John Meulemans: AI vraagt om menselijkheid bij Hibou

[Interview] Strategische aanvulling bij Hibou met focus op virtuele influencers

Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met John Meulemans, AI & Influencer Marketing Strategist en partner bij Hibou. Meulemans is al sinds 2011 een vaste bezoeker van SXSW in Austin, Texas, en kon de Londense editie daardoor goed vergelijken met het oorspronkelijke evenement.

Europese invulling met herkenbare energie

John Meulemans merkte op dat de opzet van SXSW Londen vergelijkbaar is met die in Austin, inclusief de kenmerkende uitstraling van het evenement. “Wat je wel merkt: het programma heeft een iets meer Europese invulling. Ook interessant natuurlijk.”

Waar Austin bekendstaat om zijn Mexicaanse invloeden, barbecues en levendige start-upcultuur, heeft Londen volgens Meulemans een eigen creatieve sfeer. “Shoreditch, waar het hier plaatsvindt, voelt een beetje als de Jordaan – maar dan iets groter. Heel hip, heel levendig. Echt superleuk.”

Van technologische versnelling naar menselijke interactie

Een opvallende trend op SXSW Londen is volgens Meulemans de verschuiving van technologische innovatie naar de rol van de mens binnen die ontwikkelingen. “Na die enorme technologische versnelling – vooral op AI-gebied – is er nu veel meer aandacht voor de menselijke kant. Agents zijn er nu eenmaal, maar wat doen wij als mensen dan nog?”

Hij noemt de bijdrage van Deepak Chopra als voorbeeld van deze focus. “Hij stelde de vraag: wat betekent het vandaag de dag nog om mens te zijn? En dat soort vragen hoor je nu veel terugkomen in de sessies.”

Samenwerking met Hibou: influencers als missing link

Over zijn recente stap naar Hibou vertelt Meulemans dat hij zich meer wilde richten op merkcommunicatie. “Via via kwam ik in contact met Matthijs Rutten, de oprichter van Hibou. We bleken een sterke inhoudelijke match te hebben.”

Meulemans voegt met zijn expertise op het gebied van influencer marketing – en dan met name de innovatieve kant zoals virtuele influencers en brand ambassadors – een waardevolle component toe aan de bestaande PR- en mediastrategieën van Hibou. “Dat bleek echt een puzzelstukje dat perfect aansloot bij wat er al was.”

Kijk deze video hier

www.sxswlondon.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Marketing Report over SXSW London 2025

08-06-2025 | 08:38:00
[Column] Marketing Report over SXSW London 2025. Een verslag van anderhalve dag in Shoreditch

Maurice Schutte: SXSW-label opent deuren voor film

06-06-2025 | 09:14:22
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Maurice Schutte

Vivian Opsteegh: Media Campus NL verbindt media en onderwijs

06-06-2025 | 09:01:00
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Vivian Opsteegh,

Jip Samhoud: Nederland heeft een minister van AI nodig

06-06-2025 | 08:21:00
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Jip Samhoud.

Jeff Bowerman: AI drijft creatie bij DEPT op SXSW Londen

05-06-2025 | 11:11:00
DEPT groeide de afgelopen tien jaar snel via overnames en autonome groei en telt inmiddels 4000 medewerkers verspreid over vijf continenten.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.