PR-Dashboard gaat samenwerken met ArtikelPro

PR-Dashboard heeft onlangs een samenwerkingscontract ondertekend met ArtikelPro. Deze overeenkomst zorgt ervoor dat de gebruikers van PR-Dashboard altijd binnen de regels van de (auteursrechten)wet werken.

Jeroen Goeman Borgesius, oprichter van PR-Dashboard: "Monitoring is een essentieel onderdeel van PR. Op deze manier meet je de resultaten van de inspanning. Als voormalig Telegraaf journalist en hoofdredacteur van een tijdschrift snap ik heel goed dat uitgevers geld willen voor het gebruik van die artikelen. Dankzij de samenwerking met ArtikelPro is iets wat wij al jaren vanzelfsprekend vinden, nu voor zowel de groot- als kleinzakelijke markt geregeld."

Illegaal artikelen verhandelen

Suzanne Walgreen, content consultant bij ArtikelPro: "In de Nederlandse markt zijn Media Monitor Organisaties actief die illegaal artikelen verhandelen, veelal tegen onrealistische tarieven. Zij zijn van mening dat hun handelen geen inbreuk zou maken op de auteursrechten van de uitgevers wiens artikelen zij monitoren. Dit is onjuist en misleidend. Veelal worden websites automatisch gescrapet, zonder dat er enige auteursrechtelijke afdracht aan de uitgever wordt uitgekeerd."

Misdrijf

Overtreding van de Auteurswet is een misdrijf. Als de mediamonitoringleverancier niet over de juiste licenties beschikt is zowel de tussenleverancier als de eindgebruiker van artikelen aansprakelijk voor de auteursrechtelijke inbreuken.

Eindgebruiker ook in overtreding

De regels met betrekking tot auteursrechten voor mediamonitoringleveranciers zijn al lange tijd van kracht, maar vanaf 2020 zijn de procedures verder verfijnd en wordt er nu strenger toegezien op naleving. Voor on- en offline monitoring dient te worden betaald voor auteursrechten. Dit geldt voor zowel artikelen voor, als achter een eventuele betaalmuur. Gebeurt dit niet, dan zijn de organisatie, de (tussen)leverancier én de eindgebruiker in overtreding.

www.pr-dashboard.nl

www.artikelpro.eu

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

PR-Dashboard organiseert opnieuw PR-Bootcamp Beginnen met PR

01-09-2025 | 14:45:00
Op 18 september 2025 organiseert PR-Dashboard voor de tweede keer het PR-Bootcamp Beginnen met PR.

Denise van Ooijen: AI kijkt verder dan zoekwoorden

02-07-2025 | 17:03:05
PR-Dashboard sprak met Denise van Ooijen, managing director van B2B-PR-bureau Marcommit, over de kansen én valkuilen van AI in PR.

Founding partners leggen fundament onder Dutch PR Awards

10-05-2025 | 14:30:00
PR-Dashboard en Media Info Groep bestendigen samenwerking met Marketing Report in overeenkomst

Lokale PR, waarom het werkt en hoe je het inzet

08-05-2025 | 13:53:00
Lokale publiciteit, sommige bedrijven zien er misschien weinig in, maar in dit artikel laat PR-Dashboard zien voor wie het interessant is en waarom.

Kim Klaver: PR is geen sluitstuk, maar startpunt

10-04-2025 | 09:00:00
Kim Klaver vertelt over de rol van PR binnen de marketingstrategie, het belang van zichtbaarheid voor PR-professionals én de Dutch PR Awards


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.