
Ik rookte nog weleens een jointje
[Know Your Onion] Red Onion legt Job van As het vuur aan de schenen.
Red Onion is het bureau van nu! Inspelend op de behoefte aan flexibiliteit van klanten hebben wij een creatief collectief opgezet waar we samenwerken met een collectief van associated experts – de beste strategen, creatieven, designers, social media experts en regisseurs. Dus altijd de juiste match met onze klanten en projecten. Ons motto is dan ook: Know your onions. En wij kennen onze uien! We kennen hun krachten en weten precies wie we wanneer nodig hebben.
In deze serie geven we een ‘taste of our excellence’ met 5 korte vragen. Deze keer is het Job van As, een zeer gewaardeerde, ervaren, regisseur.
Wij werken met Job samen op een nieuw project voor een advocatencollectief.
1- Welke slogan uit je jeugd is voor altijd in je hoofd blijven hangen?
Vakmanschap is meesterschap en het Zwitserleven-gevoel zijn als tekst misschien een beetje saai, maar stonden voor een visuele sfeer die grote indruk op me heeft gemaakt en tot de dag van vandaag me stimuleert.
2- Als je een reclame voor jezelf zou moeten maken, hoe zou die eruitzien?
Als regisseur kan je jezelf toch niet beter introduceren dan door wat van je eigen werk te laten zien?
3- Wat is je guilty pleasure als het gaat om reclame en waarom?
Alle lange , speelfilm-achtige commercials met palmbomen.
4- Wat doe je om een creatief blok te doorbreken? (En nee, koffie telt niet als antwoord!)
Douchen en of stofzuigen doet het bij mij erg goed als ik het even niet meer weet op het creatieve vlak. (heb een heel schoon huis…. ;-)
5- Heb je ooit een concept gepitcht waarvan je wist dat het te gek voor woorden was, maar dat het toch werd gekozen? Wat was het?
Ooit, heel lang geleden, toen er nog bijna niks mogelijk was in post en AI nog niet bestond, moest ik een filmpje maken/bedenken voor een grote iceshow (kunstschaatsen) die Exotica heetten…
In die tijd rookte ik nog wel eens een jointje…, zo ook die avond toen ik bedacht dat het leuk zou zijn als de film begon onderwater bij een tropisch rif met veel kleurrijke vissen die op een gegeven moment allemaal achter elkaar naar boven zouden zwemmen omdat ze daar iets zagen wat ze heel nieuwsgierig maakten. De camera zou dan de steeds groter wordende school tropische vissen volgen, totdat we erachter zouden komen, door een over-shoulder van een van de vissen, dat we onder het ijs zaten en er een dansende schaatser over het ijs door het beeld scheerde. Op dat moment zou de camera door het ijs naar boven gaan (snelle crane-beweging) en eindigen in een topshot waarin we een kunstschaatspaar hun spectaculaire eind stop zagen maken.
Nou, klant vond het een GEWELDIG idee en vooral omdat ik dit per se echt wilde filmen. Om een lang verhaal kort te houden: we zijn de halve wereld over gevlogen (Sulawezi en Curaçao) om dit idee te verfilmen. Het is gelukt, maar de film staat niet op m’n reel (de making-of wel).
Bonusvraag: …eeen, eh, hoe snij jij een ui?
Ik houd heel erg veel van uien!! Voor het snijden, eerst mes en ui goed nat maken, dan geen enkel probleem met de tranen!
--
Bij Red Onion Creative Collective draait alles om opvallende en effectieve campagnes, zoals het Rode Kruis.
Wil je weten wat Red Onion voor jouw merk kan doen? Neem dan contact op met Mireille Elberse.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Een Swiffer Duster-spot vond ik hartverscheurend
Mijn handicap is mijn enthousiasme
Red Onion ontwikkelt campagne voor Rode Kruis
De woordgrap. Hét meest onderschatte wapen in ons vak!
Met een goed idee heb je mij al voor de helft
Gepubliceerd door: Saskia van Weert