Soms zit er tussen het onkruid een goed idee

[Know Your Onion] Red Onion legt Jan-Willem Smits het vuur aan de schenen

Red Onion is het bureau van nu! Inspelend op de behoefte aan flexibiliteit van klanten hebben wij een creatief collectief opgezet, waarin we samenwerken met een collectief van associated experts – de beste strategen, creatieven, designers, social media-experts en regisseurs. Dus altijd de juiste match met onze klanten en projecten. Ons motto is dan ook: Know your onions. En wij kennen onze 'uien'! We kennen hun krachten en weten precies wie we wanneer nodig hebben.

In deze serie geven we een taste of our excellence met vijf korte vragen. Deze keer: Jan-Willem Smits, Freelance Creative Director.

Welke slogan uit je jeugd is voor altijd in je hoofd blijven hangen?

"Foutje, bedankt!" van Reaal. Die campagne liep net toen ik als verse brugpieper op de middelbare school begon. Tja, die regel kwam dus vaak van pas.

Als je een reclame voor jezelf zou moeten maken, hoe zou die eruitzien?

Vooral veel beeld, dat zegt toch meer dan duizend woorden. Dat zeg ik natuurlijk als art director, al schuw ik een leuke headline met een grappige twist ook niet.

Wat is je guilty pleasure als het gaat om reclame en waarom?

Hele domme, flauwe grappen. Die kunnen, mits goed uitgevoerd, heel relativerend en hilarisch worden in de executie. Tegenwoordig moet alles intelligent, doordacht en verantwoord zijn. Wat overigens prima is, maar des te leuker om ook eens uit de bocht te vliegen.

Wat doe je om een creatief blok te doorbreken? (En nee, koffie telt niet als antwoord!)

Sinds ik freelance ben en veel op projectbasis werk, gaat dat over het algemeen een stuk makkelijker. Creativiteit komt niet op vaste tijden. Dus acht uur lang in een kantoor elkaar aanstaren is niet altijd even effectief. Nu kan ik makkelijker switchen tussen projecten of even in de tuin werken. Soms zit er tussen het onkruid ook nog wel eens een goed idee...

Heb je ooit een concept gepitcht waarvan je zelf wist dat het te gek voor woorden was, maar het werd toch gekozen? Wat was het?

Jazeker. Dat was de Chicken Tonight-campagne. De spoof op Jerry Springer. We hebben het meegenomen als wildcard, maar het bleek een schot in de roos. Inclusief bitch fight. Nogmaals dankjewel Sanne Westdijk en Jo-Anne Krepel-van der Laan voor alle lef.

…en… eh, hoe snij jij een ui?

Met hele natte ogen. Kan er echt niet tegen. Dus ik houd het bij vasthouden.

 

 

 

 

--

Bij Red Onion Creative Collective draait alles om opvallende en effectieve campagnes. Met trots hebben we gewerkt aan Westland Salades - winnaar van de Gouden Loeki in Q2 2024! 

Wil je weten wat Red Onion voor jouw merk kan doen? Neem dan contact op met Mireille Elberse.

www.redonion.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Léon Wodtke: Pain is temporary, glory is forever

20-11-2025 | 09:09:00
Deze keer is het Léon Wodtke, een jonge videograaf/fotograaf (www.leonwodtke.com). Wij werkten met Léon samen aan een project voor het Rode Kruis.

Ik ben meer van de aan-knop dan van de pauzeknop

11-11-2025 | 10:18:32
Deze keer leren we de drijvende kracht achter Red Onion Creative Collective, Mireille, een beetje beter kennen.

Ik rookte nog weleens een jointje

04-07-2025 | 08:55:23
In deze serie geven we een ‘taste of our excellence’ met 5 korte vragen. Deze keer: Tony Dočekal, een getalenteerde fotograaf

Een Swiffer Duster-spot vond ik hartverscheurend

05-06-2025 | 08:00:00
In deze serie geven we een ‘taste of our excellence’ met 5 korte vragen. Deze keer: Tony Dočekal, een getalenteerde fotograaf

Mijn handicap is mijn enthousiasme

20-05-2025 | 09:00:00
In deze serie geven we een taste of our excellence met vijf korte vragen. Deze keer: Jan-Willem Smits, freelance creative director.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public wint pitch Almhof

26-11-2025 | 18:05:00
Joe Public Amsterdam heeft de pitch voor Almhof gewonnen. Daarmee neemt Müller Nederland (eigenaar van het merk Almhof) na meer dan 13 jaar afscheid van Talmon Kochheim die in 2017 samen met Pieter van Velsen Pret Amsterdam heeft opgezet

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Daan Vrijsen: Strategie wordt steeds belangrijker in media

26-11-2025 | 08:42:44
Hij vertelt hoe de rol van media verandert, waarom klanten vaker de behoefte hebben aan een strategische partner en hoe zijn team meebeweegt met de markt

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Campaign & Content Manager

26-11-2025 | 08:24:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Campaign & Content Manager (32/40 uur) Full-time - Rotterdam 
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.