[Onderzoek] Consumenten bezorgd over impact AI op shoppen

Consumenten willen profiteren van het gemak van AI, maar zijn tegelijkertijd bezorgd over deze technologie. Retailers hebben daarom de taak hun publiek voor te lichten. Deze bevindingen komen uit een nieuw onderzoek van SAP Emarsys onder 4.000 Amerikaanse shoppers.

Slechts de helft (51 procent) van de consumenten gelooft dat AI een positieve invloed heeft op hun ervaringen in de detailhandel. Desondanks geeft meer dan driekwart (77 procent) van de shoppers de voorkeur aan merken die gepersonaliseerde aanbevelingen bieden - een veelvoorkomende use case voor AI in de detailhandel.

Volgens het onderzoek maakt bijna een kwart (24 procent) van de consumenten zich zorgen dat AI hun winkelervaring negatief zal beïnvloeden. 86 procent zegt liever met mensen te communiceren dan met AI. Interessant is echter dat minder dan bijna 3 op de 10 (27 procent) het verschil merkt tussen een mens en een AI-chatbot.

Voordelen van AI

Volgens de analyse van Emarsys komt deze negativiteit vaak doordat consumenten niet zien dat AI achter hun beste ervaringen zit. Hoewel shoppers gepersonaliseerde content, aangepaste aanbevelingen en snelle checkouts waarderen, realiseren maar weinigen zich dat AI de drijvende kracht hierachter is.

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel consumenten zich zorgen maken over het gebruik van gegevensverzameling voor AI, waarbij 63 procent wil dat retailers een betere balans vinden tussen het verzamelen van hun gegevens en het verbeteren van hun winkelervaringen.

Voorlichting

Emarsys adviseert dat retailers hun klanten moeten voorlichten over de waarde van hun gegevens om hun ervaringen op websites, apps en zelfs mobiele portemonnees te verbeteren.

www.emarsys.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Bob Koigi: Cannes International Festival of Creativity

13-06-2025 | 11:47:00
Nu het grootste evenement binnen de creatieve marketingwereld, het Cannes Lions Festival eraan komt zetten bureaus en merken hun beste beentje voor

CNX 2025 dag 1: AI innovaties en cultureel programma

13-06-2025 | 08:51:00
In dit verslag deelt David de Jong, journalist van Marketing Report, zijn indrukken van de eerste dag van het congres.

Kelly Eliyahu: AI versnelt marketing voor Salesforce

12-06-2025 | 16:33:00
Tijdens CNX 2025 in Chicago spreekt David de Jong met Kelly Eliyahu, Senior Director of Product Marketing, Marketing Cloud bij Salesforce.

Norday start AI for Good Studio voor AI-concepten

12-06-2025 | 14:55:00
De studio richt zich op het ontwikkelen van toepassingen die gericht zijn op gebruikers, cliënten, burgers of werknemers, en die zonder kunstmatige intelligentie niet mogelijk zouden zijn.

Salesforce lanceert Marketing Cloud Next

11-06-2025 | 11:15:00
Salesforce heeft Marketing Cloud Next gelanceerd, een oplossing waarmee AI-agents zelfstandig marketingtaken uitvoeren.

 

 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.