Hoe je schermtijd op de kinderkamer onder controle houdt

Een tv op de kinderkamer klinkt voor sommige ouders als pure luxe, voor anderen meer als een handige oplossing. Misschien komt het goed uit tijdens een verhuizing of staat er nog een extra scherm te verstoffen op zolder. Dus of het wordt een cadeautje voor een verjaardag, gewoon omdat je kind er al tijden om vraagt. Wat de reden ook is, als er eenmaal een televisie in de slaapkamer staat, dan is het wel slim om duidelijke afspraken te maken. Want voor je het weet, zit je kind om drie uur 's nachts naar tekenfilms te kijken met een zakje chips onder het dekbed.

Hoe lang mag er gekeken worden

Het begint natuurlijk bij de schermtijd. Voor jonge kinderen is het handig om het simpel te houden. Eén aflevering van een favoriete serie is al snel duidelijker dan zeggen dat ze 'twintig minuten' mogen kijken. Snappen ze hoe klokkijken werkt, dan kun je wat preciezer worden. Spreek bijvoorbeeld af hoeveel minuten per dag oké is en kies vaste momenten om te stoppen. Na een aflevering of na een bepaald ‘level’ werkt vaak beter dan willekeurig de tv uitzetten, want dat leidt meestal tot protest.

Alles draait om balans

Een tv op de slaapkamer hoeft echt geen ramp te zijn, zolang je kind weet waar de grenzen liggen. Het geeft ook wat extra vrijheid, vooral als het peuterbed inmiddels ingeruild is voor iets groters en je kind al wat zelfstandiger is. Maar die vrijheid werkt alleen als er afspraken zijn die nageleefd worden. Geef wat ruimte waar het kan en stel grenzen waar het moet. Dan blijft het leuk, overzichtelijk en rustig in huis

Wat mag er gekeken worden

Niet alles wat online te vinden is, is geschikt voor kinderen. Dat weet je zelf ook. Spreek daarom samen af wat er gekeken of gespeeld mag worden wanneer ze in hun kinderbed liggen op hun slaapkamer en je er weinig tot geen zicht meer op hebt. Maak ook duidelijk dat je kind altijd iets mag zeggen als hij of zij iets geks of vervelends tegenkomt. Even meekijken of regelmatig checken wat er op het scherm gebeurt, helpt ook om in de gaten te houden of alles nog oké is. Als je twijfelt over een film of spel, kun je altijd even opzoeken voor welke leeftijd het bedoeld is. Kleine moeite, grote geruststelling.

Wanneer mag de tv aan

Goede afspraken over het moment van kijken zijn minstens zo belangrijk. Misschien is het prima als je kind op een regenachtige zaterdag een extra uurtje televisie mag kijken, maar doordeweeks liever niet. Of misschien alleen in het weekend, ’s ochtends vroeg, zodat jij nog even kunt uitslapen. Ook hier geldt, wat werkt voor jullie situatie is helemaal prima, zolang je het maar van tevoren duidelijk afspreekt. Leg uit dat regels kunnen veranderen. Als het ineens minder goed gaat, pas je ze gewoon aan. Zo kun je ook werken met een beloningssysteem, maar dat is aan jullie als ouders.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Slimme automatisering van marketing met AI

11-09-2025 | 09:33:52
Met slimme automatisering en AI kun je die repetitieve taken aan systemen toevertrouwen, zodat jouw team zich kan richten op zaken die echt impact maken.

Waarom de marketingstrategie van Apple zo succesvol is

09-09-2025 | 20:00:00
Vanaf het begin draaide alles om drie simpele uitgangspunten, namelijk inleven in de klant, focus houden en spelen met perceptie.

Retourzorgen? Zo hou je klanten én winst tevreden

26-08-2025 | 13:36:00
Retouren, iedere webshop kent het gedoe ermee wel. Ze kosten veel tijd, geld en zorgen voor irritatie.

De rol van de ICT Servicedesk in het onderwijs

21-08-2025 | 11:00:00
Van het geven van interactieve lessen tot het beheren van studentenadministratie, technologie is overal.

Zo kies je tussen animatie en live-action video

21-08-2025 | 09:56:00
Maar wat is eigenlijk het verschil tussen die twee, en hoe weet je welke vorm het beste bij jouw boodschap past? In deze blog leggen we het uit.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Zuivelhoeve kiest Creative Media Network als bureau

01-10-2025 | 11:24:00
Zuivelhoeve heeft na een bureaukeuze Creative Media Network (CMN) aangesteld voor de ontwikkeling en productie van marketingcampagnes.

Wehkamp kiest na pitch voor Dawn

01-10-2025 | 10:00:00
Wehkamp heeft na een landelijke pitch gekozen voor bureau Dawn. Het resultaat is een merkplatform met de pay-off Altijd Wehkamp. Sinds 1952.

Salsa Shop kiest New Story als digitaal bureau

30-09-2025 | 18:18:00
Met plannen voor uitbreiding in Nederland en daarbuiten wil Salsa Shop zijn digitale fundament versterken

The Kitchen, Dentsu en PRSSKD werken samen aan Heinz-campagne

30-09-2025 | 17:42:00
Heinz mengt zich de komende weken in de campagnekoorts met het grote Friet vs. Patat debat 2025.

mønaerk produceert Organic-campagne voor Prominent

30-09-2025 | 16:14:37
Prominent zet rust en zitcomfort centraal tijdens de woonmaand en presenteert de Organic collectie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.