NMO publiceert Mediatrends 2023

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de derde editie van NMO Mediatrends gepubliceerd. Het rapport geeft een beeld over het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. Het vormt daarnaast de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de NMO-onderzoeken waar NMO panels voor gebruikt (NMO Kijken, NMO Luisteren en NMO Online). 

Voor de derde editie zijn meer dan 10.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van content. Voor het eerst is het onderzoek aangevuld met jaarcijfers vanuit de NMO Print & Merken Monitor, NMO Luisteren, NMO Kijken en NMO Online. Deze aanvulling van de bereiksonderzoeken levert een compleet beeld van de ontwikkelingen in mediagedrag van de Nederlandse bevolking.

Er zijn lichte veranderingen ten opzichte van de vorige editie. De traditionele, lineaire vormen van mediagebruik hebben iets moeten inleveren ten opzichte van de niet-lineaire, online vormen en platforms. Het kijken, lezen en luisteren gebeurt in toenemende mate online.

Ook brengt NMO in beeld hoe het met het gebruik van websites en apps in Nederland gesteld is. De uitgevers die deelnemen aan NMO Online hebben in 2023 met hun websites en apps 92 procent van alle mensen in Nederland van 6 jaar en ouder bereikt. Gemiddeld per maand bereiken deze uitgevers 81 procent mensen van 6 jaar en ouder. Maandelijks komt dat overeen met ruim 15 miljoen personen.

Het trendonderzoek is hier te downloaden.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

NMO Luistercijfers mei 2025: Qmusic overal marktleider

06-06-2025 | 15:31:13
Marketing Report heeft de mei 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de ingevoerde minutenregistratie nauwelijks effect heeft op de cijfers

Marc Visch krijgt kritiek op NMO terug als een boemerang

23-05-2025 | 19:00:00
Marc Visch, hoofdredacteur en directeur van RTV Drenthe, krijgt in feite zijn kritiek (via Linkedin) op het NMO Luisteronderzoek  als een boemerang terug van het Nationaal Media Onderzoek

Joris van Lierop: NMO Online maakt beter plannen mogelijk

09-05-2025 | 10:32:00
NMO Online breidt uit met partijen als Meta (Facebook/Instagram, Alphabet (Google/YouTube) en Netflix. Daarmee ontstaat een vollediger beeld van het digitale bereik in Nederland

Patricia Sonius: NMO Crossmedia bundelt alle mediadata

09-05-2025 | 09:17:00
Onderzoeksorganisatie NMO zet een belangrijke stap richting het samenbrengen van alle mediadata in Nederland

NMO Online meet big tech

09-05-2025 | 08:55:00
Bij de lancering van NMO Online worden platforms als Google, Whatsapp, Facebook en AliExpress ook meegenomen in de metingen
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.