
NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten
NMO Kijkonderzoek Fase 2 start in oktober
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce. Eerder berichtte Marketing Report al over fase 2 van het NMO Kijkonderzoek.
Geen metingen andere streamingdiensten
Van de exclusieve content van streamingdiensten als Videoland, Netflix, Disney+, HBO Max, SkyShowtime, Viaplay en anderen zullen (vooralsnog) geen rapportages komen op programmaniveau. Partijen als Netflix, Disney+, HBO Max, SkyShowtime, Viaplay en (Amazon) Prime Video participeren niet aan NMO.
Videoland
De manier van meten zal verder voor Videoland (van RTL Nederland) zo zijn dat previews (programma’s die eerder op de streamingdienst te zien zijn dan op lineaire tv) en de hele streamingdienst zullen worden gemeten. In de metingen zal onderscheid komen tussen ad tier (SAVOD) en premium tier (reclameloze versies). RTL Nederland zegt desgevraagd in verband met concurrentieredenen mee te doen met deVideoland-only producties.
Kijk en ESPN
Voor het gratis beschikbare KIJK, het on demand platform van Talpa Network (alsmede Hart van Nederland, Shownieuws en Vandaag Inside) en van ESPN (voor 51 procent van the Walt Disney Company) zal wel alle content worden gemeten (al is de exclusieve on demand content daarvan beperkt).
VOD
Zoals eerder aangekondigd komen er onder de noemer VOD totalen van alle kijktijden van VOD- en streamingplatforms. Daarnaast komen er totalen van Videosharingplatforms zoals YouTube, Instagram en anderen.
Video Totaal
Ook komt er een categorie Video totaal die alle kijktijd van VOD, streamingdiensten, lineaire tv en videosharing platforms optelt. Die vervangt de totale tv schermtijd totalen.
Alle schermen
De bedoeling is dat met het NMO Kijkonderzoek fase 2 alle devices in kaart worden gebracht. Dus laptops, smartphones, OTT-platforms en meer. Met KPN heeft NMO overeenstemming bereikt over het gebruik van de data; ook met Vodafoneziggo is overeenstemming maar die data zal pas later worden toegevoegd.
Tv-reclamemarkt
Screenforce verwacht dat fase 2 van het NMO Kijkonderzoek zal bijdragen aan verbeteringen voor de televisiereclamemarkt omdat inkopers meer data krijgen en zo meer weten over hoe en wat gekeken wordt.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67
Verkoop Kantar Media aan H.I.G. Capital is een feit
NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2
Britse BARB start met rapportage YouTube in Verenigd Koninkrijk
NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong