
Met een goed idee heb je mij al voor de helft
[Know Your Onion] Red Onion legt Marco Kruk het vuur aan de schenen
Red Onion is het bureau van nu! Inspelend op de behoefte aan flexibiliteit van klanten hebben wij een creatief collectief opgezet, waarin we samenwerken met een collectief van associated experts – de beste strategen, creatieven, designers, social media-experts en regisseurs. Dus altijd de juiste match met onze klanten en projecten. Ons motto is dan ook: Know your onions. En wij kennen onze uien! We kennen hun krachten en weten precies wie we wanneer nodig hebben.
In deze serie geven we een taste of our excellence met vijf korte vragen. Deze keer Marco Kruk, eigenaar Studio Nori/Creative.
Wij werken met Marco samen op bijna alle design- en edit-opdrachten, zoals Westland Salades, het Rode Kruis en Universiteit Leiden.
Welke slogan uit je jeugd is voor altijd in je hoofd blijven hangen?
Er is er eentje die me altijd is bij gebleven, dankzij m’n opa. Vroeger lunchte ik een keer per week bij mijn opa en oma. Zij hadden altijd een glas melk in vensterbank staan om op te warmen. Dit vonden ze heerlijk. Wanneer die ouwe dat dronk, riep hij altijd “Melk is goed voor elk”. En dit kan ik tegenwoordig nog wel eens willekeurig roepen tijdens de lunch.
Als je een reclame voor jezelf zou moeten maken, hoe zou die eruitzien?
Op het oog kom ik altijd rustig over op de mensen, terwijl er van binnen vaak een wervelwind van gedachtes en ideeën raast. Daarom vind ik dat de commercial voor Nissin Chicken Ramen, Ultra form, dit het beste uitbeeldt. Buiten het concept om is het ook gemaakt in een stijl die heel dicht bij m’n hart ligt.
Wat is je guilty pleasure als het gaat om reclame en waarom?
Ik ben niet echt een reclameman in hart en nieren, moet ik bekennen en heb daarom ook geen guilty pleasure. Ik ben een designer van origine en zo kijk ik er ook altijd naar. Dus al is een reclame echt helemaal ruk, maar het heeft wel een heel goed design, dan heb je mij al voor de helft.
Wat doe je om een creatief blok te doorbreken? (En nee, koffie telt niet als antwoord!)
Ik heb toevallig recent nog een goed blok doorbroken. Het kan soms erg lastig zijn om een goed creatief blok te doorbreken. Wat voor mij (meestal) helpt is om iets creatiefs volledig voor mijzelf te maken. Dit kan iets simpels zijn als een avondje schetsen in m’n schetsboekje met een glas whisky en een film. Of een concept voor bijvoorbeeld een poster te bedenken en uit te werken. Zo vind je vaak weer een nieuw inkijkje voor het volgende project.
Heb je ooit een concept gepitcht waarvan je wist dat het te gek voor woorden was, maar dat het toch werd gekozen? Wat was het?
Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt op basis van concept. Er zijn (bijna) geen merken meer die dat durven. De markt is zo voorzichtig geworden over de laatste tien jaar dat er vrijwel geen gewaagde concepten meer worden verkocht. De laatste zes pitches waar ik aan gewerkt heb waren allen gefocust op budget en wat er mogelijk is binnen het toegewezen budget. Deze zijn ook allen gewonnen of verloren op basis van kosten.
Bonusvraag : … eh, hoe snij jij een ui? Foto??
Ik snij mijn ui in halve ringen. Tenzij ik voor mijn vrouw kook. Dan moeten het maantjes zijn anders heb ik ruzie ;)
--
Bij Red Onion Creative Collective draait alles om opvallende en effectieve campagnes. Met trots hebben we gewerkt aan Westland Salades - winnaar van de Gouden Loeki in Q2 2024!
Wil je weten wat Red Onion voor jouw merk kan doen? Neem dan contact op met Mireille Elberse.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Een Swiffer Duster-spot vond ik hartverscheurend
Mijn handicap is mijn enthousiasme
Red Onion ontwikkelt campagne voor Rode Kruis
De woordgrap. Hét meest onderschatte wapen in ons vak!
Soms zit er tussen het onkruid een goed idee
Gepubliceerd door: Saskia van Weert