PR-Dashboard gaat samenwerken met ArtikelPro

PR-Dashboard heeft onlangs een samenwerkingscontract ondertekend met ArtikelPro. Deze overeenkomst zorgt ervoor dat de gebruikers van PR-Dashboard altijd binnen de regels van de (auteursrechten)wet werken.

Jeroen Goeman Borgesius, oprichter van PR-Dashboard: "Monitoring is een essentieel onderdeel van PR. Op deze manier meet je de resultaten van de inspanning. Als voormalig Telegraaf journalist en hoofdredacteur van een tijdschrift snap ik heel goed dat uitgevers geld willen voor het gebruik van die artikelen. Dankzij de samenwerking met ArtikelPro is iets wat wij al jaren vanzelfsprekend vinden, nu voor zowel de groot- als kleinzakelijke markt geregeld."

Illegaal artikelen verhandelen

Suzanne Walgreen, content consultant bij ArtikelPro: "In de Nederlandse markt zijn Media Monitor Organisaties actief die illegaal artikelen verhandelen, veelal tegen onrealistische tarieven. Zij zijn van mening dat hun handelen geen inbreuk zou maken op de auteursrechten van de uitgevers wiens artikelen zij monitoren. Dit is onjuist en misleidend. Veelal worden websites automatisch gescrapet, zonder dat er enige auteursrechtelijke afdracht aan de uitgever wordt uitgekeerd."

Misdrijf

Overtreding van de Auteurswet is een misdrijf. Als de mediamonitoringleverancier niet over de juiste licenties beschikt is zowel de tussenleverancier als de eindgebruiker van artikelen aansprakelijk voor de auteursrechtelijke inbreuken.

Eindgebruiker ook in overtreding

De regels met betrekking tot auteursrechten voor mediamonitoringleveranciers zijn al lange tijd van kracht, maar vanaf 2020 zijn de procedures verder verfijnd en wordt er nu strenger toegezien op naleving. Voor on- en offline monitoring dient te worden betaald voor auteursrechten. Dit geldt voor zowel artikelen voor, als achter een eventuele betaalmuur. Gebeurt dit niet, dan zijn de organisatie, de (tussen)leverancier én de eindgebruiker in overtreding.

www.pr-dashboard.nl

www.artikelpro.eu

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Kim Klaver: PR is geen sluitstuk, maar startpunt

10-04-2025 | 09:00:00
Kim Klaver vertelt over de rol van PR binnen de marketingstrategie, het belang van zichtbaarheid voor PR-professionals én de Dutch PR Awards

Van hagelschieten naar gerichte pr

25-02-2025 | 10:46:00
Kim Klaver, Managing Director van PR-Dashboard, vertelt hoe je jouw perslijst strategisch kunt inzetten en meer impact kunt maken.

PR-mensen zijn allemaal een beetje James Bond

18-02-2025 | 11:22:00
Kim Klaver is Managing Director van PR-Dashboard. Marketing Report spreekt haar.

Vaste abonnementen als basis voor PR-samenwerking

03-02-2025 | 11:34:00
We spraken met oprichter Casper van Diemen over deze aanpak, het gebruik van PR-Dashboard, de voordelen van een newsroom en hun visie op de pr-markt

PR-trends in 2025: Authenticiteit, AI en andere tegenstellingen

18-12-2024 | 10:00:00
Hieronder vind je de belangrijkste pr-trends die PR-Dashboard signaleert voor 2025

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.