Jongeren combineren steeds vaker audio en beeld

Jongeren luisteren massaal naar podcasts en radio, maar doen dat steeds vaker in combinatie met beeld. Uit onderzoek van MediaTest blijkt dat video een groeiend onderdeel vormt van de manier waarop jongeren audiocontent consumeren.

Van de jongeren tussen 15 en 35 jaar heeft 97 procent de afgelopen drie maanden naar een podcast geluisterd. Podcasts worden niet alleen beluisterd tijdens andere activiteiten, maar steeds vaker ook bekeken. Studio’s richten camera’s op gesprekken, waardoor de content breder kan worden verspreid via verschillende platforms.

Videopodcasts en radiolivestreams

Niet alleen podcastmakers zetten beeld in, ook radiostations bewegen mee. Veel studio’s zijn uitgerust met camera’s, zodat er een livestream kan worden uitgezonden. Omdat er regelmatig bekende artiesten in de studio zijn om een album of optreden te promoten, vormt dit een extra aantrekkingskracht voor fans.

Ook Spotify heeft het belang van video onderkend. In de app kunnen gebruikers inmiddels zowel muziekvideo’s als videopodcasts bekijken. Luisteraars kunnen zelf kiezen of zij content met of zonder beeld consumeren.

Jongeren ontdekken content via korte fragmenten

Uit een kwantitatief onderzoek onder 311 jongeren blijkt dat 38 procent van de podcastluisteraars wel eens een podcast mét beeld bekijkt. Jongere luisteraars doen dit vaker dan oudere. Radiolivestreams zijn minder populair: 14 procent van de radioluisteraars kijkt hier wel eens naar.

De combinatie van audio en beeld biedt daarnaast mogelijkheden voor promotie. Korte fragmenten van podcasts en radioshows verschijnen steeds vaker op TikTok en Instagram. Deze snippets trekken de aandacht van jongeren en leiden hen naar de volledige uitzending.

Promotie via social media aantrekkelijker

Volgens het onderzoek vindt 72 procent van de jongeren dit een prettige manier om nieuwe content te ontdekken. Dit staat in contrast met hun houding tegenover reclame door influencers, die door 52 procent als irritant wordt ervaren. Snippets worden door jongeren eerder gezien als entertainment dan als reclame, wat organisaties een kans geeft om hun bereik te vergroten.

De verwachting is dat beeld een blijvende rol gaat spelen in de audioconsumptie. MediaTest ziet mogelijkheden voor nieuwe vormen van content, zoals mini-series van podcasts op tv of het afspelen van videostreams tijdens autoritten.

www.mediatest.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:55
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Sélina van Gool lanceert podcast: Intieme Terreur

05-11-2025 | 11:29:00
Met de podcast Intieme Terreur wil Sélina van Gool slachtoffers van relationeel geweld een stem geven en bewustwording creëren

Kelly Staa: Cosmopolitan is een merk voor en door Gen Z

04-11-2025 | 10:50:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt ze hoe het merk zich heeft ontwikkeld van een traditioneel tijdschrift naar een dynamisch, multimediaal platform

Finally an Agency viert 20 jaar met SPICECREAM

03-11-2025 | 09:15:00
Het ijs staat symbool voor het creatieve contrast waarmee het bureau merken helpt veranderen en groeien.

Zo meet je het effect van je (branded) podcast

30-10-2025 | 15:57:00
Podcasts zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.