Maaike Aarts: Kia blijft investeren in kwaliteit en innovatie

[Marketing Report Radio] Kia Nederland over de groei en positionering van het automerk in Nederland

Maaike Aarts is Manager Communications & PR bij Kia Nederland. Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we haar over de groei en positionering van het automerk in Nederland. 

Geen jaar is hetzelfde bij Kia, we blijven vernieuwen en investeren

Maaike Aarts is inmiddels veertien jaar werkzaam bij Kia Nederland en ziet het merk continu veranderen en groeien. Maaike Aarts: "Omdat geen jaar hetzelfde is. Elk jaar introduceren we nieuwe modellen, starten we nieuwe campagnes, doen we toffe activaties en organiseren we evenementen. Kia is echt enorm veranderd in die tijd, en altijd in positieve zin."

Waar Kia vroeger nog niet bekend stond om haar design, is daar de afgelopen jaren een omslag in gekomen. "Zelfs voordat het design werd aangepakt, stond Kia bekend om z’n kwaliteit. We waren de eerste met zeven jaar garantie, dat is nu zelfs tien jaar. Daarmee hebben we echt het verschil gemaakt in de markt. Daarna hebben we met designer Peter Schreyer het design van de auto’s flink vernieuwd, en sinds kort hebben we zelfs een nieuw logo en een frisse designtaal. "

Koreaanse mentaliteit en eigen productie als kracht

De basis voor het succes van Kia ligt volgens Maaike Aarts voor een belangrijk deel in de Koreaanse mentaliteit. "Koreanen zijn enorm toegewijd aan kwaliteit en innovatie. Ze willen altijd het beste maken en zichzelf blijven uitdagen, en dat zie je ook terug in andere Koreaanse merken zoals Samsung."

Tijdens de coronapandemie wist Kia zich positief te onderscheiden. "Toen corona kwam, konden wij gewoon blijven leveren omdat we als Hyundai Motor Group bijna alles zelf produceren, van staal tot eindproduct. Onze fabrieken hoefden niet dicht en we hadden geen leveringsproblemen. En belangrijk: ons management bleef investeren in marketing, terwijl veel anderen juist gingen bezuinigen. Dat heeft ons echt geholpen."

Lokale invulling met Nederlandse bureaus

Hoewel veel grote lijnen en campagnes internationaal bepaald worden, heeft Maaike Aarts binnen Kia Nederland voldoende ruimte om lokaal te schakelen. "Veel grote lijnen, zoals het nieuwe logo of de slogan, worden internationaal bepaald. Maar regionaal en lokaal hebben we ruimte om campagnes aan te passen of extra te doen, zodat ze beter aansluiten op de Nederlandse markt. We hebben bijvoorbeeld lokale partnerships – zoals met The Invaders en League of Legends – en op social media werken we met Nederlandse bureaus, zoals Monkeys & Bananas, om echt in te spelen op de Nederlandse mentaliteit en cultuur."

De samenwerking met verschillende bureaus levert volgens Maaike Aarts een goede mix op. "Voor merkcampagnes werken we met Persuade, Monkeys & Bananas doet onze socials, Havas is ons mediabureau en voor digital CRM werken we met Springbok. Een mooie mix dus."

Sterke positie in elektrisch rijden

Ook op het gebied van elektrisch rijden timmert Kia flink aan de weg. "We hebben inmiddels verschillende elektrische modellen in het assortiment en er komen dit jaar nog twee bij. Van compacte EV’s tot grote zevenzitters zoals de EV9, met een actieradius van rond de 400-500 kilometer. Zo is er voor iedereen een passende elektrische Kia."

De recente internationale ontwikkelingen, zoals importheffingen, hebben volgens Maaike Aarts vooralsnog weinig invloed op de Nederlandse markt. "Vooral voor Global is dat een aandachtspunt, maar voor ons in Nederland valt het reuze mee. Het bepaalt soms waar bepaalde modellen als eerste worden gelanceerd, maar wij kunnen gewoon door."

Lokale kennis is essentieel

Ondanks dat Nederland een relatief kleine markt is binnen het wereldwijde concern, merkt Maaike Aarts dat het Nederlandse team inspraak heeft. "We mogen niet alles zelf beslissen, maar we hebben als team wel veel kennis en zijn niet bang om onze mening te geven richting Europa. Je merkt ook dat ze ons graag betrekken, juist omdat we weten wat hier lokaal werkt."

Nu Kia de nummer één positie in Nederland heeft bereikt, ligt de uitdaging vooral in het behouden daarvan. Maaike Aarts: "Het is nu vooral zaak om vast te houden aan onze positie. Nummer 1 worden was nooit per se het doel, maar het voelt goed dat consumenten echt voor Kia kiezen. We blijven gewoon ons eigen pad volgen."

Luister hier dit interview

Luister hier de volledige uitzending van 15 juli

Meer podcasts over marketing vind je hier: marketingreport.nl/podcast. Marketing Report is iedere derde dinsdag van de maand te horen op New Business Radio van 18:30 tot 20:00 uur.

Marketing Report Radio is een initiatief van Media Meetings & Magazines.

Partners Marketing Report op New Business Radio


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Michael Coreelmont, Georgios Petropoulos: Popup Padel kan echt overal

23-10-2025 | 11:31:00
In de studio van New Business Radio sprak Peter Wybenga met Georgios Petropoulos, oprichter EEN Media Group, en Michael Coreelmont, oprichter popuppadel.nl

Campagne Het Lekkerste Stel verbindt generatie én eetmoment

23-10-2025 | 10:57:00
In de studio van New Business Radio sprak Peter Wybenga met Boaz Disselkoen en Roos Jochems

Age Yska: edding wil aanwezig zijn op elke straathoek

23-10-2025 | 10:34:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Age Yska, marketingmanager bij edding.

Mathijs Pattinama: Creativiteit cruciaal bij OOH-campagnes

23-10-2025 | 10:21:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Mathijs Pattinama, Creative Marketeer bij Global.

Ilona Welte: Mentos blijft populair bij jong én oud

22-10-2025 | 11:39:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Ilona Welte, Senior Brand Manager Mentos bij Perfetti Van Melle.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Social Media Manager

03-11-2025 | 08:03:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Social Media Manager - Full-time / Part-time · Amsterdam

[Vacatures] Brand Builders zoekt een Projectmanager

03-11-2025 | 07:39:00
Brand Builders is per direct op zoek naar Projectmanager

NCTV en Havas Lemz lanceren campagne Denk vooruit

03-11-2025 | 06:00:00
Consumenten worden zelfstandiger, terwijl hun vertrouwen in merken verder afneemt. De winnaars zijn volgens Havas de merken die dynamic adaptability tonen

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.