een nog groter publiek via één verkooploket binnen handbereik.

Ster is in 1965 opgericht om de reclameruimte op de kanalen van de Nederlandse publieke omroep te verkopen. De Regionale Publieke Omroep (RPO) maken net als de NPO deel uit van het publieke bestel. Voor Ster is het daarom een logische stap om het gebundelde regionale aanbod aan het portfolio toe te voegen. ORN is sinds 1992 de landelijke verkooporganisatie van de regionale omroepen.

Regionale zenders als totaalpakket

Ster start met het verkopen van regionale tv en radio voor de nationale reclamemarkt. In eerste instantie kunnen organisaties dat alleen als totaalpakket voor radio of tv inkopen; een campagne is dan in één keer zicht- of hoorbaar in alle regio's. Wil je als merk reclame bij een specifieke regio inkopen? Dan kun je net als al het geval was bij de regionale omroep zelf terecht.

Voordelen voor adverteerders

De regionale omroepen zien wat er in de samenleving gebeurt, brengen regionaal nieuws en dragen bij aan een sterkere verbondenheid in de regio. Daarbij zorgt de journalistieke en informatieve content voor een hoge mate van aandacht van luisteraars en kijkers. Naast nieuws hebben ook cultuur en evenementen een prominente plek in het regionale media-aanbod. Denk aan de Nijmeegse Vierdaagse en carnaval-evenementen die voor merken een interessant umfeld bieden. Bovendien staan de 13 regionale omroepen samen garant voor een mooi aanvullend bereik; wekelijks trekken de omroepen gemiddeld 4,4 miljoen tv-kijkers en 2,1 radioluisteraars.

Frank Volmer, algemeen bestuurder Ster: "De toevoeging van regionale zenders aan ons aanbod is heel waardevol en tegelijk heel logisch. Het zorgt voor een mooie, natuurlijke mix met de landelijke zenders en de mogelijkheid om via Ster een nog groter publiek te bereiken."

Kansen voor regionale omroepen

Ook voor de Regionale Publieke Omroepen is het goed nieuws. De verwachting is dat Ster vanwege schaalvoordelen tegen lagere kosten een hogere opbrengst kan realiseren, waardoor de RPO meer kan investeren in programma’s en journalistiek. 

Frank Eijken, statutair directeur van ORN: "ORN heeft altijd een bijzondere positie op de nationale reclamemarkt gehad. Echter door externe marktontwikkelingen is onze positie niet meer toekomstbestendig. ORN heeft in Ster een stabiele partner gevonden om onze verkoopactiviteiten voort te zetten. Naast de toevoeging van een enorm bereik, geven ook de marketing-en saleskracht alsmede de IT-ontwikkelingen bij Ster – zoals de Ster Klantportal – de huidige ORN-klanten veel voordeel. Door onze verkoopactiviteiten nu aan Ster over te dragen wordt deze nationale inkomstenstroom voor de RPO beter gewaarborgd."

Online event Ster in 2024

Tijdens het online event Ster in 2024 op 10 oktober staat Ster samen met presentatrice Welmoed Sijtsma ook stil bij het nieuwe regionale aanbod. Zo is er dan aandacht voor de vraag hoe je als merk regionale reclame kan inkopen bij Ster. Aanmelden kan via: Meld je aan voor Ster in 2024.

De zenders

De 13 regionale tv-zenders en radiozenders waar het om gaat zijn: NH Media, RTV Noord, Omrop Fryslân, RTV Drenthe, RTV Oost, Omroep Gelderland, RTV Utrecht, Omroep Flevoland, RTV Rijnmond, Omroep West, Omroep Zeeland, Omroep Brabant en L1mburg. Daarnaast wordt ook de lokale tv-zender AT5 aan het portfolio toegevoegd.

www.ster.nl

www.orn.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Ster presenteert tarieven en plannen voor mediajaar 2026

15-10-2025 | 09:30:00
De tarieven voor adverteren bij Ster in 2026 zijn bekend. Tijdens de online uitzending Ster Focus op 2026 presenteerde de publieke reclame-exploitant haar plannen voor het komende mediajaar.

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media

Ster bundelt eerste kerstcommercials in speciale première

22-09-2025 | 09:03:00
Met de Kerstreclame Première wil Ster een feestelijk startpunt creëren voor de kerstcampagneperiode.

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Mediahuis Nederland, DPG Media en Ster komen met regels voor politieke reclames

14-09-2025 | 15:17:00
Mediahuis Nederland, Ster en DPG Media hebben regels aangekondigd hoe per 10 oktober 2025 politieke reclames kunnen worden aangekocht
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.

Havas Lemz ontwikkelt overheidscampagne Man, zeg er wat van!

06-11-2025 | 08:40:00
De campagne speelt in op de maatschappelijke discussies over de veiligheid van vrouwen en de rol die mannen daarin kunnen nemen

[Vacatures] DPG Media zoekt een Conversation Specialist

06-11-2025 | 08:13:00
DPG Media is per direct op zoek naar Conversation Specialist - Amsterdam

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.