PR-Dashboard gaat samenwerken met ArtikelPro

PR-Dashboard heeft onlangs een samenwerkingscontract ondertekend met ArtikelPro. Deze overeenkomst zorgt ervoor dat de gebruikers van PR-Dashboard altijd binnen de regels van de (auteursrechten)wet werken.

Jeroen Goeman Borgesius, oprichter van PR-Dashboard: "Monitoring is een essentieel onderdeel van PR. Op deze manier meet je de resultaten van de inspanning. Als voormalig Telegraaf journalist en hoofdredacteur van een tijdschrift snap ik heel goed dat uitgevers geld willen voor het gebruik van die artikelen. Dankzij de samenwerking met ArtikelPro is iets wat wij al jaren vanzelfsprekend vinden, nu voor zowel de groot- als kleinzakelijke markt geregeld."

Illegaal artikelen verhandelen

Suzanne Walgreen, content consultant bij ArtikelPro: "In de Nederlandse markt zijn Media Monitor Organisaties actief die illegaal artikelen verhandelen, veelal tegen onrealistische tarieven. Zij zijn van mening dat hun handelen geen inbreuk zou maken op de auteursrechten van de uitgevers wiens artikelen zij monitoren. Dit is onjuist en misleidend. Veelal worden websites automatisch gescrapet, zonder dat er enige auteursrechtelijke afdracht aan de uitgever wordt uitgekeerd."

Misdrijf

Overtreding van de Auteurswet is een misdrijf. Als de mediamonitoringleverancier niet over de juiste licenties beschikt is zowel de tussenleverancier als de eindgebruiker van artikelen aansprakelijk voor de auteursrechtelijke inbreuken.

Eindgebruiker ook in overtreding

De regels met betrekking tot auteursrechten voor mediamonitoringleveranciers zijn al lange tijd van kracht, maar vanaf 2020 zijn de procedures verder verfijnd en wordt er nu strenger toegezien op naleving. Voor on- en offline monitoring dient te worden betaald voor auteursrechten. Dit geldt voor zowel artikelen voor, als achter een eventuele betaalmuur. Gebeurt dit niet, dan zijn de organisatie, de (tussen)leverancier én de eindgebruiker in overtreding.

www.pr-dashboard.nl

www.artikelpro.eu

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Kim Klaver neemt geheel PR-Dashboard over van oprichter Jeroen Goeman Borgesius

02-12-2025 | 22:45:00
Kim Klaver heeft PR-Dashboard geheel overgenomen. Daarmee heeft Jeroen Goeman Borgesius zijn aandelen verkocht

PR-Dashboard en Marcommit organiseren AI-bootcamp

13-11-2025 | 09:28:00
PR-Dashboard organiseert samen met PR-bureau Marcommit een PR-Bootcamp over zichtbaarheid in AI, met Generative Engine Optimization (GEO) als rode draad.

Case: Wibra groeit door met nuchtere blik en sterke PR

31-10-2025 | 11:53:00
De keten uit Epe (sinds 1956) vernieuwde haar winkelconcept en visuele identiteit, en richt zich expliciet op de manager van het huishouden

PR-Dashboard organiseert opnieuw PR-Bootcamp Beginnen met PR

01-09-2025 | 14:45:00
Op 18 september 2025 organiseert PR-Dashboard voor de tweede keer het PR-Bootcamp Beginnen met PR.

Denise van Ooijen: AI kijkt verder dan zoekwoorden

02-07-2025 | 17:03:05
PR-Dashboard sprak met Denise van Ooijen, managing director van B2B-PR-bureau Marcommit, over de kansen én valkuilen van AI in PR.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wieden+Kennedy creëert feestcampagne voor Zalando

02-12-2025 | 11:18:54
De campagne bouwt voort op het thema What Do I Wear? en laat zien hoe de online modebestemming klanten inspireert om met zelfvertrouwen en creativiteit de feestdagen in te gaan.

Dappr en SportsGen lanceren Dappr Award voor jonge sporters

02-12-2025 | 10:47:00
De samenwerking richt zich op het vergroten van Dappr’s zichtbaarheid in de breedtesport en het ontwikkelen van activaties rondom het thema vallen, opstaan en doorgaan.

Publicis Groupe helpt MediaMarkt aan sterk werkgeversmerk

02-12-2025 | 10:03:30
Onder de pay-off Dát is nou MediaMarkt laat de organisatie zien hoe het echt is om er te werken.

Higuita en Lot of Happiness lanceren eindejaarscampagne

02-12-2025 | 09:35:00
Voor bijna de helft van de Nederlanders is samenzijn met familie en vrienden de belangrijkste bron van geluk.

TBWA\NEBOKO en McDonald’s lanceren AI-kerstfilm

01-12-2025 | 14:33:00
De film, It’s the most terrible time of the year, laat zien hoe december voor veel mensen eerder stressvol dan sfeervol is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.