
[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers
[Marketing Week] Het laatste internationale marketingnieuws
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable tv systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.
Dit is niet zomaar een marginale doelgroep; het vertegenwoordigt een cruciale 13 procent van de addressable tv-markt.
Voor merken die de bereikkloven willen dichten en verloren omzet willen vastleggen, is de oplossing duidelijk: een slimmer, meer deterministisch alloceren is niet langer optioneel, het is essentieel voor het maximaliseren van rendement in een gefragmenteerd medialandschap.
Campagnes van de week
Nu meer Britse werknemers weer terugkeren naar hun bureaus, moedigt Heineken hen aan om een van de beste onderdelen van het kantoorleven te herontdekken — het biertje na werktijd. Het biermerk heeft pubs in het VK omgedoopt tot 'The Office', waarbij de nadruk wordt gelegd op de vreugde van het weer in contact komen met collega’s na werktijd.
Burger King heeft de campagne It’s Only Natural gelanceerd, een geïntegreerde wereldwijde campagne waarin smartphonevideo’s te zien zijn van baby’s en peuters die reageren op het genieten van een Whopper door hun ouders.
Uber verschuift de focus naar de buitenwijken van Amerika met de nieuwste merkcampagne There Are Drivers In Your Area, gecreëerd in samenwerking met Mother New York. De campagne legt authentieke, alledaagse momenten vast uit het leven in de buitenwijken om te laten zien dat beschikbare en betrouwbare ritten dichterbij zijn dan veel mensen denken.
Bureaus en accounts
Burger King Duitsland heeft Mediaplus aangesteld om de mediaplanning en -aankopen te verzorgen na een competitieve, meerfasige pitch. Het account, met een waarde in de dubbele miljoenen, wordt beheerd door het Mediaplus Media 1-team in München.
Het wereldwijde merk voor huishoudelijke apparaten, Beko, heeft Digital Natives benoemd als hun globale sociale creatieve bureau en partner voor wereldwijde campagne-activatie, na een competitieve pitch met zes bureaus.
Dentsu Maleisië heeft zijn opdracht uitgebreid met 100PLUS en neemt vanaf oktober 2025 de creatieve en sociale mediastrategieën over. Deze stap volgt op een competitieve pitch en bouwt voort op de bestaande rol van Dentsu als mediabureau van record sinds eind 2024.
Partnerschappen en overnames
Spotify en BMG hebben een directe meerjarige Amerikaanse publicatie-licentieovereenkomst afgesloten, gericht op het leveren van meer waarde voor songwriters en hun teams. De deal zorgt voor een nauwere samenwerking tussen de twee bedrijven.
Global, de mediagroep voor media & entertainment, heeft de lancering van Global Studios aangekondigd, een speciaal centrum voor gedurfde, video-first podcastinhoud.
Nielsen is een strategische samenwerking aangegaan met Adelaide om een uniform systeem te creëren voor het evalueren van campagne-effectiviteit op basis van zowel bereik als aandacht. Het partnerschap integreert Adelaide’s aandacht-gebaseerde mediakwaliteitsmetriek, AU, in Nielsen’s Outcomes Marketplace binnen het Nielsen ONE-platform.
Benoemingen
Ogilvy heeft Kirsty Muddle aangesteld als CEO van Ogilvy Network ANZ. Muddle, een gerespecteerde leider in de creatieve industrie, zal toezicht houden op de operaties van het bureau in Australië en Nieuw-Zeeland, met inbegrip van reclame, PR, sociale en influencer marketing, klantbetrokkenheid, consultancy en gezondheidscommunicatie.
Publicis Groupe heeft Deepti Velury benoemd als CEO van Global Production, een nieuw gecreëerde functie die verantwoordelijk is voor alle productieactiviteiten wereldwijd.
Andere grote nieuws van de week
Havas heeft de plannen bevestigd om een omgekeerde aandelensplitsing van zijn gewone aandelen uit te voeren in een verhouding van tien op één. Deze stap volgt op de goedkeuring van de aandeelhouders tijdens de jaarlijkse algemene vergadering op 28 mei 2025.
Hearst Networks heeft Hearst Canvas onthuld, een nieuw project dat zich richt op het creëren van originele, schaalbare contentmerken voor digitale, audio- en opkomende platforms, met een sterke focus op YouTube.
PayPal heeft PayPal Ads Manager geïntroduceerd, een platform waarmee kleine bedrijven die PayPal gebruiken, inkomsten kunnen genereren door advertenties te plaatsen op hun eigen websites en apps. De service stelt handelaren in staat om te fungeren als retailmediakanalen, waarmee ze toegang krijgen tot een groeiend en winstgevend segment van digitale reclame.
Bob Koigi is de hoofdredacteur van Marketing Report.One.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers
Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne
Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt
Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen
Bob Koigi: Bureaus kiezen planeet boven fossiele winst
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong